عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عبور از 89

بسمه تعالی 

 

سال 1389 از آن سال هایی بود که زود شروع شد. بسیاری عقیده دارند سال 89 در واقع از 9 دی 88 آغاز شد؛ روزی که سیل خروشان مردم غبار چشم آزار فتنه را پاک شست و زدود. آن روز را عاشقان خمینی و خامنه ای در ایران عید گرفتند و نوروز 90 هم تداوم همان سرور در دل ها بود. کیهان در تمام روزهای سال 1388 تلاش کرد تا هیچ ماموریت و وظیفه ای را بالاتر از حضور در خط مقدم نبرد با فتنه گران نداند و انرژی خود را، هر چه بود، تمام و کمال در این راه مصرف کند. روز 9 دی 88 و بعد از آن 22بهمن، آغاز راهی بود که تمام سال 89 هم به پیمودن همان راه صرف شد. راهی که راهبرش ضوابط و معیارهای آن را چنین تبیین کرده است: مهم ترین ویژگی اهل ایمان در ایام فتنه، بصیرت است و بصیرت یعنی مرزبندی شفاف و صریح با دشمن، و در مرحله بعد، دقت در تمییز دوست و دشمن و اشتباه نگرفتن جبهه های حق و باطل با یکدیگر که اگر این اشتباه رخ بدهد آتش فتنه دوباره شعله ور خواهد شد و دشمن مجال بازیابی نیرو و توان خویش را به دست خواهد آورد.
کیهان در حالی قدم به سال 1389 گذاشت که عقیده داشت ماموریت سال 88 اگرچه با کمال قوت انجام شده اما هنوز پایان نیافته است. کارهای ناتمام فراوانی مانده بود که باید انجام می شد. قبل از هر چیز به محاکمه کشیدن فتنه گران در دادگاه افکارعمومی و صدور کیفرخواست مردمی برای آنها دغدغه اصلی و کلیدی کیهان بود چرا که کیهان عقیده داشت فتنه به معنای واقعی کلمه زمانی پایان خواهد یافت که ماهیت واقعی سران آن تمام و کمال آشکار شده باشد.
از نخستین روزی که فتنه 88 کلید خورد عقیده کیهان این بود و هر روز هم مستندات و دلایلی نو برای آن یافت که این فتنه یک «پروژه بیرونی» است و آنها که در داخل دانسته یا نادانسته با آن همراه شده اند چیزی جز بازیچه های خود فروخته نیستند. این عقیده در سال 89 به یک باور همگانی تبدیل شد و به تدریج انبوهی از مستندات بویژه از ناحیه آمریکا، اسرائیل و انگلیس دراین باره منتشر گشت که به خوبی نشان می داد آنچه اهل فتنه در ایران کردند فقط اجرای یک برنامه از پیش طراحی شده بر مبنای فرمولی بوده است که کیهان پیشتر با جزئیات به تشریح آن پرداخته بود. کیهان در سال 89 بخش مهمی از توان خود را متمرکز بر مستندسازی این وابستگی و توضیح و تشریح جزئیات آن کرد، کاری که بسیاری از اهل فن مکرراً توفیق کیهان در آن را ستوده اند و البته کیهانی ها آن را چیزی جز لطف مخصوص پروردگار و عنایت اهل بیت(ع) نمی دانند. 25 بهمن 1389 روزی بود که به خوبی نشان داد تلاش کیهان برای معرفی هویت واقعی سران فتنه در مسیری کاملا صحیح پیش رفته است. در آن روز بود که همگان حتی آنها که از کاروان ملت جامانده و در تمام این مدت حاضر به مرزبندی صریح با اهل فتنه نشده بودند دریافتند که دیگر داستان انتخابات و اعتراض در کار نیست، بلکه هر چه هست مواجهه انقلاب و ضدانقلاب است؛ ضد انقلابی که بعد از شکست قطعی فتنه، اجرای بخش بعدی نسخه دیکته شده مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل را کلید زد و تلاش کرد با حفظ تابلوی قبلی دست به عقب نشینی زده و باردیگر مانند روزها و ماههای آغازین فتنه اهداف پلید خود را در پوشش شعارهای به ظاهر قانون گرایانه و مردم دوستانه مخفی کند اما به محض آنکه اربابان بیرونی اش عرصه را بر خود تنگ دیدند و به آن فرمان انتحار دادند تمامی آن پوشش ها را به یکباره کنار گذاشت و بار دیگر تمام قد در دفاع از آمریکا و اسرائیل وارد صحنه شد. و این پایان کار بود. 25 بهمن به روشنی ثابت کرد که همه آنچه کیهان به طور مستند درباره ماهیت سران فتنه به آن پرداخته کاملا منطبق با واقعیت بوده است به گونه ای که دیگر همگان بدون هیچ مانع و پوششی می توانستند آن را ببینند و درباره ماهیتش قضاوت کنند. پس از پشت سر گذاشته شدن این مقطع کلیدی بود که موج بازگشت خواص به جانب نظام به راه افتاد و گام اول در برخورد با سران فتنه که همان قطع ارتباط آنان با بیگانگان بود با موفقیت و بدون کمترین هزینه برداشته شد.
از موضوع فتنه که بگذریم بی گمان اصلی ترین مسئله در سال 1389 که کیهان انرژی فراوانی صرف آن کرد و البته هنوز در آغاز راه قرار دارد، موضوع خیزش عظیم اسلامی مردم منطقه است. روزی که نخستین جرقه این تحولات در تونس زده شد و مردم غیور این کشور علیه دیکتاتور آمریکایی آن به پا خاستند شاید بسیاری تصور نمی کردند که دامنه این حوادث تا این حد فراگیر شود. بویژه آمریکا و اسرائیل که منطقه خاورمیانه را به عنوان منطقه میزبان حیاتی ترین منافع خود تعریف کرده اند از روز نخست در تلاش بودند تا شعله های این خشم مقدس را فرو بنشانند.
کیهان به محض اینکه اعتراضات در تونس به نتیجه رسید و ناآرامی ها کم کم در مصر و یکی دو کشور دیگر آغاز شد، به این تحلیل قطعی رسید که دورانی بس مهم در خاورمیانه فرا رسیده است و آینده این منطقه دیگر هرگز مانند گذشته نخواهد بود. نخستین موضوعی که به ذهن می رسید این بود که به یاد بیاوریم چگونه امام بزرگوارمان سال ها قبل، همه این حوادث را با تیزبینی و ظرافتی بی مانند پیش بینی کرده بود و پس از آن هم رهبر بزرگوار و حکیم انقلاب اسلامی در شرایطی که کشورهای غربی تصور می کردند ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار داده اند فرموده بودند که به زودی ملت های منطقه دورانی را خواهند دید که در آن نشانی از سلطه آمریکا و وجود منحوس اسرائیل نباشد. احساس ما در کیهان این بود که نشانه های آن بشارت بزرگ هویدا شده است و به همین دلیل از روز نخست تصمیم گرفته شد که جز در موارد بسیار استثنایی تیتر اول به موضوعی جز تحولات منطقه اختصاص پیدا نکند. این همان تصمیمی است که در ایام جنگ 33 روزه لبنان و جنگ 22 روزه غزه نیز گرفته شد و کیهان به این وسیله تلاش کرد سهم خود را در این نبردهای قهرمانانه ایفا کند. تیترهای کیهان بلافاصله در میان انقلابیون خاورمیانه باز نشر می شد و در رسانه های منطقه بازتاب گسترده ای پیدا می کرد و البته لازم است از برادران انقلابی خود در برخی از کشورهای منطقه که با ارسال شماری از گزارش های منحصر به فرد ما را یاری کرده و می کنند قدردانی کنیم.
با این همه، نکته مهم در اینجا این است که تصمیم به تمرکز کامل روی تحولات منطقه مبتنی بر یک تحلیل بود و آن این که این تحولات عمیق و ریشه دار است و از ژرف ترین لایه های وجودی مردم منطقه که همان روح اسلام خواهی و عزت طلبی آنهاست برمی خیزد و لذا نه تنها به سرعت متوقف نخواهد شد بلکه روز به روز گستره و دامنه بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد. در روزهای آغازین تحولات منطقه، برخی از دوستان دلسوز، کیهان را به ملایمت بیشتر فرا می خواندند و حرفشان هم این بود که بعید است آمریکایی ها بگذارند این جرقه های امید بخش به آتشی فروزان بدل شود اما باور ما این بود که نیروی ایمان وقتی با اراده میلیون ها مرد و زن گره بخورد آن وقت دیگر نه طراحی های آمریکا و نه مانع تراشی های هیچ شیطان دیگری قادر به مقابله با آن نخواهد بود. نامبارک مصر که از قاهره گریخت دیگر از دوستان ملایم طبع هم صدایی برنخاست و همگان به این نتیجه رسیده بودند که پایان بازی استکبار در منطقه فرا رسیده است.
کیهان البته این راه را تازه آغاز شده می داند و با لطف خدای سبحان برای سال آینده تلاش خواهد کرد همت و توان بسیار بیشتری را صرف آن کند. علائم و نشانه حاکی از آن است که بیداری پدید آمده در ذهن و دل ملت های منطقه آنچنان عمیق است که همه آنچه را که تاکنون رخ داده فقط باید آغاز ماجرا دانست. اگر این تحلیل درست باشد- که همه شواهد نشان می دهد هست- آن وقت راهی که باقی مانده بسیار طولانی تر و البته پربرکت تر از راهی است که طی شده و به همین دلیل همت ها و کارها را همچنان باید مضاعف نگه داشت و کیهان بر آن است که این فریضه را ادا کند، ان شاءالله.
در سال 89 البته اتفاقات مهم دیگری هم رخ داده که کیهان تلاش کرده است تا با دقت و وسواس و آنگونه که اقتضای فرمانبرداری از رهبری و دفاع از منافع ملی نظام جمهوری اسلامی است به پیگیری و تحلیل آنها بپردازد. در آغاز سال 89 بیانیه تهران میان 3 کشور برزیل، ایران و ترکیه امضا شد که به اعتراف بسیاری از تحلیلگران گامی بلند درعرصه روابط خارجی ایران بوده است. آمریکایی ها البته تلاش فراوانی کردند تا با استفاده از ابزارهایی مانند قطعنامه های تحریم در شورای امنیت روی مواضع راهبردی ایران تاثیر بگذارند اما مجموعه تحولات سال 89 به آنها نشان داد که اولاً قادر به تولید هیچ فشار مؤثری بر ایران نبوده اند و ثانیاً فشاری هم اگر درکار باشد اراده ایران محکم تر از آن است که با این فشارها تغییر کند. محصول همین مقاومت ها بود که خود را در جمله بسیار مهم و معنادار جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا نشان داد آنجا که گفت تحریم ها بر ایران تأثیری نداشته و تنها راه این است که روابط اقتصادی با ایران حفظ شود. در دو دور مذاکره برگزار شده در سال 89 یعنی مذاکرات ژنو 3 و مذاکرات اسلامبول تیم مذاکره کننده ایرانی نمونه ای بسیار نیرومند از قدرت منطقه به همراه اقتدار اصولی را از خود نشان داد و کیهان در تمام این مراحل تلاش کرد با ارائه اخبار و تحلیل های دقیق کمک کار مجاهدان خط مقدم دیپلماسی هسته ای کشورمان باشد.
گام مهم دیگری که در سال 89 برداشته شد اجرای موفق هدفمندی یارانه ها از جانب دولت بود. اگرچه دشمنان امید فراوانی به این بسته بودند که بتوانند از دل این گام بلند فتنه ای دیگر بیرون بیاورند اما همت بلند دولت، هوشمندی مسئولان و همراهی مردم همه این توهمات را در همان گام اول خنثی کرد. کیهان از نخستین روزهای آغاز اجرای این طرح تلاش کرد به تقویت موضع دولت و آگاه سازی مردم بپردازد و اکنون خرسند است که مشارکتی مؤثر در این امر داشته است.
و نهایتاً، سال 89 در حالی به پایان می رسد که حفاظت از کیان اصولگرایی به عنوان یگانه پرچمی که اهل ولایت باید گرد آن جمع شوند، یکی از مهم ترین دغدغه های کیهان است و خواهد بود. از جمله نگرانی هایی که اکنون دل ها و جان های پاسدار اصول انقلاب را می آزارد این است که برخی منحرفان بخواهند با منتسب کردن خود به دولت عزیز و خدمتگزار و با کیسه دوختن از توفیقات آن ویژگی های اصلی این دولت را که همانا اسلامی، مردمی، کاری و انقلابی بودن است، در معرض خطر قرار بدهند. کیهان در سال 89 تلاش کرد با حفظ حریم دولت و پیشگیری از دست اندازی دشمنان به این عرصه، هر جا که لازم بود، از هویت واقعی این جریان انحرافی و حاشیه ساز، پرده بردارد و البته در حاشیه نگه دارد و متن تلاش های خود را به مبارزه با مسئله سازان اصلی اختصاص بدهد. انبوهی از آنچه در این باره گفتنی بود را ناگفته گذارده است. امید کیهان این است که با علاج این انحراف هیچ وقت حاجت به پرده برداشتن از آن رازهای مهیب و مگو نیفتد اما بی گمان همانطور که سابقه کیهان هم نشان داده اگر زمانی ضرورت ایجاب کند، ذره ای در ادای تکلیف خود کوتاهی نخواهد کرد.
و در خاتمه، فرا رسیدن عید نوروز را به همه مردم خوب و دوست داشتنی کشورمان تبریک می گوئیم و امید آن که در سال پیش روی، انتظارها به سرآید و مراد غایبمان -ارواحناله الفداء- چهره گشاید.
مهدی محمدی

مردم بحرین خطاب به آل سعود: تبت یدا ابی لهب

 بسمه تعالی 

نظامیان اشغالگر سعودی معترضان بحرینی را از زمین، هوا و دریا به خاک و خون کشیدند.
حمله هوایی، زمینی و دریایی شدید نیروهای سعودی و بحرینی به معترضان و تحصن کنندگان میدان لؤلؤ بحرین به کشته و زخمی شدن صدها تن منجر شد. منابع بیمارستانی بحرین آخرین آمار شهدای بحرین را تاکنون شش نفر و زخمی ها را بیش از 500 تن اعلام کرده اند.
این در حالی است که نیروهای اشغالگر سعودی با حمله به بیمارستان و استفاده از گازهای اشک آور و گلوله از ورود مجروحان به بیمارستان جلوگیری کرده و احتمال می رود با عمل جنایتکارانه رژیم سعودی آمار شهدا افزایش پیدا کند.
همزمان با آغاز حملات مشترک نیروهای امنیتی و نظامی سعودی و بحرینی به مردم بی دفاع بحرین، معترضان با سردادن شعارهای «الله اکبر» و «حی علی الجهاد» و «تبت یدا ابی لهب» از مسلمانان جهان استمداد کردند.
معترضان بحرینی با سردادن شعار تبت یدا ابی لهب به معنی بریده باد دست خاندان ابی لهب خواستار کوتاه شدن دست اشغالگران سعودی از امور داخلی کشورشان شدند.
نیروهای سعودی پس از محاصره معترضان در میدان لؤلؤ توسط تانک ها و خودروهای زرهی آنها را با گلوله های جنگی هدف قرار دادند و آنها را به خاک و خون کشیدند. همچنین هلی کوپترهای سعودی از هوا معترضان را هدف تیراندازی مستقیم قرار دادند.
مقامات رژیم بحرین برای جلوگیری از انتشار خبر حملات به مردم از روز گذشته همه راه های ارتباطی از جمله تلفن و اینترنت را قطع کرده اند.
بیمارستان های بحرین از مردم خواسته اند برای نجات جان زخمی ها خون اهدا کنند.
شاهدان عینی اظهار داشتند، تعداد کشته ها و مجروحان به حدی بود که بسیاری بر روی زمین افتاده اند و بیمارستان ها گنجایش پذیرش آنها را ندارد. عضو شورای علمای مسلمان بحرین در این باره گفت، اوضاع بحرین به شدت وخیم شده است و شهروندان بحرینی به جز دعا به درگاه خداوند و درخواست کمک از جامعه جهانی و آزادگان و شرافتمندان جهان هیچ راهی برای دفاع از خود ندارند.
یکی از فعالان سیاسی حاضر در تظاهرات گفت، مردم به رغم سرکوب شدید از زمین و هوا به مبارزه خود ادامه می دهند و اعلام کرده اند که از گلوله و تانک هراسی ندارند.
وی از سکوت جامعه بین المللی در برابر کشتار تظاهر کنندگان بحرینی انتقاد کرد و افزود، در حالی که تظاهرکنندگان به طور وحشیانه از سوی نیروهای نظامی خارجی مورد حمله واقع شده اند جهانیان فقط به نظاره این فاجعه انسانی پرداخته اند. این فعال بحرینی تأکید کرد، مردم بحرین مصمم هستند با ظلم و ستمی که بر آنها روا شده مبارزه کنند و به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
گفتنی است در حالی که نیروهای عربستانی در حال کشتار مردم بحرین هستند انقلابیون شش نظامی عربستانی را به اسارت درآوردند و روز سه شنبه یک نظامی عربستان را به هلاکت رساندند.
«صادق الجمری» فعال سیاسی بحرین کشتار فجیع مردم این کشور را آخرین حربه رژیم آل خلیفه برای باقی ماندن در حکومت دانست اما تأکید کرد که این حربه نیز ناکارآمد خواهد بود و پیروزی مردم علیه این رژیم بسیار نزدیک است.
وی حمایت آمریکا از دیکتاتور بحرین را لکه ننگی برای واشنگتن دانست.
یک تشکل دموکراسی خواهی بحرین نیز اعلام کرد که دولت بحرین برای سرکوب مردم از سلاح های آمریکایی و انگلیسی استفاده می کند.
در پی بالا گرفتن تظاهرات مردمی و دخالت نیروهای عربستانی و اماراتی به بحرین برای سرکوب مردم، کلیه مدارس و دانشگاه های این کشور تعطیل شدند. دولت بحرین به مدت سه ماه حالت فوق العاده در کشور اعلام کرده است.
نیروهای اشغالگر سعودی برق و آب برخی مناطق بحرین را قطع کرده تا تظاهرکنندگان را تحت فشار قرار دهند. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا به نیروهای غیر نظامی و خانواده های آنها که در پایگاه پنجم نیروی دریایی فعالیت می کردند توصیه کرد که هر چه سریع تر از بحرین خارج شوند. دولت انگلیس نیز از تمامی اتباع خود خواست تا هر چه سریع تر این کشور را ترک کنند.
نیروهای نظامی عربستان و امارات با هماهنگی آمریکا برای سرکوب شدید مردم بی دفاع بحرین وارد این کشور شده اند.
رژیم سعودی مدعی است که نیروهایش را طبق توافقنامه شورای همکاری خلیج فارس به بحرین اعزام کرده است ولی ناظران سیاسی منطقه می گویند لشکرکشی عربستان به بحرین برخلاف مفاد توافقنامه تشکیل «سپر جزیره» است چرا که براساس یک بند توافقنامه، زمانی کشورهای عضو می توانند نیروی نظامی اعزام کنند که کشور ثالث هدف تهاجم خارجی قرار گرفته باشد در صورتی که در مورد بحرین یک موضوع داخلی است و این کشور کوچک خلیج فارس هدف تهاجم بیگانگان قرار نگرفته که نیاز به کمک نظامی عربستان داشته باشد.
آخرین خبرها
¤ 12 قاضی شیعه بحرین در اعتراض به حمله نظامیان سعودی و بحرینی به مردم بی دفاع این کشور استعفا کردند.
¤ مردم شهرهای بغداد و بصره در محکومیت دخالت نظامی عربستان در بحرین و کشتار مردم این کشور تظاهرات کردند.
¤ دولت بحرین از خروج مردم از خانه هایشان جلوگیری می کند و مردم معترض با رفتن به روی پشت بام ها فریاد الله اکبر سر می دهند.
¤ مردم کویت با تظاهرات مقابل سفارت بحرین در کویت نسبت به حضور نظامی عربستان در بحرین اعتراض کردند.
¤ امیر کویت با درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس برای اعزام نیرو به بحرین مخالفت کرد.
¤ درگیری های بحرین موجب افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی شد.
¤ دولت بحرین از ساعت 4 بعدازظهر تا 4 صبح منع آمد و شد در خیابان ها را اعلام کرد.
¤ جوانان بحرینی اعلام کردند به رغم اعلام منع آمد و شد همچنان به تظاهرات ادامه می دهند.

اخبار ویژه برخی روز نامه های 24 اسفند 89

بسمه تعالی 

 

کیهان

ملت ها اکنون آن روی دیگر اوباما را می بینند (خبر ویژه)

رسانه های گروهی در کشورهای غربی معترفند که رویکرد مقامات این کشورها در قبال کشورهای اسلامی و قیام های جدید، به شدت فریبکارانه است.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون دو عکس متفاوت، یکی دیدار اخیر سارکوزی با سران گروه های مخالف قذافی در پاریس و دیگری دیدار دوستانه وی با معمر قذافی را چاپ کرد و نوشت: سارکوزی می خواهد به هر قیمت شده بصورت عاجل، خاطره فرش قرمزی را که 14 ماه پیش در سفر قذافی به پاریس زیر پای او پهن کرد، از اذهان پاک کند و سیاست پیش گرفته در دوران ریاست جمهوری خود را به فراموشی بسپارد. این تلاش بیهوده است و نمی تواند سیاست فرانسه را از یادها ببرد.

انتقاد از رویکرد دوگانه فرانسه نسبت به دولت لیبی در حالی است که فرانسه تا پیش از سرنگونی دیکتاتور تونس نیز، نزدیک ترین روابط را با وی داشت و یکی از حامیان اصلی خارجی زین العابدین بن علی به شمار می رفت.

همزمان با لیبراسیون، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اذعان کرد کاخ سفید رفتاری دو شخصیتی و ریاکارانه پیشه کرده است. این روزنامه نوشت: زمانی که اوباما به عنوان یک سیاهپوست به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد خیلی از ملت ها از جمله در خاورمیانه از پیروزی یک سیاه پوست شادمان شدند و خیال کردند اوباما از خود آنهاست بنابراین توقعشان این بود که وی از ملت ها در برابر حاکمان دیکتاتور پشتیبانی کند اما واقعیت این است که اوباما رئیس جمهور آمریکاست و وظیفه مهم او جانبداری از منافع آمریکاست. به همین دلیل هم او از ماجرای انقلاب مردم بحرین، از شاه این کشور دفاع می کند چرا که میزبان ناوگان پنجم آمریکاست.

نیویورک تایمز افزود: رئیس جمهور آمریکا کمترین سخنی نسبت به تحولات عربستان نزد در حالی که روز جمعه، پلیس عربستان با اسلحه گرم وگلوله به مردم تظاهرکننده حمله کرد. اوباما همچنین در برابر حوادث یمن و رفتار علی عبدالله صالح دیکتاتور آن کشور ساکت است، چرا که وی متحد آمریکاست.

این روزنامه آمریکایی در توجیه این رویکرد غیرقابل توجیه می نویسد: در واقع ما با دو اوباما طرفیم، یک اوبامای ایده الیست و دیگری رئیس جمهور عملگرا. به همین دلیل هم هر چند که موج انقلاب ها از شمال آفریقا به خلیج فارس رسیده، اوباما تصمیم گرفته به طور جدا جدا با اتفاقات منطقه مواجه شود، چرا که به نظر می رسد سیاست یکسان، می تواند منافع آمریکا را در دنیا به خطر اندازد. با همین تلقی، اوباما به سیاست حمایت از تظاهرات که در قبال انقلاب مصر پیشه کرده بود، در قبال دیگر کشورها ادامه نداد.

این روزنامه می نویسد: روش اوباما هر چند که ممکن است با منافع آمریکا مطابقت داشته باشد اما محبوبیتی را که وی در آغاز انتخاب شدن در دیگر کشورها پیدا کرده بود، نابود می کند. رفتار دولت آمریکا در قبال اوضاع لیبی هم متناقض است.

ما جاسوس سیا هستیم یا مأمور دو جانبه اطلاعات جمهوری اسلامی؟ (خبر ویژه)

مجادله میان رسانه های ضدانقلاب مبنی بر اینکه کدام یک با وزارت اطلاعات و ارتش سایبری ایران همکاری دارد و کدام یک واقعاً ضدانقلاب است، شدت گرفته است.

پیش از این برخی سایت ها نظیر بالاترین و خودنویس متهم شده بودند که مورد نفوذ سرویس های امنیتی ایران واقع شده اند و در ازای دریافت پول، علیه اپوزیسیون فعالیت می کنند. متقابلاً سایت های یاد شده هم برای برداشتن اتهام از خود، گردانندگان سایت کلمه را وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران معرفی کردند. خودنویس که به خاطر برخی حملاتش به موسوی مورد اتهام قرار گرفته، متقابلاً عملکرد چند هفته اخیر سایت «کلمه» در زمینه طرح ادعای انتقال موسوی و همسرش به زندان حشمتیه و سپس تکذیب این ادعا و انتشار خبر دیدار فرزندان موسوی با وی و همسرش در خانه ای در خیابان پاستور را به چالش کشید و پرسید: مدیر کلمه کیست؟ نزدیکان موسوی یا وزارت اطلاعات؟ برخی شخصیت های سیاسی انتشار نامه فرزندان موسوی از سوی سایت کلمه را مشکوک می دانند. شک و تردیدها از زمانی آغاز شد که علیرضا نوری زاده در صدای آمریکا صراحتاً اعلام کرد کنترل سایت کلمه در اختیار نیروهای وزارت اطلاعات قرار گرفته و به نوعی دست رژیم در خبرهای «کلمه» در کار است.

بالاترین هم در مطلبی تصریح کرده که کلمه دست اطلاعات رژیم افتاده و خبرهای خلاف واقع منتشر می کند. به نوشته بالاترین کاسه ای زیر نیم کاسه است!

این شبکه در مطلب دیگری خواستار شکستن سکوت از سوی گردانندگان کلمه شد حال آن که گردانندگان خارج نشین کلمه هرگز خود را معرفی نکرده اند. جالب اینکه در این میان، اردشیر امیر ارجمند در مصاحبه با بی سی سی می گوید سایت کلمه در اختیار معتمدان است، حال آن که شخص خود وی، یکی از عوامل انتشار شایعه دروغ دستگیری و انتقال موسوی به زندان حشمتیه بوده که اکنون دروغ بودن آن آشکار شده و بنابراین خود وی درباره انتشار چنین خبرهای حساسیت زایی زیر سوال و تردید است.

در همین حیص و بیص پایگاه ضد انقلابی ایران امروز به بررسی نقش نفوذ و ستون پنجم در میان اپوزیسیون پرداخت و با برشمردن برخی نشانه ها تصریح کرد: به نظر می رسد اطلاعات رژیم به شیوه نرم افزاری، اپوزیسیون را از خیابان جمع کرده و نفس سران این حرکت را بریده است. ستون پنجم اطلاعات هم دوباره فعال شده و در حال متلاشی کردن شبکه های اپوزیسیون است.

این پایگاه ضدانقلابی همچنین نوشت: در عرصه شبکه سازی و شبکه های مجازی و اینترنت نباید از آسیب ها غافل ماند. اکنون گروه های ماسک دار و مشکوک در فضای مجازی و فیس بوک زیاد شده اند و فرصت پنهان شدن دستگاه های اطلاعاتی زیر این ماسک ها را می دهند. ما با جاسوسان دو جانبه طرف هستیم. اینان جاسوسانی هستند که به دنبال لو رفتن یا دستگیری، به کار گرفته می شوند.

برخی تحلیل گران در محافل قدیمی تر اپوزیسیون که نگاه های بدبینانه تری دارند معتقدند که ماجرای اغتشاشات سال گذشته و اتفاق امسال 25 بهمن اساساً تله ای برای شناسایی سرشاخه ها و تمام ارتباطات مخالفان بوده است.

مرزبندی صریح اصولگرایان کمترین راه نفوذی برای اپوزیسیون نگذاشته است (خبر ویژه)

یکی از اصلاح طلبان فراری مقیم آمریکا گفت: انگیزه ها و اهداف هاشمی رفسنجانی با جنبش سبز تطبیق و خوانایی ندارد.

علی افشاری در گفت وگو با رادیو فردا اظهار داشت: آقای هاشمی و جنبش سبز در مقابل یک جریان واحدی قرار گرفتند. جدا از انگیزه های هاشمی، حضور او در قدرت هم جنبش سبز و هم حرکت های مخالف را در داخل تقویت می کند اما باز هم تاکید می کنم که هاشمی به دنبال تقویت این جریان نیست یا او را نباید به عنوان کسی درنظر گرفت که به زعم برخی پل پیروزی نیروهای اصلاح طلب است یا می تواند از رهبران سمبلیک جریان سبز باشد. مطمئنا این گونه نیست. برای او حفظ نظام مهم است اما کشمکش ها یک فضای تنفسی می تواند برای مخالفان ایجاد کند.

وی همچنین درباره نگاه طیف های اصولگرا به اپوزیسیون سبز گفت: تقریبا کلیت جریان اصولگرا به لحاظ گروهها، نسبت به آن چیزی که آنها را فتنه سبز می دانند، مرزبندی صریحی کرده اند و هیچ کدامشان حاضر نیستند کوچک ترین و کمترین همراهی را با جنبش سبز داشته باشند. اپوزیسیون هم هیچ ابزار دیگری درداخل حکومت ندارد.

افشاری درباره آشفتگی جبهه ضدانقلاب اظهار داشت: انسجامی در داخل این جبهه وجود ندارد. من واقعا نمی دانم سران سمبلیک آیا طرح و برنامه دارند یا نه، به خصوص با توجه به ایزوله شدن موسوی و کروبی. شورای راه سبز هم ظرفیت موثری از خودش نشان نداد.

در گفت وگو با رادیو فردا، یکی دیگر از عناصر ضدانقلاب به نام محمد کسایی هم حضور داشت که تاکید کرد: آنچه از نظر ما به عنوان یک حداقل غیرقابل اهمیت تلقی می شود، از سوی حاکمیت به عنوان یک حداکثر غیرقابل پذیرش به حساب می آید.

اظهارات علی افشاری درباره بی خاصیتی شورای هماهنگی راه سبز در حالی است که این شورای خلق الساعه و مجهول پس از 2 هفته هیاهو و صدور 5 بیانیه، نزدیک یک هفته است که در سکوت مطلق فرو رفته و بنابر برخی گزارشها، به خاطر بروز برخی اختلافها، شماری از اعضا کناره گیری کرده اند.

کلافگی یک صهیونیست از «ایران ایران» آلمانی ها (خبر ویژه)

رئیس شورای صهیونیست های آلمان نسبت به تطبیق انقلاب های خاورمیانه با انقلاب اسلامی سال 1979 ایران انتقاد کرد.

دیتر گراومن با اشاره به رواج چنین مقایسه هایی در آلمان گفت: بسیاری تغییرات اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا را با انقلاب سال 1979 در ایران مقایسه می کنند. باید دقت کرد. البته ما از آزادی در دیگر کشورها خوشحال می شویم اما تجربه ایران به ما نشان داد که رژیم شاهنشاهی با یک رژیم بد اسلامی جایگزین شد. از سوی دیگر تغییرات اخیر را نباید با تغییرات سال 1989 و اتحاد دو آلمان مقایسه کرد. این نادرست است چرا که قاهره و اسکندریه، درسدن و لایپزیک نیستند.

وی همچنین گفت: اقتصاد آلمان روابط تنگاتنگی با ایران پیدا کرده است. شرکت های بسیاری در آلمان با علاقه فراوان سعی در برقراری روابط با ایران دارند در حالی که ایران هولوکاست را زیر سؤال می برد و خواستار محو اسرائیل از نقشه جهان است.

گراومن گسترش مخالفت با صهیونیسم در آلمان را به یهودستیزی تعبیر کرد و نسبت به این روند فزاینده هشدار داد.

جمهوری اسلامی

* تعدادی از علمای درباری سعودی، با "ولی امر مسلمین" دانستن شاه عربستان، قیام مردم این کشور را حرام اعلام کردند. شیخ عبدالله العثیم، یکی از قضات شهر مکه مکرمه، طی اظهاراتی ضمن حمله به تظاهر کنندگان در عربستان سعودی، گفت: هر شخصی که به اتهام دعوت به تظاهرات و یا شرکت در این اعتراض‌ها دستگیر شود، حداقل مجازاتش بازداشت و شلاق خواهد بود. به گزارش جهان به نقل از شیعه آنلاین، قاضی عبدالله العثیم در ادامه افزود: مجازات مخالفان نظام و ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود که ولی امر مسلمین است، بازداشت شدن و شلاق خوردن است،‌ البته این احکام برای افراد مختلف متفاوت است. وی نیز مانند خطیب مسجدالحرام به مردم هشدار داد از تظاهرات و ابراز اعتراض علیه نظام حاکم بر عربستان و ملک عبدالله که او را ولی امر مسلمین نامید، خودداری نمایند، در غیر این صورت مجازات شدیدی در انتظار آنها خواهد بود. شیخ "اسامه خیاط" امام جمعه مسجدالحرام و شیخ "صلاح البدیر" امام جمعه مسجدالنبی(ص) در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خود ضمن انتقاد از تظاهرات شیعیان عربستان در مناطق شیعه نشین این کشور، چنین اقدامی را علیه پادشاه سعودی که او را "ولی امر مسلمین" نامیدند، دانستند.

* درحالی که دعوت از شاه اردن برای سفر به ایران جهت شرکت در جشن نوروز با اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شده، رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای حضور بر سر سفره هفت سین به آمریکا می‌رود. به گزارش ایسنا اسفندیار رحیم مشایی درباره سفر خود به آمریکا در 27 اسفند، گفت: سال گذشته سازمان ملل نوروز را به عنوان روز جهانی اعلام کرد و ما نیز به عنوان کشوری که نوروز جزو تاریخ ما محسوب می‌شود و برایمان اهمیت دارد در این زمینه مسئول هستیم. وی ضمن بیان اینکه هنوز این سفر قطعی نشده، افزود: قبلاً در کشورمان این جشن برگزار می‌شد و هم‌چنین در برخی دیگر از کشورها، با توجه به این که سازمان ملل، نوروز را به عنوان روز جهانی اعلام کرده، امسال در سازمان ملل توسط ایران و چند کشور دیگر مراسمی به این مناسبت برگزار خواهد شد و از ما نیز جهت حضور در این برنامه دعوت کرده‌اند. وی همچنین گفت: معتقدیم که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد و اندیشه‌ی آرمانی ملت ایران را مطرح کنیم.

* سایت تحلیلی - خبری عصر ایران با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان "کلاً مجلس کجای کار است؟" ضمن نقل قول یک عضو کمیسیون انرژی مجلس که گفته: "وزارت نفت در سال جاری قراردادهای نفتی و گازی بسیاری را منعقد کرده، اما هیچ یک را به اطلاع مجلس نرسانده است." این سؤال را مطرح کرده که: "حالا که اعلام شده وزیر نفت قانون اساسی را زیر پا گذاشته و به مجلس شورای اسلامی بی احترامی کرده و هیچ یک از قراردادهای نفتی را به اطلاع آن نرسانده و سرخود عمل کرده است، آیا رگ غیرت نمایندگان خواهد جنبید و وزیر را به پای میز استیضاح خواهند کشاند تا درس عبرتی باشد برای سایرین؟ یا نه؟! از نظر نمایندگان، چند قرارداد دهها میلیارد دلاری نفتی که ارزش این حرف‌ها را ندارد و "در شرایط حساس کنونی که دشمنان داخلی و خارجی درصدد ضربه زدن به نظام هستند، کشور به آرامش نیاز دارد و در راستای حفظ اتحاد و همدلی نباید وزیر نفت را استیضاح کرد!"

قدس

گاف خبری شبکه 10 رژیم صهیونیستی

ایرنا - درحالی که سران صهیونیست مدعی هستند که قوی ترین شبکه اطلاعاتی دنیا را دارند، شبکه 10 تلویزیون این رژیم در خبری اشتباه مدعی حضور بهروز کمالوندی معاون آمریکای وزیر خارجه ایران در مرزهای جنوبی لبنان شد.این درحالی است که به تازگی تنها حسین فرحی معاون اداری- مالی وزارت خارجه به لبنان سفر کرده و رسانه های صهیونیستی باز هم در انتشار خبر خود فرق بین معاون اداری - مالی با معاون آمریکای وزارت خارجه را متوجه نشدند و خبر اشتباه منتشر کردند.

اردوی مختلط دانشجویی این بار در ژوهانسبورگ

خبرنامه دانشجویان ایران - اردوهای مختلط در دانشگاه های کشور همواره با حاشیه های غیراخلاقی همراه است. این در حالیست که اینبار ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی مقصد یک اردوی مختلط است.این گروه که همواره در دانشگاه معروف به فعالیت های سیاسی ضدانقلابی و رفتارهای غیراخلاقی هستند هنوز محل تامین بودجه خود را معرفی نکرده اند.

13 زمین خوار بزرگ زندانی شدند

الف - مرتضی تمدن استاندار تهران از صدور حکم قطعی حبس و زندانی شدن 13 نفر از زمین خواران بزرگ استان در سال جاری خبر داد.

کارشکنی آمریکا در تفحص پیکرهای شهیدان در عراق

مهر- سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح گفت: پس از سالها مذاکره و توافق قرار بود هیات ایرانی تفحص شهدا وارد منطقه فاو شود که با کارشکنی آمریکاییها این کار صورت نگرفت.

تحرکات تروریست های پژاک برای چهارشنبه سوری

جهان - تعدادی از هواداران گروهک تروریستی پژاک قصد دارند بنا به درخواست سران این گروهک در شهرهای مختلف دست به اقدامات خرابکارانه بزنند.گفته می شود هواداران و مرتبطین گروهک تروریستی پژاک و «پ ک ک» قصد دارند در سه شنبه آخرسال به تجمع و اغتشاش اقدام کنند.

خشم صهیونیست ها از نمایش یک فیلم

شبکه ایران - محافل صهیونیستی نتوانستند خشم خود را از پخش «فیلم میرال» در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل (فیلمی که به بررسی جنایات رژیم صهیونیستی و وحشیگری آنها بر ضد فلسطینیان اختصاص دارد) پنهان کنند. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست از این فیلم تحت عنوان فیلمی ضد اسراییلی و حامی فلسطین نام برد که برای نخستین بار در صحن مجمع عمومی سازمان ملل پخش می شود. این فیلم که توسط «جولیان اشنابل»، کارگردان آمریکایی تولید شده است، داستان یک کودک یتیم فلسطینی را نقل می کند که در میان نژادپرستی و تبعیض صهیونیست ها رشد پیدا می کند.

آقازاده زمین خوار سرانجام محکوم شد

مشرق - یک آقازاده که در استانهای جنوبی کشور چندین سال متهم به زمین خواری گسترده بود، به 6 سال حبس و برگرداندن اموال مردم محکوم شده است.

جلسه مشترک سبزها و شیطان پرستان

خبر آنلاین - به تازگی در یکی از شهرهای استان فارس جلسه مشترک و مختلطی از عده ای دانشجویان سبز این شهر و تعدادی از اعضای فرقه ضاله شیطان پرستی برگزار شده است. از نکات حائز اهمیت در برگزاری این جلسه بازرسی بدنی افرادی بوده که قصد حضور داشته اند. ورود هر گونه دوربین و موبایل نیز به جلسه نیز ممنوع بوده است.همچنین جلسه مختلط بوده و تعدادی از دختران حاضر در جلسه کشف حجاب کرده اند.

مجری تلویزیون به احمدی نژاد: آمده ام شما را ببینم!

پانا- در حاشیه مراسم حضور رئیس جمهور در مجلس دانش آموزی مجری معروف، حسین رنجبران که این روزها در یکی از برنامه های پربیننده شبکه 3 مشغول به فعالیت است به رییس جمهور گفت که امروز آمده ام فقط شما را ببینم و ببوسم و در نهایت مذاکره کوتاهی را انجام دادند.

گلایه مراجع از دامن زدن به مکتب ایرانی

ایلنا - سید جلال یحیی زاده یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با انتقاد از رواج یافتن طرح مکتب ایرانی از گله ها و انتقادهای مراجع تقلید از این موضوع خبر داد.

نظام ایران باید نابود شود، چون با رابطه جنسی خارج از خانواده مخالف است!

شبکه ایران- یکی از مخالفان انقلاب و نظام که مدتی است به آمریکا مهاجرت کرده و به دلیل سخنان ضدایرانی اش به بهانه دفاع از حقوق زنان جوایزی را از نهادهای وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی دریافت کرده است، در یادداشتی در وبلاگش خواستار معرفی دادستان کل ایران به عنوان بدترین قاضی سال شد. «شادی صدر» علت این خواسته خود را یکی از قوانین دیوان عالی کشور مبنی بر اینکه «اگر زنی ناشزه شود، یعنی از خواسته های شوهرش اطاعت نکند و خانه او را ترک کند، دیگر نمی تواند از حق طلاقی که به موجب شروط ضمن عقد به دست آورده استفاده کند»، بیان کرده است. این ادعا در حالی بیان شده که حقوقدانان بر این باورند، این بند از قانون برای حفاظت از کیان خانواده و سلامت اخلاقی بانوان وضع شده است.

نقش بر آب

بسمه تعالی 

 

«اروپا و آمریکا نمی توانند افتادن لیبی در دست افراد خطرناک را تحمل کنند» و «سرنوشت قذافی مانند سرنوشت صدام نیست و رژیم او خواهد ماند». این دو گزاره را بعضی ها باور کرده اند چرا که می توانند در «رسانه ها» شواهد و قرائنی برای آن پیدا کنند اما جالب این است که گزاره اول، نتیجه ی جلسه ی سه روزه چهره های مختلف غرب در هرتزلیاست که به هواداری رژیم صهیونیستی شهرت دارند، و گزاره دوم مربوط به شبکه عربی رژیم صهیونیستی (اسرائیل الیوم) است که از زبان خبرنگار ویژه اعزامی خود به طرابلس بیان کرده است.
اما گزاره های دیگری هم وجود دارند که بسیار قابل تامل هستند: «لیبی میان شورشی ها و رژیم قذافی به دو کشور تقسیم می شود، کشوری با مرکزیت طرابلس و کشوری با مرکزیت بنغازی»، «بیم آن می رود که در بنغازی یک حکومت اسلامی تحت امر القاعده سر کار بیاید»، «لیبی بین قذافی و مخالفانش تقسیم می شود» این سه گزاره هم مربوط به صهیونیست هاست که طی 3-4 روز گذشته بیان شده و دهها بار توسط رسانه های آمریکایی و اروپایی تکرار شده اند و در ایران نیز بعضی از افراد بدون توجه به منشاء اسرائیلی این خبرها، گمان کرده اند که انقلاب در لیبی با شکست مواجه شده و «شکست انقلاب در لیبی مقدمه شکست انقلاب ها در سایر کشورهای عربی است» بعضی هم پا را ازاین فراتر گذاشته و گمان کرده اند که انقلاب های عربی از ابتدا تحت کنترل بوده و قرار بوده تا همین جا پیش بروند!
همزمان با این گزاره ها درباره لیبی گزاره های مشابهی هم درباره بحرین و یمن مطرح شده است مثل: «ما نگران درگیری های مردم بحرین با یکدیگر هستیم»، «با دخالت خارجی در بحرین مخالفیم» و «نگرانی از جنگ داخلی در یمن افزایش یافت» گزاره اول توسط ولیعهد بحرین، گزاره دوم توسط وزیر خارجه اردن بیان شده و گزاره آخر را روزنامه انگلیسی تایمز نوشته است.
این گزاره ها می گویند 1-حکومت های عربی دارند بر اوضاع مسلط می شوند 2-درکشورهای عربی درگیری دولت و انقلابیون به درگیری هواداران دولت و انقلابیون تبدیل شده است 3-خطر تجزیه، کشورهای در حال انقلاب را تهدید می کند 4-ارتش های عربی به زودی وارد معادله می شوند.
جالب این است که در عین اینکه رژیم بحرین به سرکوب شدید مردم روی آورده و خود به طور علنی از کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس درخواست کمک کرده، برای کشته ها و مجروحین تظاهرات 5 روز اخیر که عدد آنان از چندهزار نفر فراتر رفته است ابراز نگرانی می کند و بر گفت وگوهای ملی و «حل و فصل جامع» و حتی به همه پرسی گذاشتن توافقات انقلابیون و حکومت تاکید می نماید. در یمن نیز همزمان با توسل شدید به نیروی نظامی و حتی استفاده از تجهیزات ممنوعه و کشته و زخمی کردن صدها نفر از گفت وگو میان دولت و انقلابیون حرف زده می شود. از آن سو علیرغم گذشت 25 روز از آغاز کشتار مردم در لیبی، بحرین و یمن سازمان ملل و کشورهای اروپایی هیچ محدودیت عملی- نظیر اولتیماتوم زمان دار- بر سر راه حکومت های این سه کشور قرار نداده اند و این دیکتاتورها با دست باز مردم را به خاک و خون می کشند. در تحلیل تحولات جاری در لیبی، بحرین و یمن نکاتی به نظر می رسند:
1-ورود دیکتاتورهای یمن و بحرین به دور جدید درگیری ها با مردم انقلابی چند روز پس از آن صورت گرفته است که معمر قذافی با توسل به سرکوب شدید و استفاده از هلی کوپترها، توپ ها و تانک های نظامی و کشتن نزدیک به 7000 نفر و زخمی کردن نزدیک به نیم میلیون لیبیایی و آواره کردن نزدیک به یک میلیون نفر از ساکنان شمال غرب لیبی بعضی از شهرهای آزاد شده را مجدداً به تصرف خود درآورده است. این موضوع که با لبخند رضایت رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا توام بود نشان می دهد که حمله سنگین و کشتار وسیع قذافی یک برنامه توافق شده و ورود مجدد سران بحرین و یمن به درگیر شدن با مردم هم نشان می دهد این توافق جامع بوده است.
2- اینک شواهد و قرائن زیادی بیانگر آن است که غربی ها با تعمیم نمونه لیبی درصدد پایان دادن به انقلاب های اسلامی در کشورهای عربی و به خصوص ممانعت از تکرار «سرنگونی ها» در شبه جزیره عربستان بوده اند. این در حالی است که حجم حضور مردم در لیبی به نسبت مصر و تونس بسیار گسترده تر بود و علی الظاهر قیمت «معمر قذافی» برای غرب بسیار کمتر از مبارک و بن علی بوده با این وصف غرب باید در سرنگونی قذافی همراهی نشان می داد. اما برخلاف همه این گمان ها غرب جدیت بیشتری برای حفظ رژیم جنایتکار قذافی از خود نشان داد در واقع غرب به درستی دریافت که سقوط قذافی از یک سو انرژی تازه ای به انقلاب های مصر و تونس- که در دو سوی لیبی واقع شده اند- خواهد داد و آثار آن در کشورهای عرب شبه جزیره به شکل انقلابات بروز می کند به همین میزان توقف روند انقلاب در لیبی می تواند انقلاب را در سایر کشورها مهار کند و به مدیریت تحولات در مصر و تونس مدد برساند. اما غرب به نتیجه دلخواه نرسید. نسخه لیبی- عقب راندن مردم با سرکوب شدید- در بحرین و یمن تکرار شد ولی همانگونه که در لیبی، سرکوب به جایی نرسید و قشرهای جدیدی حتی در طرابلس به صفوف مردم اضافه شدند در یمن و بحرین نیز نیروهای جدیدی به صفوف تظاهرات کنندگان پیوسته اند و «اعتصاب کارکنان دولتی» ابعاد جدیدی به انقلاب مردم داده است.
3- مداخله نظامی عربستان علیه مردم بحرین هم بیش از آنکه در عمل تاثیری داشته باشد از «بلوف» حکایت می کند، چراکه اگر بنا به سرکوب باشد- که هست- همان نیروهای نظامی و انتظامی پادشاهی بحرین کفایت می کند چراکه برای سرکوب نیم میلیون نفر مردمی که اسلحه ندارند و به روش های خشونت آمیز هم متوسل نمی شوند چند هزار نیروی نظامی از چند ده هزار نفری که در اختیار رژیم فاسد بحرین می باشد کفایت می کند. حالا اگر بیش از این کشتار نشده، به دلیل کمبود نیروی نظامی نبوده بلکه رژیم آل خلیفه از نتایج آن هراسناک بوده است. با این وصف عزیمت یگان هایی از ارتش عربستان به بحرین، برای «ترساندن» مردم مظلوم بحرین- بخصوص شیعیان- صورت می گیرد، اما بسیار بعید است که آل خلیفه و آل سعود و کشورهای غربی چنین لشکرکشی را «راه حل» به حساب آورند، این موضوع پیش از این توسط آمریکا و اروپا در عراق و افغانستان و توسط رژیم سعودی علیه حوثی های یمن تجربه شده و شکست خورده است. اما درعین حال جا دارد که ایران براساس مسئولیت دینی، انقلابی و مردمی خود به رژیم سعودی به دلیل مداخله در بحرین هشدار جدی بدهد.
4- بحث تجزیه لیبی و یا کودتای ارتش علیه مردم و رژیم قذافی نیز واقعیتی را در بر ندارد تصور تجزیه لیبی به معنای پذیرش فرضیه تقسیم عمودی- شرقی غربی- است به گونه ای که 11 استان شرقی با مرکزیت بنغازی از 21استان غربی با مرکزیت طرابلس از هم جدا شوند. این تصور با واقعیت سازگار نیست چراکه همه استان های شمال غربی و شمال شرقی علیه رژیم قذافی قیام کرده اند نه اینکه بخشی قیام کرده و بخشی ساکت باشند یا اینکه بخش شرقی علیه بخش غربی باشد بنابراین گزاره رسانه های انگلیسی- و آمریکایی و صهیونیستی- مبنی بر احتمال جدی تجزیه لیبی واقعیت ندارد. وقوع کودتا در لیبی نیز به مرز محال نزدیک است چراکه مردم در شرایط انقلاب به سر می برند و هر روز دهها نظامی در مراتب عالی و بدنه به مردم می پیوندند و خود مردم نیز آرام آرام صاحب ارتش مستقلی شده اند.
5- برگردیم به دو گزاره ابتدایی، آیا آنگونه که صهیونیست ها مدعی آن هستند و رسانه های غربی و بعضی از کشورهای عربی نیز مطرح کرده اند، آمریکا و اروپا می توانند از پیروزی نیروهای انقلابی در لیبی جلوگیری نمایند؟ غرب قطعاً برای چنین هدفی برنامه جدی دارد اما جدی بودن غرب یک طرف ماجراست، طرف دیگر ماجرا این است که مردم لیبی بعد از حدود یک ماه حضور در صحنه به بقاء قذافی رضایت بدهند که همه شواهد و قرائن خلاف آن را نشان می دهد. اتفاقاً در مقایسه بین وضعیت لیبی، تونس و مصر ما شاهد انسجام بیشتر لیبیایی ها هستیم. تجمع مصری ها و تونسی ها عمدتاً در یک میدان بود درحالی که مردم در لیبی در همه شهرها و بصورت تظاهرات خیابانی به میدان آمدند. در لیبی 10روز پس از آغاز انقلاب، یک شورای ملی انتقالی با حضور نیروهای عمدتاً کارکشته ای که مورد اعتماد مردمند، شکل گرفت و به تشکیل دولت موقت انتقالی منجر شد و بسیاری از کشورها این شورا و دولت برآمده از آن را به رسمیت شناختند. این شورا امروز یک گروه مسلح را در اختیار دارد درحالیکه در تونس و مصر تا امروز هم این اتفاق ها نیفتاده است با این وصف هیچ تردیدی در شکست پروژه قذافی وجود ندارد.
6- غرب درحال بازی کردن با زمان است و برای آنکه دیگران دریابند که آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و وابستگان آنان به چه سرنوشت وحشتناکی گرفتار شده اند به زدن نقش و نگار روی شن های سواحل لیبی مشغول می باشد! نقش هایی که چند ثانیه بعد به زیر آب می روند.
سعدالله زارعی

با دوستان "درستی "؛ با دشمنان "درشتی "

 بسمه تعالی

خبرگزاری فارس: یک عضو مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی با اشاره به درباره‌ هشدار رهبر انقلاب پیرامون اخلاق در دیدار اعضای خبرگان تأکید کرد: چرا در آخرین رمق دشمن، نوش‌داروی حیات‌بخش به وی تزریق کنیم؛ پس نقد بلی، حرمت‌شکنی نه.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری طی یادداشتی درباره‌ هشدار رهبر انقلاب پیرامون اخلاق در دیدار با اعضای این مجلس ‌نوشت: بحثی که رهبر معظم انقلاب (دام‌ظله) در دیدار با خبرگان در مورد افراط در نقد و تفریط در آن مطرح کردند، به‌خصوص در این مقطع زمانی که جنبه الگویی امت اسلامی و انقلابی ما دارد نظام‌های وابسته اطراف خود را یکی پس از دیگری از هم می‌پاشد، بسیار حائز اهمیت است، زیرا نخستین دلیل فروپاشی حکومت‌های اطراف ما بیداری ملت‌هاست و یکی از مهم‌ترین علل بیداری امت‌ها مقایسه حکومت‌شان با حکومت جمهوری اسلامی.

آن زمان که هیچ کجا اسلام به حاکمیت نرسیده بود و همه نظام‌ها کج و معوج بودند و در میان آن‌ها نظام راست و درستی نبود که از مقایسه با آن، کجی و معوجی حکومت خود را بفهمند، نظام مستقلی هم نبود که با دیدن آن پی به فساد حکومت خود ببرند. حتی استقامت انجام ‌شده‌ای نبود که پی به امکان استقامت و مقاومت ملتی بدون استمداد از هیچ قدرتی و ابرقدرتی ببرد. چون اقوی دلیل امکان وقوع است.

با مشاهده استقامت ملت ما با دست خالی قیام کردن را شدنی دیدند. به‌خصوص با توجه به زمان سی ساله‌ این مقاومت، هیچ‌گونه شک و تردیدی در صلابت آن به جای نماند. به همین دلیل ابرقدرت‌ها جز اخلال در نمود جمهوری اسلامی، راه دیگری برای نگه داشتن رژیم‌های وابسته به خود ندارند. آن‌ها برایشان از نان شب واجب‌تر است که تربیت‌شدگان نظام نسبت به هم به‌جای محبت و لطف حالت پرخاش و ستیز داشته باشند. این‌که ضد انقلاب نسبت به مسئولین، بزرگان و رهبران نظام، انواع رفتار زشت را در گذشته انجام می‌داد مسئله مهمی نیست. در همه‌جا دشمنان نظام‌ها پرخاشی دارند و انواع شعارهای زشت دادن برای ضد انقلاب، امری طبیعی است. آنچه غیر طبیعی‌ است، ظهور چنین حرکاتی از روی دوستی با انقلاب نسبت به خودی‌هاست!

مرگ بر آمریکا عبادت بزرگی است که نماد راستی و درستی راه ماست. خدا این شعار را تا مرگ ابرقدرت‌ها برای ما حفظ کند! استکبارستیزی، دفاع از حقوق محرومین نمودار حیات انقلابی ماست، هرچه بیشتر بهتر، این نشان‌ "أشدا علی الکفار " بودن ماست،‌ اما آفت "رحماء بینهم " خطر است و بلاشک آفت استکبارستیزی‌ها از آفت جنبه رحمت با خودی‌ها و آفت مهرورزی‌هاست! آفت مهرورزی با خودی‌ها بلاشک آفت استکبارستیزی ما است. بایستی برای بالابردن استکبارستیزی،‌ همه لبه شدت و خشونت را به سمت استکبار جهانی برد.

خطر در افراط و تفریط است. خطر آن‌جاست که با خودی‌ها آن‌جا که باید نقد کنیم، لاپوشانی کنیم و آن‌جا که باید اشتباهی را کالبدشکافی کنیم توجیه کنیم! ‌این کار غلط و تفریط در نقد است. حرمت‌شکنی نه، وقتی افراط در اخلاق نقد پیش می‌آید و با خودی خصمانه برخورد می‌شود از همسایگان در حال فروپاشی این زمزمه شنیده خواهد شد:
"المنة لله که چو مایی دل و دین بود آن را که لقب زاهد و فرزانه نهادند ".

چرا چنین شود؟ چرا در آخرین رمق دشمن، نوش‌داروی حیات‌بخش به وی تزریق کنیم. پس نقد بلی، حرمت‌شکنی نه. ما می‌دانیم جوانان غیور ما اگر از بعضی آداب مبارزاتی در لحظاتی غفلت کردند، اما حجت‌گرا هستند، همین که پیام حجت‌شان به گوش آن‌ها برسد تمکین می‌کنند و به سوی علم و پرچم خود بر‌می‌گردند. همان‌طور که قبل از پیروزی انقلاب، وقتی امام(ره) فرمود: بین جوانان و بزرگترها فاصله نیافتد، جوانان فریاد زدند: "به فرمان خمینی(ره) درود بر بزرگان " امروز هم جوانان همان‌‌ها هستند که بوده‌اند: از دم صبح ازل تا آخر شام ابد دوستی و مهر بر یک عهد و میثاق بود.

امروز هم به فرمان رهبر خواهند گفت: به فرمان مقتدا با خودی‌ها مدارا، با دیگران درشتی یا با دوستان درستی با دشمنان درشتی

حمله شدید بی‌بی‌سی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

 بسمه تعالی

 

بصیرت :اقدام هوشمندانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان با خشم و عقده‌گشایی رسانه‌های ضد انقلاب مواجه شد. این در حالی است که همین رسانه‌های زنجیره ای، در مقاطع حساس تحرک فتنه سبز می‌کوشیدند آقای هاشمی را خرج این فتنه کنند. در میان خیل مطالبی که علیه هاشمی رفسنجانی در رسانه‌های ضد انقلاب منتشر شد، نوشته رسانه رسمی دولت انگلیس قابل توجه است. بی‌بی‌سی با حمله شدید به وی به خاطر وارد نشدن در سناریوی مورد علاقه دشمنان انقلاب نوشت: سوابق اکبر هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که امید بستن به او به عنوان پل پیروزی جنبش سبز و یا نیروی مدافع اصلاح‌طلبان گره زدن بر باد است. وی در ساخت قدرت، بازی خودش را می‌کند و به نظر می‌رسد تعلقی به جنبش دموکراسی‌خواهی ندارد هرچند که موضع‌گیری‌های متفاوت وی می‌تواند فضای تنفس و تحرک برای مخالفان ایجاد کند و به لحاظ تاکتیکی به نفع جنبش باشد. بی بی سی همچنین هاشمی را قدرت‌طلب، محافظه‌کار و بی‌اعتقاد به مردم‌سالاری معرفی کرد تا عصبانیت خود را علیه تدبیر آقای هاشمی رفسنجانی تخلیه کرده باشد.

خیزش شیعیان در عربستان سعودی

بسمه تعالی 

 

بصیرت :گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی آسیا تایمز در مقاله‌ای به قلم «برایان ام. داونینگ» در تاریخ 12 مارس 2011 به وضعیت کنونی تحولات داخلی عربستان و به ویژه شیعیان این کشور پرداخته و می‌نویسد در حالی که تمام توجه جهانی به جنگ داخلی لیبی معطوف شده، اما حوادث در عربستان سعودی به ویژه در روز جمعه یازدهم مارس 2011 نشانگر وجود ریشه‌های اعتراضی در عربستان است. جوانان سعودی با تظاهرات در روز موسوم به «روز خشم» علیه رژیم سعودی شعار دادند و برخلاف هشدارهای رژیم خواستار اصلاحات سیاسی شدند. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری‌ها و بورس‌ها در عربستان سعودی وضعیت مطلوبی ندارند و نتیجه چنین شرایطی نامشخص است. در حال حاضر، در عربستان نیز مانند تونس، مصر و لیبی جوانان، مشتاق تصمیم‌گیری جمعی و مردم‌سالاری هستند و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را جوانان زیر سی‌سال تشکیل می‌دهند و این موضوع به شکاف نسلی در جامعه عربستان منجر شده است.

نویسنده در ادامه می‌افزاید دولت عربستان سعودی در دهه 1990 به منظور کاهش فشارهای پس از جنگ اول خلیج فارس، مجلس الشورا را تشکیل داد تا به نوعی در راستای اصول مردم‌سالاری گام بردارد. اما این مجالس به انتخاب مردم تشکیل نمی‌شوند و همگی منصوب شخص شاه هستند. این مجالس قدرت قانون‌گذاری ندارند و بیشتر نقش مشورتی دارند. این مجالس بیشتر دیدگاه‌های پیران قبایل، مجمع‌های صنفی و شبکه‌های پشتیبان مالی و ذی‌نفع را بیان می‌کنند. از 28 میلیون سعودی 10 تا 15 درصد شیعه هستند که حقوق مذهبی آن‌ها زیر پا گذاشته می‌شود و حتی در یافتن شغل و گرفتن پست و مقام با تبعیض مذهبی رو به رو هستند.

نویسنده در پایان می‌نویسد: شیعیان منطقه پس از انقلاب اسلامی به نوعی به احیای هویت خود بیشتر مشتاق شدند و انقلاب اسلامی ایران به نوعی انگیزه‌ای جدی در آن‌ها ایجاد کرد و این موضوع به ویژه در عربستان سعودی و بحرین همواره مشهود بوده است. از این رو، رژیم عربستان سعودی در ایجاد ائتلاف ضدایرانی به عنوان الگوی شیعیان همواره نقش مهمی ایفا کرده و در راستای مانع‌تراشی در برابر برنامه هسته‌ای ایران نیز تمام تلاش خود را به کار بسته است.

اخبار ویژه برخی روز نامه های 22 اسفند 89

بسمه تعالی 

 

جمهوری اسلامی

*** انکار قتل عیسی مسیح توسط یهودیان، مطلب مهمی است که پاپ بندیکت شانزدهم آنرا در کتاب جدید خود آورده و به همین دلیل انتظار می‌رود جنجال تازه‌ای در چهان برپا شود. رهبر کاتولیک‌های جهان در این کتاب نوشته است: "شخصاً اعتقاد دارم که یهودیان مسیح را به قتل نرساندند." وی با نقل مطالبی از کتاب‌های عهد عتیق و کتاب مقدس مسیحیان رم تاکید می‌کند "در ذات خداوند خشونت وجود ندارد و پیروان مسیح نیز باید همانند خداوند از خشونت علیه خود و دیگران پرهیز کنند." پاپ همچنین معتقد است: اعمال همانند خشونت و زورمداری موجب تضعیف دین شده و نارضایتی خداوند از بندگانش را موجب خواهد شد." خبرگزاری رویترز در گزارشی که درباره این کتاب منتشر کرده نوشته: اولین بار است که یک پاپ به صراحت یهودیان را از اتهام قتل مسیح تبرئه می‌کند. وی قصد دارد با این کار اختلافات پیروان مسیحیت و دین یهود را از بین ببرد.

***یک شبکه گسترده تبلیغ فرقه ضاله بهائیت کشف و اعضای آن دستگیر شدند. به گزارش ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب بم با اشاره به دستگیری تعدادی از عناصر فرقه ضاله بهائیت که در پوشش کارهای آموزشی فرهنگی در تعدادی از مهد کودک‌های بم، کرمان و تهران به ترویج و گسترش برنامه‌های خود می‌پرداختند، گفت: قریب به 9 ماه کار اطلاعاتی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) تا مرحله دستگیری انجام شده است. "محمدرضا سنجری" از نفوذ این گروه در یکی از نشریات محلی استان کرمان خبر داد و گفت: القاء مطالب و دیدگاه‌های فرقه بهائیت در قالب داستان و قصه‌های کودکانه از اقدامات این افراد در نشریه مذکور بوده است. وی افزود: سوءاستفاده تشکیلات بهائیت از فضای بعد از زلزله سال 82 شهرستان بم که نیازمند انجام اقدامات فرهنگی، اجتماعی و آموزشی مختلفی بود، کاملاً محرز است و مسئولین باید با نظارت و حساسیت بیشتر امورات فوق را هدایت و راهبری کنند.

*** تلویزیون لیبی اعلام کرد: علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن برای همتای لیبیایی خود نامه‌ای ارسال کرده ولی درباره محتوای نامه خبری منتشر نشده است. از شروع انقلاب مردم لیبی در 28 بهمن سال جاری تاکنون این اولین بار است که رئیس یک کشور عربی برای قذافی نامه می‌فرستد. علی عبدالله صالح خود نیز در معرض سقوط است.

قدس

پارازیت سعودی بر العالم

باشگاه خبرنگاران- «مریم یوسف» فعال سیاسی عربستان گفت که مقامات سعودی پایگاه اطلاع رسانی العالم را فیلتر کرده و با فرستادن امواج پارازیت در دسترسی این شبکه اختلال ایجاد می کنند.

رسوایی یکی دیگر از همپیمانان فرقه رجوی

پایگاه اطلاع رسانی هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)- «ایوبونه» رئیس سابق سازمان جاسوسی فرانسه به جرم حمایت از گروهک تروریستی منافقین و انتشار کتابی جعلی، ازسوی دادگاه فرانسه محکوم و مجرم شناخته شد.

گلایه سعد حریری از ایران خودرو

ایرنا - سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان که در بازدید خود از شرکت ایران خودرو، یک دستگاه خودروی سمند سورن هدیه گرفته بود، در سفر اخیر وزیر بازرگانی ایران به بیروت به هیأت ایرانی به مزاح سراغ خودروی خود را گرفت و گفت: گویا حالا دیگر قصد ندارید هدیه ما را بدهید.

جاسوسی منافقین در بازارچه مرزی مهران

جوان آنلاین - به تازگی سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) به استخدام یک گروه 6 نفره از اعضای گروهک تروریستی منافقین در پوشش مترجم اقدام کرده و آنان را به منطقه نظامی بدره منتقل کرده است.این افراد گاه به عنوان تاجر با ایرانیانی که در بازارچه مرزی مهران مشغول داد وستد هستند، ارتباط برقرارکرده و از این طریق به جمع آوری اخبار و اطلاعات از اوضاع داخلی ایران اقدام می کنند.

وقتی مشاور فراری به پرت وپلاگویی می افتد

شبکه ایران - «سیدمجتبی واحدی» که از وی به عنوان یکی از رابطان اصلی شیخ اصلاحات با سرویسهای اطلاعاتی غرب نام برده می شود، در مصاحبه با یک سایت اینترنتی مخالف ایران مدعی شده که مسؤولان ایران به دنبال آسیب زدن به سلامتی کروبی هستند.

رویکرد بانکهای اماراتی به «شرخر»ها

فارس- بانکهای اماراتی که حاصل سالها تلاش ایرانیان را در کشور امارات ضبط کرده اند، اکنون با استخدام شرخر درقالب شرکتهای حقوقی ایرانی به شکار بدهکاران خود در تهران و دیگر شهرهای ایران می پردازند.

حمله شدید بی بی سی به آیةا... هاشمی

باشگاه خبرنگاران - اقدام هوشمندانه آیةا... هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان با خشم و عقده گشایی رسانه های ضد انقلاب روبرو شد. بی بی سی با حمله شدید به وی به خاطر وارد نشدن در سناریوی مورد علاقه دشمنان انقلاب نوشت: سوابق اکبر هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که امید بستن به او به عنوان پل پیروزی جنبش سبز، گره زدن بر باد است.

اتهام شاهزاده سعودی به ایران

مهر- «امیر خالد بن طلال» شاهزاده سعودی با اشاره به اعتراضات اخیر مردم این کشور علیه رژیم حاکم، در ادعایی، ایران را مسوول ناآرامیها در عربستان دانست.«امیرخالد» درگفتگو با پایگاه خبری «لجینیات» عربستان ادعا کرد: ایران مانند حزب ا... در لبنان می خواهد عربستان را ساقط کند. آنان این کار را در عراق، یمن و بحرین نیز انجام دادند(! )

مجید انصاری: نمی دانم چرا احمدی نژاد نمی آید

خبر آنلاین - مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: هیچ کس نمی داند که آقای احمدی نژاد چرا اصرار به ادامه غیبت هایشان در جلسات مجمع دارند.

نامه فراریها به ربع پهلوی

باشگاه خبرنگاران- برخی از عناصر سلطنت طلب متواری به خارج از کشور و مخالف جمهوری اسلامی ایران، در نامه ای به رضا ربع پهلوی با اذعان به شکست و وجود چند دستگی در بین اپوزوسیون از وی خواستند تا به اصطلاح به وضعیت اسفناک کنونی متواریان فراری خاتمه دهد.

«بی بی سی»، پیش از ترور «فاطمی»، خبرش را خواند!

ایسنا - پریوش سطوت، همسر دکتر فاطمی، وزیر خارجه کابینه دکتر محمد مصدق در مصاحبه ای درباره چگونگی ترور همسرش که به مجروح شدن وی انجامید، گفت: رادیو «بی بی سی»، پیش از اینکه دکتر را با تیر بزنند این موضوع را اعلام کرده بود. پریوش سطوت گفت: در سالگرد ترور «مسعود»(روزنامه نگار)، دکتر به من گفت که من بر سر مزار «مسعود» در شمیران می روم و از شما نیز خواهش می کنم که ساعت 3 بعدازظهر به عنوان همسر من بر سر مزار او حاضر شوی و درست در همان روز و بر سر مزار «مسعود» بود که دکتر هم ترور شد و از همان جا ایشان را به بیمارستان نجمیه بردند. در حالی که رادیو «بی بی سی» پیش از آنکه دکتر را با تیر بزنند این موضوع را اعلام کرده بود.

دستورات جدید «بیت ناعدل» برای فرقه بهائیت

جوان آنلاین- به تازگی بیت العدل اعظم بهائیان در سرزمینهای اشغالی فلسطین دستورالعمل جدیدی را برای اعضای خود صادر کرده است. برابر این دستور محرمانه از سوی بیت العدل اعظم، دعوت عمومی و خانه به خانه جهت تعلیم و دعوت اطفال، نوجوانان و در نهایت والدین آنها به فرقه ضاله بهائیت، در شهرهای بزرگ بعنوان یک امر لازم برای بهائیان، واجب شده است.

کیهان

برای کیهان کار می کنم اما زلزله ژاپن کار من نیست! (خبر ویژه)

شکست کامل محافل ضدانقلاب در خوش خدمتی اخیر به آمریکا و اسرائیل، دور تازه ای از پرخاشگری و افسردگی را در این محافل دامن زده است.

محافل یاد شده که در چارچوب سناریوهای بی محتوا برای 25 بهمن و اول، دهم و هفدهم اسفند جنجال به راه انداخته بودند، اکنون با آشکار شدن بی مایگی این سناریوها یکدیگر را متهم می کنند که نوکر کیهان و ارتش سایبری جمهوری اسلامی و مزدور اطلاعات هستند.

«علیرضا-ر» از عناصر ضدانقلاب فراری که از اتهاماتی از این دست بی نصیب نمانده، با لحنی عصبانی و مستأصل در بالاترین نوشت: من برای کیهان کار می کنم. من اهداف ارتش سایبری را دنبال می کنم. وزارت اطلاعات من را اجیر کرده تا زیرآب جنبش سبز را بزنم. نیک آهنگ کوثر من را تحریک می کند تا هی ایراد و بهانه بگیرم. حسین طائب به من پول داده که طنز بنویسم. یا نه، طبق بازی حال به هم زن اخیر همان ارتش سایبری «نشسته ام اینور دنیا می گویم لنگش کن». من تمام اینها را هستم. من خیلی بیشتر و بدتر از اینها هم هستم. اصلا از وقتی که صرفا برای عشق و حال از ایران زدم بیرون یک جوری شده ام. ولی شمارا به جان مادرتان، به شرفتان، به وجدانتان سه روز مانده به چهارشنبه سوری، من در اینکه تکان خوردن آسمانخراش در ژاپن مهمتر از کار اصلی مان می شود چقدر نقش داشتم؟ تمام نمره ها را من داده ام که بحث اصلی منحرف بشود؟ چرا تکان خوردن آسمانخراش ژاپنی در بالاترین، داغ ترین لینک است؟ شما را به همان شرف و وجدانتان قسم می دهم که به من بگویید که وقتی این چیزها را می بینم چه باید بگویم؟ بگویم آفرین؟ بگویم جنبش در عالی ترین حد ممکن دارد کار می کند؟ چه بگویم که متهم به تمام خط به خط پاراگراف اول نشوم؟ یا نه، اصلا چرا باید که حتما چیزی بگویم؟ مثل دهها و صدها نفر دیگر که همین جا [خارج کشور] جلوی چشمم دارم می بینم بگویم گور پدر اول و آخر همه چیز، اینجا فقط بشینم ببینم از کجا و چطور پول درمی آید و هر وقت هم که لازم شد دستبند و شال سبز بیندازم بروم نمایش بدهم برگردم؟ چی به من می رسه این وسط؟

یکی دیگه از عناصر ضدانقلاب نیز در بالاترین نوشت: خیلی ها از جمله من صریحا گفتیم که دعوت های هفتگی به تجمع موفق نیست. دوستان مرحمت کرده و بهترین الفاظ مثل مزدور، مشکوک، ساندیس خور و ... را نثارمان کردند. اما خیلی ها عقیده شون بعدا عوض شد و گفتند چنین طرح هایی موفق نیست. به نظر من چنین طرح هایی در برابر جمهوری اسلامی بی فایده است در حالی که هزینه آن بسیار زیاد است.

این شبکه مجازی در عین حال از قول یکی دیگر از کاربران خود نوشت: متاسفانه در جامعه حقیقی که هیچ خبری نیست، در فضای مجازی هم که درگیر بحث شده ایم. مردم هم که انگار نه انگار مشغول خانه تکانی و خرید شب عید هستند. از آن طرف هم خود ما در فضای مجازی به سرگرمی و پورنو بیشتر بها می دهیم. حداکثر می نویسم خاک بر سر ما، فلانی و فلانی را گرفتند و هیچ غلطی نکردیم.

کیسه بوکس تمرینی رژیم شده ایم (خبر ویژه)

پایگاه اینترنتی وابسته به سازمان سیا با اشاره به دو طیف «کودتاهای مخملی» و «انقلاب ها در خاورمیانه»، گروه های اپوزیسیون و ضد انقلاب را مورد شماتت و سرزنش قرار داد.

گویانیوز با بیان اینکه انقلاب های مخملی اوکراین و قرقیزستان در کمتر از یک هفته و بدون رهبر پیروزشد و در مصر و تونس مردم در کمتر از یک ماه پیروز شدند، اپوزیسیون ضد انقلاب را متهم به بی عرضگی می کرد. این در حالی است که ماهیت انقلاب مردم مصر و تونس با کودتاهای مخملی آمریکا در اروپای شرقی و آسیای میانه متفاوت است و ملت ایران نیز خود متولی و نگاهبان انقلاب هستند.

نویسنده گویانیوز می نویسد: به امید خدا! 630 روز از حضور در خیابان گذشت و جنبش سبز انبوهی از رهبران را داشت از جمله موسوی، کروبی، خاتمی، فائزه هاشمی، حسینعلی منتظری، یوسف صانعی، زهرا رهنورد، کدیور، سازگارا، رضا پهلوی، شادی صدر، مریم رجوی، علیرضا نوری زاده، علیرضا رضایی، نیک آهنگ کوثر، داریوش و شهرام همایون، محسن مخملباف، بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، پارازیت، رادیو زمانه، رادیو فردا، گویا، جنبش راه سبز، کلمه، راه سبز، راه سبز چمنی، راه سبز مخملی، سبزهای برون مرزی، اتحاد سبز، و... گل سر سبدشون هم فعلاً شده عطاالله مهاجرانی! و نویسنده این مطلب و خودت و داداش و بروبچ رو هم اضافه کن. سلطنت طلب و کمونیست و مجاهد و سکولار و اصلاح طلب و... برو تا آخر(!)

سایت وابسته به سرویس جاسوسی آمریکا در ادامه طعنه خود به محافل اپوزیسیون تأکید کرد: آنها پای اینترنت نشسته اند و جز جر و بحث و لایک زدن و همدیگر را بی منطق توصیف کردن و ترسو خواندن خارج نشین ها کار دیگری بلد نیستند. اپوزیسیون آن قدر شل بازی درآورد که   برنامه های یک خط در میانش تبدیل به مانور آموزشی برای مأموران رژیم شد که انصافاً موفق هم بوده اند و حتی دیگر اجازه شکل گیری هسته اولیه تجمع را هم نمی دهند. اپوزیسیون این همه تلفات داد تا بگه یا حسین، میرحسین؟!

خاطرنشان می شود پیش از این کسانی چون جین شارپ از تئوریسین های سازمان سیا هم مدعی شده بودند مدل های آنها برای کودتای مخملی هیچ عیب و نقصی نداشته و اپوزیسیون درایران بی عرضه بوده که نتوانسته از پس جمهوری اسلامی برآید. طرف آمریکایی ترجیح می دهد متعرض این واقعیت نشود که وقتی ملتی روحیه انقلابی خود را حفظ کرده و پای آرمان های خود تا پای جان ایستاده باشد، طبیعتاً با جنجال در فضای مجازی و ترسیم کاریکاتور جنبش نمی توان کودتای مخملی به راه انداخت.

روابط مخفیانه اسرائیل با عربستان بحرین و امارات از هم می پاشد (خبر ویژه)

یک مقام رژیم صهیونیستی گفت اسرائیل روابط مخفیانه سطح بالایی با کشورهای عربی دستخوش انقلاب داشت و روی کار آمدن اسلامگرایان اتحاد آمریکا، اسرائیل و این کشورها را به خطر خواهد انداخت.

یوسی کوپرواسر مدیرکل وزارت امور راهبردی اسرائیل در گفت وگو با واشنگتن تایمز اظهار داشت: اسرائیل از روابط مخفیانه سطح بالایی با عربستان، امارات و بحرین درباره ایران برخوردار بود و اگر این حکومت ها در پی تحولات اخیر به دست اسلامگرایان بیفتند، اتحاد آنان با اسرائیل و آمریکا به خطر خواهد افتاد.

کوپرواسر که پیش از این ریاست تحقیق و ارزیابی در رسته اطلاعاتی ارتش اسرائیل را برعهده داشته، می افزاید: هیچ فرصتی برای تل آویو وجود ندارد که از صلح با اسلامگرایان تندرو برخوردار شود. آنها همواره موجودیت اسرائیل را رد می کنند و رژیمی می شمارند که باید از بین برود.

وی همچنین گفت: آمریکا می گوید انقلاب در کشورهای منطقه، دموکراتیک و مدرن است. ما هم خواستار چنین چیزی هستیم اما ایران معتقد است چون مخالفانش در حال باخت هستند، پس برنده است.

واشنگتن تایمز می نویسد: اشاره کوپرواسر به ارتباط مخفیانه تل آویو با حکومت هایی نظیر سعودی و بحرین و امارات علیه ایران است.

روزنامه آمریکایی به اوضاع مصر اشاره کرد و نوشت: هر چند ارتش اعلام کرده به معاهده صلح کمپ دیوید وفادار است اما نشانه های مخالف این موضع دیده می شود. نبیل العربی وزیر خارجه جدید مصر، می گوید از تلاش برای محاکمه رهبران اسرائیل به جرم تجاوز در دادگاه های بین المللی حمایت خواهد کرد. ایمن نور یکی از سیاستمداران سکولار مصر نیز ماه گذشته گفت، اگر در سال 2005 برای ریاست جمهوری انتخاب می شد پیمان صلح اسرائیل را مورد بازبینی قرار می داد.

کوپرواسر معتقد است مصری ها با تربیتی که داشته اند، اسرائیل را نامشروع و اشغالگر می خوانند. توده مردم مصر نظریه پذیرش یهودیان در خاورمیانه یا هر نقطه دیگر را مردود می دانند.

همزمان با این اظهارات، «موسسه واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک» به بررسی نگرانی های رژیم صهیونیستی از انقلاب های منطقه پرداخت و نوشت: نگرانی های اسرائیل دراین باره استراتژیک است. اتفاقات مصر و تونس و حتی بحرین و لیبی برای اسرائیل بسیار مهم است و جای نگرانی دارد. مصر پیش از این متحد میانه رو آمریکا و اسرائیل در جهان عرب بود. مصر و اسرائیل در مبارزه با تروریسم و اسلامگرایان همکاری داشته و حتی برنامه های مشترکی را برای مقابله با نفوذ ایران به اجرا گذاشته بودند. رژیم مبارک، به تل آویو برای سرکوب حماس کمک می کرد.

این گزارش حاکی است: نگرانی اسرائیل از این است که اسلامگرایان در دوره انتقالی، غلبه پیدا کنند. اگر چنین اتفاقی در مصر پیش آید، اسرائیل قبل از هر دولت دیگر در معرض لطمه قرار خواهد گرفت. اسرائیلی ها نگرانند که اوضاع اردن نیز به عنوان دیگر متحد تل آویو طوفانی شود.

آل خلیفه که یسقط اما این تصویر فتوشاپ بود! (خبر ویژه)

رژیم آمریکایی بحرین برای سرکوب مردم مسلمان این کشور به حقه های کامپیوتری و فتوشاپ متوسل شد!

رسانه های وابسته به رژیم بحرین با استفاده از روش فتوشاپ، شعارهای درج شده روی پلاکاردهای مردم انقلابی را حذف و شعارهای دیگری را جایگزین کردند تا چنین القا کنند که آنها از ایران دستور می گیرند. به گزارش تابناک، در حالی که روی این پلاکاردها نوشته شده بود «حرکتنا سلمیه و مطالبنا شرعیه» (حرکت ما مسالمت جویانه و مطالبات ما شرعی است)، رسانه های وابسته به خاندان آل خلیفه این شعارها را روی پلاکاردهای فتوشاپ شده جایگزین کرده اند؛ «عاشت ایران و یسقط آل خلیفه» (زنده باد ایران و آل خلیفه سقوط کند) و «لا للعربی الخوان- تحیا تحیا ایران» (نه به برادران عرب، زنده باد زنده باد ایران)

این اقدام مضحک در حالی است که سران بحرین ننگ مزدوری علنی و واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا به عنوان دشمن شماره یک ملت ها و اسلام را بر پیشانی دارند. رژیمی چنین سرکوبگر و آمریکایی طبیعی است که منفور ملت مسلمان بحرین اعم از شیعه وسنی باشد همچنان که طبیعی است بحرینی ها ایران را خانه دوم و نقطه امید خود بدانند.

بحرین تا سال 1972میلادی بخشی از خاک ایران بود و در این سال با فشار انگلیس و آمریکا و خیانت رژیم پهلوی و زمامداران فاسدی چون هویدا، از ایران جدا شد تا تبدیل به پایگاهی برای غرب شود.

حالا یکی دیوانگی کرده اما در خروج از افغانستان عجله نکنید! (خبر ویژه)

وزیر دفاع آمریکا از اعضای ناتو خواست شجاعت و صبر داشته باشند و به صورت شتابزده و بی موقع سربازان خود را از افغانستان خارج نکنند. رابرت گیتس این سخنان را در بروکسل و در جمع کشورهای عضو ائتلاف اشغال افغانستان عنوان کرد. سخنان وی واکنش به اقدام عملی کشورهای اروپایی در تخلیه تدریجی افغانستان است.

گیتس گفت: اعضای ناتو شجاعت و صبر داشته باشند و سربازان خود را به شکل بی موقع، شتابزده و ناهماهنگ از افغانستان بیرون نبرند.

او هشدار داد که طالبان قادر است دوباره نیرو بگیرد و ما در ماه های آینده انتظار نبردهای سخت تری را داریم. در حالی که قرار است آمریکا از ماه ژوئیه کاهش سربازان خود در افغانستان را آغاز کند، گیتس گفت: ما دستاوردهای خود و جان های از دست رفته سربازان مان را قربانی یک ژست سیاسی (خروج از افغانستان) نخواهیم کرد. شرکای ما در ائتلاف هم باید همین رویکرد را انتخاب کنند و خروج سربازان خود را با ژنرال پترائوس فرمانده نیروهای ائتلاف در افغانستان هماهنگ کنند.

این اظهارات توام با نگرانی در حالی است که خود گیتس از معترضان به قشون کشی نافرجام علیه افغانستان به شمار می رود و به تازگی تصریح کرده «اگر وزیر دفاع بعدی پیشنهاد جنگ به رئیس جمهور آمریکا بدهد نشانه بیماری مغز وی است و باید آزمایش شود.»

گفتنی است اغلب دولت های عضو ناتو از یک سو تحت فشار شدید افکار عمومی خود قرار دارند و از طرف دیگر حاضر به ادامه پرداخت هزینه های گزاف در افغانستان نیستند. لوموند دیپلماتیک چندی پیش با اشاره به این وضعیت تصریح کرده بود: اوضاع امنیتی در افغانستان رو به وخامت می گذارد و اجماع در نیروهای ائتلاف رنگ باخته است. برخی کشورها مانند هلند در سال 2010 از ائتلاف پا پس کشیدند. برخی دیگر خود را برای ترک آن آماده می سازند. لهستان می خواهد سپاهیانش را از افغانستان فرا خواند. در فرانسه 70% افکار عمومی، «بیشتر» یا «کاملا» با حضور سربازان فرانسوی در افغانستان مخالف است. از سی سال پیش تاکنون این نخستین باری است که اکثریتی بارز با عملیات مهمی در خارج از کشور که دولت به راه انداخته، به مخالفت برخاسته اند.

غرب نمی داند با این اپوزیسیون چه خاکی بر سر خود کند (خبر ویژه)

«دولت های غربی نمی دانند در قبال اپوزیسیون جمهوری اسلامی چه خاکی بر سر کنند. اپوزیسیون هم خواستار حمایت غرب است و هم می ترسد که به غربگرایی متهم شود».

این مطلب را سایت ضدانقلابی ایران گلوبال منتشر کرد و نوشت: اپوزیسیون به آمریکا و غرب انتقاد دارند که چرا به اندازه کافی از مخالفان جمهوری اسلامی حمایت نمی کنند اما سئوال اینجاست که کشورهای خارجی چه باید بکنند تا انتظارات اپوزیسیون برآورده شود. آنها چگونه باید حمایت کنند؟ اگر سکوت کنند به همدستی با رژیم متهم می شوند. اگر بخواهند حمله کنند، بخشی از اپوزیسیون مخالفت می کند. اگر بخواهند حمایت مالی کنند، بعضی ها می گویند وابستگی می آورد. بعضی ها حتی می گویند حمایت لفظی اوباما و کلینتون به ضرر اپوزیسیون است و باعث می شود آنها متهم به جاسوسی و عامل بیگانه بودن بشوند.

ایران گلوبال که سابقه حمایت از حمله رژیم صهیونیستی را هم در کارنامه خود دارد، نوشت: خلاصه اینکه دولت های غربی نمی دانند چه خاکی بر سر خود کنند و چگونه با اپوزیسیون ایرانی کنار بیایند. مشکل این است که احساسات ضدغربی در ایران هنوز قوی است. هنوز هم خیلی ها می گویند دموکراسی و آزادی و حقوق بشر برای غربی ها هیچ ارزشی ندارد و آنها فقط فکر چاپیدن و استثمار هستند و سرنوشت دیگر کشورها برایشان اصلا مهم نیست. با این اوضاع دست غرب برای حمایت بیشتر از اپوزیسیون بسته است. اپوزیسیون باید به این فضا و این بحث ها خاتمه دهد.

اعتراف بزرگ آقای اطلاعات!

 بسمه تعالی

 

 فقط کافی است کمی به گذشته برگردیم و به یاد بیاوریم که هدف راهبردی آمریکا در قبال ایران ظرف حدود یک سال گذشته چه بوده است؛ آن وقت روشن خواهد شد که سخنان روز پنج شنبه جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در کمیته نیروهای مسلح سنا چه زلزله بزرگی است. کلاپر که رییس جامعه اطلاعاتی آمریکاست، روز پنج شنبه در سنا گفت که عقیده ندارد وارد کردن فشار اقتصادی به ایران از طریق تحریم، کمکی به تغییر رفتار هسته ای و منطقه ای آن خواهد کرد. وی که سخنان او احتمالا گزارشی غیر رسمی از برآورد اطلاعات ملی سال 2011 بوده -برآوردی که مدت هاست آماده شده ولی مقام های آمریکایی از انتشار نسخه طبقه بندی شده آن جلوگیری می کنند- در ادامه می گوید که به همین دلیل توصیه می کند هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود. اما این هنوز پایان کار نیست. جمله شگفت انگیز کلاپر تازه بعد از این سر می رسد. او نه تنها می گوید که طرفدار اعمال تحریم های جدید علیه ایران نیست بلکه تاکید می کند برعکس آنچه ممکن است موضع ایران را اندکی نرم تر کند این است که «روابط اقتصادی با آن حفظ شود». بیان این جمله از زبان عالی رتبه ترین مقام اطلاعاتی آمریکا، نه به عنوان نظر شخصی بلکه به مثابه خلاصه ای از برآورد سالانه 16 سازمان عضو جامعه اطلاعاتی آمریکا که مهم ترین سند اطلاعاتی آمریکا محسوب می شود، دارای معانی بی پایانی است که اعتراف رسمی و صریح به شکست پروژه تحریم تنها یکی از آنهاست.
اجازه بدهید به عقب برگردیم. به اوایل سال 2010 میلادی زمانی که آمریکایی ها تصمیم گرفتند پس از حدود دو سال دوباره از گزینه تحریم علیه ایران استفاده کنند. قطعنامه 1929 که بدون شک شدید ترین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران است در بهار 89 فقط به این دلیل صادر شد که آمریکایی ها احساس می کردند پس از حوادث مابعد انتخابات ریاست جمهوری در ایران استراتژی خود را به طور کامل بازنگری کرده اند و یک دید روشن در این باره در اختیار دارند که «چه چیزی محاسبات ایران را تغییر خواهد داد». این تصمیم چند پیش فرض داشت:
پیش فرض اول این بود که آمریکایی ها دریافته بودند تمرکز روی اینکه ایران امکانات یا دانش لازم برای هدفی که پی گیری می کند را به دست نیاورد یک راهبرد اشتباه است چرا که هر چقدر هم محدودیت ها شدید باشد باز ایران راهی برای به دست آوردن آنچه از آن دریغ می شود به دست خواهد آورد. بنابراین آمریکایی ها فرض را بر این گذاشتند که ایران تحریم ها را دور خواهد زد و به همه اقلام تحریم شده دست خواهد یافت. سوالی که از دید استراتژیست های آمریکایی ارزش بحث داشت این بود که «با فرض اینکه ایران همه امکانات لازم را دارد، چه باید کرد که ایران تصمیم خطرناکی علیه آمریکا نگیرد»؟ در واقع نقطه تمرکز در اینجا تاثیر گذاری بر «اهداف و انتخاب» های ایران بود نه «امکانات» آن. این چیزی است که آمریکایی ها به طور خلاصه آن را «تلاش برای تاثیرگذاری بر محاسبات ایران در حوزه اهداف» می خوانند و عقیده دارند تنها راهی است که باعث می شود برنامه هسته ای ایران تبدیل به یک تهدید برای آمریکا نشود.
پیش فرض دوم آمریکایی ها این بود که محاسبات ایران تغییر پذیر است منتها به این شرط که ایرانی ها احساس کنند اولا فشار سنگینی بر آنها وارد می شود و ثانیا این فشار تصمیم انفرادی آمریکا یا چند کشور متحد آن نیست، بلکه تصمیم دستجمعی همه جامعه جهانی است.
و پیش فرض سوم- که از همه مهم تر است- این بود که آمریکایی ها احساس می کردند حوادث بعد از انتخابات در ایران، توان نظام اسلامی را برای تصمیم گیری درامور مهم امنیت ملی مختل کرده و قدرت آن برای مقاومت در مقابل فشارها را به طور اساسی کاهش داده است. در نتیجه آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که «بهترین زمان» برای اعمال تحریم علیه ایران را در اختیار دارند و لذا بهتر است ارزیابی خود در اوایل سال 2008 (پس از صدور قطعنامه 1835) را که می گفت تحریم قادر به تاثیرگذاری بر محاسبات ایران نیست ،کنار بگذارند و یک بار دیگر این گزینه را امتحان کنند به این امید که این بار و در اثر شرایط جدید، این گزینه قدیمی به نتایجی متفاوت منجر شود.
این البته تمام داستان نبود. آمریکایی ها برای اینکه به خیال خودشان بتوانند از فرصتی که سران فتنه در داخل ایران برای آنها فراهم آورده بودند بیشترین استفاده را ببرند تصمیم گرفتند این بار به جای استفاده از راهبردی که تحریم را به عنوان تنها شیوه مفید فشار بر ایران در نظر می گرفت، از استراتژی استفاده کنند که تلاش می کرد تحریم را با سایر گزینه های اعمال فشار مانند ایجاد یک تهدید معتبر نظامی (که با خود حمله نظامی متفاوت است)، عملیات اطلاعاتی (که خود را به صورت تلاش برای خرابکاری های نیمه سخت مانند بمب گذاری، ترور دانشمندان هسته ای ایران و انتشار ویروس استاکس نت نشان داد)؛ و عملیات سنگین رسانه ای تلفیق کنند. قریب به اتفاق تحلیلگران آمریکایی مرتبط با دولت، در آن مقطع باور داشتند که اگر آمریکا بتواند گزینه های فشار بر ایران را به خوبی با هم تلفیق کند و بعد این تلفیق را در زمانی به مدت چند ماه و در حالی که اجماع جهانی را پشت سر خود دارد اعمال نماید، «حتما» محاسبات استراتژیک ایران تغییر خواهد کرد و برنامه های هسته ای، موشکی و منطقه ای ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
استراتژی تلفیق گزینه های فشار علیه ایران که البته همچنان تحریم در مرکزیت آن قرار داشت، بنا بود چند هدف کلیدی را برای آمریکایی ها محقق کند که هیچ کدام از آنها محقق نشد.
1- آمریکایی ها توقع داشتند این احساس به ایران دست بدهد که همه کشورها از جمله کشورهایی که ایران آنها را دوست خود می پنداشت به اردوگاه غرب پیوسته اند و ایران کاملا در جهان تنها مانده است. این اتفاق کاملا برعکس شد چرا که تنها اتفاقی که با اعمال تحریم ها علیه ایران رخ داد این بود که چند شرکت بزرگ اروپایی از ایران خارج شدند و در عوض ده ها شرکت کوچکتر -اما با توانایی فنی بالاتر- که پیش از آن به دلیل حضور شرکت های بزرگ توان حضور در بازار ایران را نداشتند، وارد پروژه های ایران شده و جای آنها را گرفتند. این موضوع آنقدر واضح و برای آمریکایی ها غیر قابل تحمل بود که استورات لوی مسئول پروژه تحریم ایران پس از ماه ها دوره گردی و از این کشور به آن کشور رفتن، از اینکه بتواند کشورها را به کاهش روابط تجاری با ایران متقاعد کند ناامید شد و استعفا داد.
2- اتفاق دومی که آمریکایی ها انتظار داشتند رخ بدهد این بود که تحریم ها اگر برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند لااقل سرعت آن را کاهش بدهد. گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس که در 6 اسفند ماه منتشر شد به وضوح نشان داد که این هدف گذاری هم بر باد رفته است. همانطور که کلاپر هم در نطق خود تاکید کرده ایران اکنون چیزی بیش از 9000 ماشین سانتریفیوژ نوع اول دارد، حدود 3600 کیلو گرم اورانیوم کم غنی شده (5/3 درصد) ذخیره کرده و حدود 40 کیلوگرم هم اورانیوم بسیار غنی شده (20 درصد) در اختیار دارد. همین گزارش بدون نیاز به هیچ عنصر کمکی دیگر نشان می دهد که پروژه بسیار گران قیمت و دهان پر کن استاکس نت، تاثیری بر توان غنی سازی ایران نگذاشته است. البته ظاهرا آقای مدیر اطلاعات ملی درباره ماشین های نسل بعدی ایران که مطابق اعلام آژانس به زودی در نطنز نصب خواهد چیزی نمی دانسته است والا بیشتر متعجب می شد چرا که توسعه نسل جدیدماشین ها -که آژانس آن را تایید کرده- دقیقا مستلزم دست یابی به همان مواد و قطعاتی است که 1929 می خواست از رسیدن آنها به ایران جلوگیری کند.
3- و نهایتا تحریم از دید آمریکایی ها بنا بود پس از تلفیق با مشکلات ناشی از هدفمندی یارانه ها که آمریکایی ها آن را بسیار فاجعه بار تخمین زده بودند به بروز یک نابسامانی وسیع اقتصادی در ایران منجر شود و این نابسامانی صداهای اعتراض در ایران را بلند کند که فناوری هسته ای ارزش این همه هزینه کردن را ندارد. در واقع تحلیل همکاران آقای کلاپر این بود که این بار فشار اقتصادی از درون، نخبگان و مردم را علیه نظام بسیج خواهد کرد و نظام ناچار خواهد شد کوتاه بیاید. پاسخ ایران به این مورد آخر واقعا شوک آور بوده است. در حالی که آمریکایی ها فکر می کردند مهم ترین عامل کمک کننده به تحرم ها در ایران سوء مدیریت دولتی خواهد بود، دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها چنان دقیق و مدبرانه عمل کرد که حتی برخی دوستان و دلسوزان در داخل هم تصورش را نمی کردند و به این ترتیب فشار و محدودیت ناشی از تحریم با «حسن مدیریت اقتصادی» جبران شد و هدفمندی یارانه ها به جای اینکه مردم و دولت را رویارو قرار دهد به نمادی از همکاری و مشارکت ملی بدل گشت.
به نظر می رسدحالا بتوان وضع و حال آقای کلاپر را بهتر درک کرد و فهمید که چرا او می گوید از تحریم بیشتر کاری ساخته نیست و تازه تحریم های قبلی را هم باید کنار گذاشت. تحریم ها و فشارها بنا بود محاسبات ایران را عوض کند اما ظاهرا آن چیزی که عوض شده محاسبات آمریکاست!
مهدی محمدی

اخبار ویژه برخی روز نامه های 21 اسفند 89

 بسمه تعالی

قدس

آیةا... مکارم: فیلم فحاشی به فائزه هاشمی را دیدم بسیار زننده بود

مشرق- آیةا... مکارم شیرازی صبح دیروز (چهارشنبه) در بخشی از سخنان خود در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، به فحاشی به فائزه هاشمی واکنش نشان داد و گفت: من فیلم این قضیه را دیدم که بسیار زننده بود.

ایرباس تشریفاتی برای دولت احمدی نژاد

خبر آنلاین- یالثارات از سایتهای حامی دولت اصولگرا خواست صاحب ایرباس را پیدا کنند.

یالثارات در ستون سیاست به روایت یک همولایتی نوشت: در زمان اصلاحات و در یک اقدام خیانت آمیز یک عدد ایرباس تجملاتی و فوق اشرافی به قیمت 60 میلیون دلار جهت سفر رئیس جمهور وقت و اعضای دولت خریداری شد که متأسفانه سال 84 به ایران رسید و البته استفاده از آن از جانب برادر احمدی نژاد ممنوع شد! اما مدتی است که دومین هواپیمای این جوری هم در فرودگاه مهر آباد خودنمایی می کند! بنابراین از سایتهای حامی رئیس جمهور درخواست می شود، تحقیق کنند تا شاید کار، کار سران فتنه یا خواص بی بصیرت باشد و با افشای این خیانت مشت محکم دیگری بر دهان آنها کوبیده شود!

مانع از جنایات بیشتر منافقین علیه زنان شوید

پایگاه اطلاع رسانی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم خاورمیانه- خانواده های قربانی ترور در نامه ای به «میشل باشلت» رئیس نهاد زنان سازمان ملل با تبریک به مناسبت آغاز به کار این نهاد و همچنین 8 مارس روز جهانی زن نوشتند: بسیاری از اعضای جدا شده منافقین با اشاره به این موضوع که از سال 1985 به بعد بچه دار شدن در این تشکیلات ممنوع شده، افشا کرده اند که سران این گروهک، رحم بسیاری از زنان عضو را از بدنشان خارج کرده اند.

همچنین در این فرقه تروریستی، زنان را مجبور به انجام کارهای طاقت فرسا در برابر نور مستقیم آفتاب می کنند تا چهره آنها به صورت چهره های مردانه در آید تا دیگر هیچ زیبایی نداشته باشند.

همبستگی منافقین، فتنه سبز و BBC برای جعل اخبار

پایگاه اطلاع رسانی هابیلیان- منافقین، رادیوها و رسانه های انگلیسی و آمریکایی و جریان فتنه، از سر استیصال تلاش می کنند تا با جعل اخبار ساختگی و دروغ، کشور را ناآرام و بحرانی جلوه دهند. منافقین به بهانه یکم اسفند، چند فقره بزرگ از این جعلیات را منتشر کردند که شامل این موارد است: یک- سایتهای منافقین با انتشار فیلمی از ژوئن سال 2009 مدعی شدند این فیلم، گزارش تلویزیون «سی.ان.ان» از یکم اسفند سال 1389 شمسی در تهران است، اما واقعیت این است که این فیلم مربوط به ژوئن سال 2009 است که خبرنگار سی ان ان از پاکستان گزارش کرده است! دو- فیلم تظاهرات شیراز؛ این فیلم نیز مربوط به یکم اسفند نبود و یکی از سایتهای منافقین با جعلیات خود آن را به یکم اسفند پیوند زد و همین فیلم از تلویزیونهای بی بی سی، صدای آمریکا و... در یکم اسفند و بنام تظاهرات یکم اسفند شیراز پخش شد. سه- از دیگر جعلیات منافقین، ادعای حضور 1500 عضو حزب ا... لبنان در یکم اسفند و برای سرکوب است که به وسیله نمایندگان منافقین به خورد خبرگزاری فرانسه داده شد و پس از آن خود اقدام به انعکاس آن کردند. این سند پیش از انتشار در پیام سرکرده منافقین برای یکم اسفند بیان شده بود! چهار- یکی دیگر از سایتهای پوششی منافقین، در شب یکم اسفند به انتشار فیلم آتش زدن سطل زباله در خیابان میرداماد تهران اقدام کرد که این فیلم هم مربوط به یک سال قبل است.

پس از سه هفته ابهام آفرینی؛ کاربران! ببخشید

باشگاه خبرنگاران- پس از سه هفته ابهام آفرینی درباره وضعیت نگهداری میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، سایت «کلمه» همه گزارش های پیشین را در مورد انتقال آنها به زندان حشمتیه تصحیح و اعلام کرد که آنها در بازداشت خانگی به سر می برند.

حضور کرباسچی در مراسم رسمی با حضور رهبری

تابناک- غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران در مراسم کاشت دو اصله نهال توسط مقام معظم رهبری در بوستان ولایت حضور یافت.

 ایران

اذعان مشاور وزارت خارجه امریکا به ناکارآمدی تحریم‌های ایران

خبر اول این که یک مقام وزارت خارجه امریکا با بیان این‌که واشنگتن معتقد است تحریم‌های بیشتری علیه ایران مورد نیاز است، به ناکارآمدی تحریم‌های جاری علیه ایران اذعان کرده است.

«رابرت آینهورن» مشاور بلندپایه وزارت خارجه امریکا در امور منع گسترش و کنترل تسلیحات مذاکرات استانبول را بهانه قرار داد و با وجود آن‌که گروه 1+5 پیشنهادهای ایران را نپذیرفت، گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به گفت‌وگوهای استانبول، گزینه‌ای جز افزایش هزینه برای ایران نداریم.

درخواست خانواده قربانیان ترورهای منافقین از سازمان حقوق بشر

خبر دیگر این که خانواده‌های قربانیان ترور گروهک تروریستی منافقین در نامه‌ای به «میشل باشلت» رئیس نهاد زنان سازمان ملل با اشاره به وضعیت اسفبار زنان در این گروهک تروریستی خواستار بازگرداندن این زنان اسیر و گرفتار در پادگان فرقه‌ای اشرف به آغوش خانواده‌هایشان شده‌اند.

آنها در این نامه با بیان اینکه گروهک منافقین، مخوف‌ترین فرقه در میان فرقه‌های ناقض حقوق بشر است، به وضعیت اسف‌بار زنان در این فرقه اشاره و تأکید کرده‌اند: سران این گروهک تروریستی بسیاری از حقوق اولیه همچون حق آزادی، ازدواج، داشتن فرزند، عشق به خانواده، حق انتخاب نوع و روش زندگی را از زنان عضو این سازمان سلب کرده‌اند. در ادامه این نامه آمده است: در این فرقه تروریستی زنان را مجبور به انجام کارهای طاقت‌فرسا در برابر نور مستقیم آفتاب می‌کنند تا چهره آنها به صورت چهره‌های مردانه درآید.

نارضایتی مسکو از اقدامات کاخ سفید علیه ایران

شنیدیم که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که رئیس جمهور این کشور در دیدار با بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا، اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی واشنگتن بر شرکت‌های روسی طرف قرارداد با ایران را غیر قابل پذیرش خوانده است. الکساندر لوکاشویچ تصریح کرده: مدودف رئیس جمهوری روسیه در دیدار با بایدن، نارضایتی مسکو را از اقدام ناعادلانه و یکجانبه واشنگتن در ایجاد مشکل برای شرکت‌های روسی طرف قرارداد تهران در زمینه فعالیت‌های مشترک صلح‌آمیز هسته‌ای به وی یادآور شد. لوکاشویچ به نقل از مدودف افزوده: شرکت‌های روسی در همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز با ایران، اصول اعلام شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را رعایت می‌کنند.

سفارتخانه‌های امریکا باید عضو فیس‌بوک شوند

دست آخر این که درحالی که کارشناسان، شبکه‌های اجتماعی بویژه فیس بوک را میدان امنیتی سازمان امنیت ملی امریکا (NSA) می‌دانند و نسبت به عضویت و فعالیت در آن هشدار می‌دهند، دفتر بازرسی کل وزارت خارجه امریکا، با انتشار بخشنامه‌ای خواستار عضویت سفارتخانه‌های امریکا و فعالیت آنان در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توییتر شده است.

در گزارش دفتر بازرسی کل وزارت خارجه امریکا که با همکاری شورای پخش برنامه‌های خارجی امریکا (BBG) تهیه شده در خصوص عضویت و ضرورت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مانند فیس‌بوک و توییتر در سفارتخانه‌های امریکا به عنوان «ابزاری مهم برای دیپلماسی عمومی» تأکید ویژه‌ای شده است. در این گزارش آمده است: «هر چند رسانه‌های اجتماعی سرانجام پا به عرصه ارتباطات فدرال گذاشته‌اند، اما هنوز برای این که آنها به پتانسیل کامل خود دست یابند باید راه طولانی‌ای طی شود».

کیهان

هرچه اعتماد به نفس ایران بالا می رود اپوزیسیون بیشتر قافیه را می بازد (خبر ویژه)

گزارشگر اعزامی یک روزنامه انگلیسی در بازگشت از تهران اعلام کرد هیچ اثری از حرکات اپوزیسیون دیده نمی شود.

گزارشگر ایندیپندنت با اشاره به تبلیغات اپوزیسیون مبنی بر راه اندازی تظاهرات زنجیره ای پس از ماجرای 25 بهمن نوشت: تلاش های گروه های مخالف حتی نتوانست حکومت را در موضع ضعف قرار دهد چه رسد به براندازی. مرکز شهر تهران آرام بود و هیچ اثری از تحرکات اپوزیسیون دیده نمی شد. حکومت در مهار بدون تلفات اپوزیسیون تجربه بسیاری اندوخته است. اکنون کمتر کسی در تجمع اعلام شده از سوی اپوزیسیون شرکت می کند.

خبرنگار ایندیپندنت در عین حال با اشاره به سقوط رژیم های غربگرا بر اثر انقلاب ملت های منطقه نوشت: تشدید جنبش ها در کشورهای عرب و سقوط رژیم مبارک و امثال آن باعث تقویت اعتماد به نفس حکومت ایران شده است. حکومت های عربی مثل عربستان یا مصر در سال های اخیر موضع خصمانه ای علیه حکومت ایران داشتند. پیام های دیپلماتیک دولت آمریکا که توسط وب سایت ویکی لیکس برملا شد نشان داد شدت این خصومت تا حدی بود که آنها سعی داشتند آمریکا را برای حمله نظامی به ایران قانع کنند.

روزنامه انگلیسی تاکید کرد: اگرچه آمریکا تلاش می کند مدل انقلاب ایران را منسوخ معرفی کند اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی یکی از برندگان اصلی تغییرات بنیادینی است که در عرصه سیاست خاورمیانه و تعادل قوا در منطقه پدید آمده است.

خاطرنشان می شود حضور خبرنگار یاد شده در تهران مربوط به زمانی است که جریان های ضد انقلاب تاریخ های اول، دهم و هفدهم اسفندماه را به عنوان روزهای راهپیمایی اعلام کرده بودند.

لوموند: خیزش های خاورمیانه برای آمریکا بد و برای اسرائیل بدتر است (خبر ویژه)

آینده خاورمیانه چه خواهد شد؟ طوفانی که از 2 ماه پیش راه افتاده، وقتی فرو بنشیند، کدام چهره را به خاورمیانه خواهد داد؟ در واشنگتن و اغلب در اورشلیم به این سوال ها چنین پاسخ می دهند که این شرایط به نفع ایران است.

نشریه فرانسوی لوموند با انتشار این مطلب نوشت: تحلیل هایی از این دست بدین معناست که رویدادهای منطقه برای آمریکا بد و برای اسرائیل بدتر است. استدلال ها روشن است. سقوط حسنی مبارک باعث شده تا جبهه رژیم های محافظه کار که نقطه مقابل نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه بودند، متزلزل شود. آمریکا برای رویارویی با نفوذ ایران روی حکومت مصر حساب باز کرده بود اما به نظر می رسد مصر جدید به چنین قصد استراتژیکی تن ندهد.

لوموند افزود: قاهره اخیراً مجوز عبور 2 ناو جنگی ایران از کانال سوئز را صادر کرد. مقصد این دو ناو سواحل سوریه بود. حسنی مبارک هرگز چنین چراغ سبزی را نشان نمی داد. در زمان مبارک، زیردریایی های اسرائیل با توافق ضمنی قاهره از این کانال برای رفتن به دریای سرخ استفاده می کردند. دومین ستون عربی برای مهار جمهوری اسلامی نیز در شرایط خوبی قرار ندارد. عربستان سعودی نیز به دلیل شورش هایی که در امیرنشین کوچک بحرین روی داده، متزلزل شده است. بندر ارتباطی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس در این کشور قرار دارد. این در حالی است که در بحرین، حمدبن عیسی آل خلیفه، امیر این کشور، با شورش شهروندان مواجه شده است. ممکن است حتی شیعیان و شهروندان عربستان سعودی نیز که در مناطق نفت خیز عربستان مستقرند از شورش های بحرین الهام بگیرند. ممکن است کاخ سعودی دشمن دیرینه آیت الله ها در تهران، به نوبه خود به بی ثباتی برسد و بدین ترتیب دومین نقطه اتکا در برابر تهدیدهای ایران نیز از دست برود. سومین نقطه تدافعی کشورهای عربی پادشاهی اردن است. این کشور نیز تا حدودی متزلزل به نظر می رسد و موج طوفان های قاهره و تونس به آنجا نیز رسیده.

لوموند تصریح کرد: به طور خلاصه، آمریکا سه یا چهار دوست خود در منطقه را تضعیف شده و در خطر می بیند. از میان این کشورها، مصر و اردن از امضاءکنندگان پیمان صلح با اسرائیل هستند، و همه آنها از دوستان نزدیک واشنگتن محسوب می شوند. این کشورها در مقایسه با سوریه و ایران جبهه «میانه رو» منطقه را تشکیل می دهند. جهان عرب در هرج و مرج است، نفوذ ایران در حال پیشرفت و قدرت سعودی ها در حال افول به نظر می رسد.

بی بی سی: امید بستن به هاشمی رفسنجانی گره زدن بر باد است (خبر ویژه)

اقدام هوشمندانه آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان با خشم و عقده گشایی رسانه های ضد انقلاب مواجه شد. این در حالی است که همین رسانه های زنجیره ای، در مقاطع حساس تحرک فتنه سبز می کوشیدند آقای هاشمی را خرج این فتنه کنند.

در میان صدها مقاله و تحلیلی که علیه هاشمی رفسنجانی در رسانه های ضد انقلاب منتشر شد، نوشته رسانه رسمی دولت انگلیس قابل توجه است. بی بی سی با حمله شدید به وی به خاطر وارد نشدن در سناریوی مورد علاقه دشمنان انقلاب نوشت: سوابق اکبر هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که امید بستن به او به عنوان پل پیروزی جنبش سبز و یا نیروی مدافع اصلاح طلبان گره زدن بر باد است. وی در ساخت قدرت بازی خودش را می کند و به نظر می رسد تعلقی به جنبش دموکراسی خواهی ندارد هرچند که موضع گیری های متفاوت وی می تواند فضای تنفس و تحرک برای مخالفان ایجاد کند و به لحاظ تاکتیکی به نفع جنبش باشد.

بی بی سی همچنین هاشمی را قدرت طلب، محافظه کار، بی اعتقاد به مردم سالاری معرفی کرد تا عصبانیت خود را علیه تدبیر آقای هاشمی رفسنجانی خالی کرده باشد.

از سوی دیگر و در حالی که هاشمی رفسنجانی در جلسه رسمی خبرگان اعلام کرد شخصا از آیت الله مهدوی کنی برای ریاست خبرگان دعوت کرده، محسن کدیور از مهره های سازمان سیا که بارها به اسرائیل سفر کرده است، طی مقاله ای در «جرس» ادعا کرد هاشمی رفسنجانی از مجلس خبرگان حذف و پاکسازی شده است!

اسرائیل: حماس به انواع تسلیحات پیشرفته مجهز شده است (خبر ویژه)

یک مقام عالی رتبه نظامی اسرائیل گفت: 2 سال پس از حمله ما به نوار غزه، حماس توانسته ارتش خود را با انواع سلاح ها بازسازی کند.

آسوشیتدپرس این مقام بلندپایه را «یکی از افسران ارشد فرماندهی جنوبی اسرائیل» معرفی و از انتشار نام وی بنابر درخواست نامبرده خودداری کرد. این مقام نظامی صهیونیست گفته است: حماس 2 سال پس از جنگ غزه، با کمک مستقیم حزب الله لبنان و ایران توانسته ارتش خود را بازسازی کند. آنها هم اکنون دارای انبارهای سلاح انباشته از موشک های ضدهوایی و ضد تانک و راکت هایی است که می تواند عمق خاک اسرائیل را هدف قرار دهد. آنها همچنین از یک سیستم ارتباطی پیشرفته برخوردار شده اند. احتمال می رود حماس از طریق تونل هایی در مرز مصر به این سلاح ها دست پیدا کرده باشد.

وی اضافه کرد: حماس توانسته با استفاده از این تونل ها، آموزش نظامی و تخصصی نیروهای خود را نیز کامل کند.

این مقام صهیونیست همچنین گفت که حماس در ساخت بمب های کنار جاده ای و موشک های پیشرفته ضد تانک نیز مهارت پیدا کرده است.

یادآور می شود که حزب الله لبنان در جریان جنگ سال 2006 توانست با استفاده از فناوری های نظامی پیشرفته چند ناوچه نظامی، و دهها تانک مرکاوا و بالگرد پیشرفته صهیونیست ها را در زمین و آسمان و دریا منهدم کند.

عقب نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه به هنگام نخست وزیری آریل شارون صورت گرفت حال آن که وی وعده کرده بود کار مقاومت را در این منطقه یکسره کند.

سقوط رژیم حسنی مبارک در مصر باعث تغییر اوضاع به نفع دولت مردمی حماس در غزه شده و برخی گذرگاهها گشوده شده است. رژیم مبارک در محاصره چند ساله نوار غزه به رژیم صهیونیستی یاری می رساند. به نحوی که حتی مانع ارسال مواد غذایی و دارویی برای 5/1 میلیون ساکن نوار غزه می شد.

آدم بن اسحاق قمی

 بسمه تعالی 

آدم بن اسحاق قمی

نام های دیگر: آدم بن اسحاق،

موطن: قم

نام پدر : اسحاق

تاریخ وفات: 236 قمری

استاد محدّثان

آسمان سرخ تشیع پوشیده از ستارگان پر فروغ و فراوانی است که با درخشش خود،راهیان طریق حق را راهنما شده اند و بر عزت،شرف و بالندگی این مکتب افزوده اند.

مردانی که در اوج سختی ها مقصد خود را به خوبی شناختند و لحظه ای از ولایت دست بر نداشتند.

یکی از ستارگان «آدم بن اسحاق قمی»است،که در زمره راویان ثقه،(1) و عالمان وارسته شیعه قرار داشت.او در سده دوم هجرت،(2) همانند اجدادش،در شهر قم می زیست.عصر زندگی وی با دوران امامت ائمه طاهرین (ع) و روشنگری های آن بزرگواران پیوند خورد و جلوه ای ویژه به خود گرفته بود. از دیگر سو، حیات وی با خودکامگی های حکمان بنی عباس مصادف بود،که عرصه را بر پیروان مکتب علوی تنگ کرده بودند. آدم بن اسحاق در چنین شرایطی نه تنها مرعوب دشمنان نشد؛بلکه توانست خود را در فهرست شیعیان راستین جای دهد،به گونه ای که پس از گذشت سال ها با وجود دسیسه های فراوان برای محو آثار تشیّع، نام او همانند بسیاری از عالمان و راویان شیعه بر سر زبان هاست.

منابع تاریخی موجود، اشاره ای به زوایای مختلف زندگی آدم بن اسحاق نکرده اند و تنها به ذکر نام و معرفی بسیار مختصری از او پرداخته اند،بر این اساس ما از رسیدن به تحلیل و توضیح بیشتر درباره عصر زندگی وی،فضای سیاسی آن روز و نیز نقش آدم بن اسحاق در مسائل سیاسی و اجتماعی روزگارش محروم هستیم.

خاندان او از شیعیان بزرگ و قابل اعتمادی بودند و کثرت راویان و عالمان در میان آنها به خوبی مشهود بود.(3)پدرش؛اسحاق بن آدم توفیق یافت از امام رضا (ع) روایت نقل کند.(4)در همین فرصت موفقیت های فراوانی کسب کرد که در تربیت و بارور ساختن ریشه های اعتقادی فرزندش بی تأثیر نبود.

عموی والامقام:

«زکریا بن آدم؛عموی آدم بن اسحاق بود و به گفته ابن داود:جایگاه ویژه ای نزد امام رضا (ع) داشت.زکریا که از راویان و یاران صدیق آن امام و نیز امام جواد (ع) بود،روایت گری قابل اطمینان،عالمی فرهیخته و فقیهی نامدار در عصر خود به شمار می آمد(5) و در بیان عظمتش همین بس که امام رضا و حضرت جواد(ع) بارها از او به نیکی نام بردند.

زکریا بن آدم وقتی که به امام رضا (ع) عرض کرد: می خواهم اهل بیتم را ترک کنم. حضرت فرمود:چنین کاری مکن؛زیرا به وسیله تو از آنها(بلاها و گرفتاری ها)بر طرف می شود،آن چنان که بوسیله پدرم - اباالحسن کاظم(ع) - بلا از اهل بغداد دفع شد.(6)

عبدالله بن صلت قمی از یاران امام رضا (ع) می گفت: در آخر عمر حضرت جواد (ع) نزدش رفتم و شنیدم که می فرمود:خداوند،صفوان بن یحیی و محمد بن سنان و زکریا بن آدم را از طرف من پاداش نیکو عطا فرماید،آنها نسبت به من وفادار بودند،...(7)

آدم بن اسحاق منسوب به قبیله بزرگ «اشعریون» است که پس از فتوحات اسلام در بخشی از سرزمین «ایران» سکن شدند.(8)

هم عصر با امام (ع)

شکی نیست که «آدم بن اسحاق» روزگار پیشوایان معصوم(ع) را درک کرد؛امّا تاریخ و منابع موجود نام هیچ یک از آن بزرگواران را معین نکرده است. البته بر سنگ قبر او که حسب الامر آیت الله گلپایگانی(ره) نصب گردیده از اصحاب امام هادی(ع) شمرده شده است.

به عقیده نگارنده:احتمال هم زمانی دوران زندگی او با عصر امام رضا،جواد و هادی (ع) قوّت می یابد،به دلیل آن که پدرش - اسحاق بن آدم (9) - و شاگرد او،ابراهیم بن هاشم (10) از راویان و یاران امام رضا(ع) بودند و همچنین دیگر شاگردش - احمد بن محمد بن عیسی - از یاران سه تن از امامان: رضا،جواد و هادی(ع) بود.(11)

در هر صورت بزرگترین افتخار آدم بن اسحاق هم زمانی با عصر امام معصوم بود؛هر چند توفیق حضور مستقیم در پیشگاه امام عصر خود را نیافت.

البته وی با وجود جوّ خفقانی که به وسیله خلفای ظالم عباسی بر علیه شیعیان به وجود آمده بود هرگز رابطه معنوی اش را با خاندان امامت قطع نکرد و با نقل روایت هایی هر چند اندک، وفاداری خود را نسبت به مکتب بالنده تشیّع به اثبات رساند.

دیدگاه دانایان:

نام این محدث شیعی در کتاب های رجال شیعه و نیز اهل سنّت به چشم می خورد و مؤلّفان آنها به نیکی از وی یاد کرده و سیمایش را به خوبی معرّفی کرده اند.

«آدم بن اسحاق» در نگاه رجال شناسان، فردی شایسته و ثقه است،به طوری که بزرگانی همچون:نجاشی،(12) علامه حلّی (13) و برخی دیگر از عالمان شیعه با لفظ «ثقه» به تعریف و تمجید شخصیت او پرداخته اند.

در میان عالمان اهل سنت «ابن حجر عسقلانی»نویسنده «لسان المیزان» از او نام برده و با نقل جمله ای پر معنا بر عظمت این شخصیت شیعی افزوده است. ابن حجر بعد از معرفی «آدم بن اسحاق» و برشمردن اساتید و شاگردانش،به نقل از «ابو عبدالله برقی» می نویسد:«قال:و کان زاهداً خاشعاً»ابو عبدالله برقی گفت:او(آدم بن اسحاق)زاهدی فروتن بود.(14)

بدیهی است چنین جمله ای در کتاب ابن حجر عسقلانی می تواند دلیلی مضاعف بر عظمت شخصیت این محدث شیعی به شمار آید.

جایگاه علمی:

از مجموعه منابعی که در باره آدم بن اسحاق است،چنین به دست می آید که وی با قافله علوم و معارف رایج آن روزگار همراه بود و حضور در پیشگاه استادان،تعلیم شاگردان، و تألیف کتاب،جایگاه علمی او را به خوبی نشان می دهد.

استادان:

با توجه به منابع موجود تنها شمار اندکی از استادان را می توان یافت که وی در محضر آنان تحصیل کرده و نقل روایت کرده است. در کتاب های رجال شناسی با نام سه تن روبرو می شویم و با مراجعه به روایت هایش در کتاب های شیعی(بحار الانوار،وسائل الشیعه،کتب اربعه)این تعداد به بیش از پنج نفر  می رسد.

این اشخاص عبارتند از:

«عبدالله بن محمد الجعفی» آدم بن اسحاق بیشترین روایت را بدون حذف موارد تکراری - از او نقل کرده است.

«شیخ طوسی» عبدالله را صحابی امام سجّاد،باقر و صادق (ع) می داند.(15) و با دقت در روایات آدم بن اسحاق در می یابیم که او از هر استاد،فقط یک روایت نقل کرده است و این روایت ها پس از گذشت زمان در میان کتابهای روائی شیعه با تفاوتی اندک بارها به ثبت رسیده است.

شاگردان:

با اینکه بخش های بسیاری از زندگانی آدم بن اسحاق،با گذشت زمان پنهان گشته است، منابع موجود به ویژه روایات او نشان از همت فراوانش در مسیر تعلیم و تربیت شاگردان کار آمد، دارد.

شاگردان اندکش با نقل حدیث از استاد،در راه نشر علوم و معارف اسلامی قرار گرفته اند و هر کدام   گام های بلندی برای حفظ آثار مکتب برداشتند.

«احمد بن محمد بن عیسی» و «ابراهیم بن هاشم» از جمله شاگردان آدم بن اسحاق هستند که هر یک به تنهایی روایت ها و احادیث فراوانی نقل کرده اند و در ردیف راویان موثق و عالمان وارسته شیعی قرار گرفته اند.

احمد بن محمد بن عیسی؛در شمار یاران امام رضا،جواد و هادی (ع) قرار داشت،(16) و فقیه،رئیس و بزرگ شهر قم (17) و از محدثان موثق شیعی بود که بیش از دو هزار و دویست و نود روایت نقل کرده است.(18)

ابراهیم بن هاشم؛صحابی امام رضا (ع) (19) بود و برای نشر احادیث از کوفه مهاجرت کرد و در قم سکن شد.(20) وی درمیان شاگردان آدم بن اسحاق،بیشترین روایات را نقل کرده است.

مرحوم خوئی در معجم رجال الحدیث معتقد است:

«او بالغ بر شش هزار و چهارصد و چهارده روایت نقل کرده است و در کثرت روایت کسی از راویان به او نمی رسد.»(21)

تألیف کتاب:

آدم بن اسحاق در حیات علمی خود و به منظور حضور هر چه بیشتر در این میدان،به تألیف کتاب روی آورد.و نوشته ای به نام «کتاب الحدیث»از خود به جای گذاشت که در بردارنده مجموعه ای از سخنان پیشوایان دینی بود؛امّا گذشت زمان و دسیسه هایی که در کمین محو آثار تشیع بود،موجب شد تنها اثر وی - همانند بسیاری از آثار دیگر عالمان شیعی - مفقود شود.فقط نام آن کتاب در منابع تاریخی موجود باقی بماند؛البته احتمال می رود کتاب وی در میان کتاب های بزرگتر روائی شیعه،همانند:کتب اربعه و... ادغام شده باشد.

اغلب دانشمندان شیعی مانند: نجاشی،(22) شیخ طوسی، (23)ابن شهر آشوب،(24) آقابزرگ تهرانی، (25) و... وی را در شمار مؤلّفان شیعه قرار داده و به تنها کتابش نیز اشاره کرده اند.

روایت نور:

تنها اثر به جای مانده از این محدّث موثّق شیعی،سخنان امامان معصوم (ع) است که به طور غیر مستقیم از آنها نقل کرده است.به عقیده نگارنده، شمار اندک احادیثی که از آدم بن اسحاق قمی در میان کتاب های روائی شیعه (وسائل الشیعه،بحارالانوار و کتب اربعه) دیده می شود،از سی و یک مورد تجاوز نمی کند،که با حذف روایت های تکراری این تعداد به هفت روایت کاهش می یابد.

مرحوم خوئی تنها به یازده مورد از روایات او در «کتب اربعه» اشاره کرده است که تعدادی از آنها تکراری است.(26)

و محقق اردبیلی در «جامع الروات» بدون حذف روایت های تکراری شش حدیث از آدم بن اسحاق را در میان کتب اربعه بر شمرده است،(27) گرچه شمار روایت های او اندک است،امّا محتوای متنوع و ژرف آنها به گونه ای است که از یک موضوع فراتر رفته و در بخشهای مختلفی از علوم اسلامی (عقائد،تفسیر و اخلاق)و باب های گوناگون فقه (بیع،حدود،صلوة و صوم) جای گرفته است.

1 - تفسیر قرآن از زبان امام باقر(ع):

آدم بن اسحاق با سه واسطه از امام محمد باقر (ع) حدیثی طولانی را روایت کرده است (28) که حضرت با استفاده از آیات محکمات قرآن به تفسیری شفاف و گویا از قرآن پرداخته است . موضوع روایت مربوط به مردمی است که در زمان امام باقر(ع) در باره قرآن از خود سخن می گفتند و آن را تفسیر به رأی      می کردند،گفتار آنها سبب شد تا حضرت این روایت مفصّل را بیان فرماید.حاصل روایت را می خوانیم: «خدای تعالی به مقداری که به مردم رسانید و فهمانید،از آنها باز خواست می کند؛ چون «امر به توحید» و «دعوت به یگانگی خدا» در برنامه تمام پیغمبران الهی بود و همگی به آن دعوت کرده اند.مردمی که آن دعوت را از هر پیغمبری شنیدند و نپذیرفتند،مشرک نامیده می شوند و جزای آنها جهنم است.همچنین از مردمی که در زمان پیغمبر خاتم (ص) در مکه بودند و پیش از هجرت در مکه مردند،آنهایی که به شهادتین اقرار کردند و مردند به بهشت روند و کسانی که انکار کردند،مشرک اند و به دوزخ در می آیند.

بر پیغمبر (ص) در مکه غیر از دعوت به توحید،امری از خدای تعالی نرسید؛ مگر دستوراتی مختصر،به زبان نرم به عنوان موعظه و اندرز و ادب، بدون آن که برای آنها کیفر سختی بیان شود؛اما وقتی پیغمبر کرم(ص) به مدینه تشریف آورد،چهار ستون دیگر بر«شهادتین» به عنوان پایه و رکن اسلام اضافه شد و ارکان اسلام به پنج عدد رسید: شهادتین و نماز و زکوة و حج و روزه، و نیز حدود و ارث و بیان گناهان و معاصی،با شدت،نازل گشت و کیفر و مجازات آنها بیان شد،پس هر کس یکی از آن معاصی را مرتکب شود،هنگام ارتکاب،مؤمن نیست و در آن موقع پیراهن ایمان از تنش کنده می شود.

البته باید توجه داشت که امام باقر (ع) تمام این مطالب را با اتکاء به آیات شریفه قرآن و استدلال به محکمات به طور روشن بیان می فرماید....»(29)

2- ایمان حقیقی:

آدم بن اسحاق با دو واسطه، درباره ایمان حقیقی از امام جعفر صادق(ع) روایت کرد:

«قال ابو عبدالله (ع):یا هیثم التمیمی اِنّ قوماً آمنوا بالظاهر و کفروا بالباطن فلم ینفعهم شییٌ و جاء قوم من بعدهم فامنوا بالباطن و کفروا بالظاهر فلم ینفعهم ذالک شیئاًو لا ایمان بظاهرٍ الّا بباطن و لا بباطنٍ الّا بظاهرٍ.»

امام صادق(ع) خطاب به هیثم تمیمی فرمود:به درستی گروهی ایمان به ظاهر آوردند و نسبت به باطن کافر شدند.این گونه ایمان هیچ نفعی به حال آنها نخواهد داشت و گروهی بعد از آنها به عرصه وجود آمدند که ایمان به باطن داشتند و نسبت به ظاهر کافر بودند،این چنین ایمانی (نیز)هیچ سودی به حال آنان ندارد.هیچ «ایمان به ظاهری» ایمان نیست؛جز با ایمان به باطن،و هیچ «ایمان به باطنی»ایمان نیست؛مگر با ایمان به ظاهر.(30)

حضرت در این سخن پر معنا سیمایی زیبا از ایمان کامل و نافع به تصویر کشیده است که با ژرف اندیشی در آن می توان به معنای حقیقی ایمان و باورهای دینی که همان التزام عملی و قلبی به دین است،پی برد.

اگر شخصی بخواهد لذت ایمان را بچشد،ناگزیر باید آن را به تمام زوایای زندگی خود نفوذ دهد و ظاهر و باطن خود را به نور ایمان روشنی بخشد؛ بنابراین آن که تنها ظاهرش را با دین می آراید،بی آنکه نوری از ایمان در دلش بتابد؛هرگز به مقصد نمی رسد و ایمانش کامل و نافع نمی شود. از آن طرف هم کسی که فقط ایمان و عقیده را در درون خود می جوید و در عمل به دستورات دینی و پایبندی به آنها سستی روا می دارد،هیچگاه نمی تواند به حقیقیت ایمان دست یابد و چنین «ایمان ناقصی» سودی به حال او نخواهد داشت.مسلمانی که مدعی ایمان به خدا و دستورات اوست،نباید تنها به بهانه ایمان قلبی و باطنی دست از عمل به ظواهر دینی (همانند نماز،روزه،جهاد،خمس،زکوة،امر به معروف، نهی از منکر، تولّی، تبری،...)بکشد و ایمان قلبی را کافی بداند.در ظاهر نیز نمی تواند با عمل به ظواهر دین،ایمان ناقص خود را به دیگران بنمایاند ولی در باطن از عقیده و ایمان حقیقی تهی باشد و تنها تا زمانی که منافعش در خطر نباشد،به دستورات دینی عمل کند.

شاید با توجه به این معنا است که امام صادق (ع) ایمان حقیقی و کامل را تنها در ایمان به ظاهر و باطن معرفی کرده و جز این را فاقد هر گونه نفع و کمالی دانسته است؛البته ناگفته نماند که معنای یاد شده تنها مصداق حدیث شریف نیست ؛بلکه این سخن گهربار ممکن است مصادیق دیگری نیز داشته باشد که با معنای یاد شده منافاتی نخواهد داشت.

3- فایده های نماز شب:

آدم بن اسحاق،با واسطه،از امام صادق (ع) درباره نتیجه های نماز شب چنین روایت کرده است:

«... عن ابی عبدالله (ع) قال:علیکم بصلاةاللیل فانّها سنّة نبیّکم و دأب الصالحین قبلکم و مطردة الداءعن اجسادکم، و قال ابوعبدالله(ع) صلاة اللیل تبیض الوجه و صلاةاللیل تطیب الریح و صلاة اللیل تجلب الرزق.»

امام صادق(ع) فرمود:بر شما باد نماز شب!که همانا روش پیامبر شما و شیوه و عادت صالحان پیش از شما و دور کننده بیماری از تن شما است.و (نیز) فرمود:نماز شب چهره را سفید و (آدمی را) خوشبو و پکیزه می سازد و روزی می آورد.(31)

سوی دیار آخرت:

آدم بن اسحاق پس از سال ها تلاش،دیار ابدیت را در پیش گرفت و در کنار بهشتیان مقام یافت. احتمال می رود زمان رحلت او به اواخر قرن سوم هجرت برگردد،همانطور که نویسنده «اعیان الشیعه» نیز او را از راویان شیعی اواخر قرن سوم هجری می داند.(32)

مدفن وی - آن چنانکه آقا بزرگ تهرانی در الذّریعه (33) نوشته و در کتاب مراقدالمعارف (34) آمده است. - در مقبره شیخان شهر قم بوده؛ امّا در حال حاضر اثری از آن به جای نمانده است و با گذشت زمان قبر او همانند بسیاری از بزرگان؛ مانند، سعد بن عبدالله اشعری، محو شده است.

منابع و مآخذ:

1- رجال شیخ طوسی .

2- رجال نجاشی .

3- رجال کشی .

4- خلاصة الرجال علامه حلّی .

5- رجال ابن داود .

6- فهرست شیخ طوسی .

7-اعیان الشیعه .

8- معجم رجال الحدیث .

9- لسان المیزان .

10- معالم العلماء .

11- الذریعه الی تصانیف الشیعه .

12- جامع الرواة .

13- کافی .

14- اصول کافی (ترجمه شده سید جواد مصطفوی) .

15- بحارالانوار .

16- تهذیب الاحکام .

17- استبصار .

18- من لا یحضره الفقیه .

19- علل الشرایع شیخ صدوق .

20- ثواب الاعمال شیخ صدوق .

21- وسائل الشیعه .

22- المنجد فی اللغه .

23- فرهنگ لاروس .

24- نقدالرجال، علامه تفرشی .

25- تنقیح المقال .

26- منتهی المقال .

27- الجامع فی الرجال، شیخ موسی زنجانی .

28- رجال برقی .

29- مراقدالمعارف.

پی نوشت ها:

1 - رجال نجاشی، ص 105،رقم 262 .

2 - اعیان الشیعه، ج 2، ص 85 .

3 - همان .

4 - رجال نجاشی، ص 73، رقم 176 .

5 - رجال ابن داود، ص 158،رقم 625 .

6 - رجال کشی، ص 594،رقم 1111 .

7 - همان، ص 503، رقم 964 .

8 - اعیان الشیعه، ج 2،ص 85 .

9 - رجال نجاشی، ص 73، رقم 176 .

10 - رجال شیخ طوسی، ص 369 .

11 - همان، ص 366، 397 و 409 .

12 - رجال نجاشی، ص 105، رقم 2 .

13 - رجال ابن داود، ص 9، رقم 1 .

14 - لسان المیزان، ج 1،ص 335، رقم 1027 .

15 - رجال شیخ طوسی ،ص 127-98 و 225 .

16 - همان ،366، 397 و 409 .

17 - رجال علامه حلّی ،13 .

18 - معجم رجال الحدیث، ج 301-2 .

19 - رجال شیخ طوسی، ص 369 .

20 - فهرست شیخ طوسی ،ص 4 .

21 - معجم رجال الحدیث ،ج 1،ص 318 .

22 - رجال نجاشی ،ص 105،رقم 262 .

23 - فهرست شیخ طوسی، ص 16، رقم 58 .

24 - معالم العلماء، ص 21، رقم 124 .

25 - الذریعه، ج 6،ص 303،رقم 1613 .

26 - معجم رجال الحدیث ،ج 1،ص 4 و 5 .

27 - جامع الروات ،ج 1،ص 8 .

28 - کافی ،ج 2، ص 28(بحار/ 69 / 85 ح 30) .

29 - اصول کافی ،ج 3،ص 54(ترجمه سید جواد مصطفوی) .

30 - بحار الانوار، ج 24،ص 302،ح 11 .

31 - همان ،ج 78،ص 149،ح 25 .

32 - اعیان الشیعه، ج 2،ص 85 .

33 - الذریعه ،ج 6،ص 303،رقم 1613 .

34 - مراقدالمعارف،ج 1،ص 314 .

نویسنده :       علی محمدی یدک

محمد حنفیه

 بسمه تعالی

دیگر از فرزندان امیر مؤمنان (ع) محمد بن حنفیه است که در شجاعت و بزرگى مشهور و داستانهاى شجاعت وى در جنگهاى جمل و صفین در تواریخ مذکور بوده و ما نیز پیش از این در بخشهاى مربوطه آنها را نقل کرده‏ایم.  

داستان خوله مادر محمد بن حنفیه  

مادرش خوله،دختر ایاس بن جعفر،است که نسب به بکر بن وائل مى‏رساند و نسب او را بخارى و ابن ابى الحدید و دیگران نقل کرده‏اند و او زنى بلیغه،اهل فضل و کمال بوده و در اینکه چگونه به خانه امیر المؤمنین (ع) آمد و آن حضرت با وى ازدواج کرد اختلاف است و ابن ابى الحدید گفته:

گروهى را عقیده بر آن است که وى را در زمان ابو بکر در مأموریتى که خالد بن ولید براى سرکوبى اهل رده رفته بود اسیر کردند و به مدینه آوردند و ابو بکر او را به‏على (ع) داد،طبق سهمیه‏اى که به آن حضرت رسیده بود... (1)

و گروه دیگرى که از جمله آنهاست ابو الحسن على بن محمد بن سیف مدائنى گفته‏اند:

وى از جمله زنان اسیرى است که زمان رسول خدا به اسارت در آمد و این جریان به دنبال مأموریتى بود که رسول خدا (ص) امیر مؤمنان (ع) را براى سرکوبى بنى زبیه که مرتد شده بودند،فرستاد و على (ع) خوله راـکه از بنى حنفیه بود،و بنى زبیه در غارتى که از بنى حنفیه کرده بودند،او را به اسارت نزد خود برده بودندـیافت و به مدینه آورد و هنگام تقسیم غنایم آن زن در سهم على (ع) قرار گرفت و رسول خدا (ص) به على (ع) فرمود:اگر این زن براى تو پسرى آورد،نام مرا بر او بگذار و کنیه مرا نیز بر او بنه و آن زن پس از رحلت فاطمه (ع) پسرى به دنیا آورد و على (ع) او را محمد نامید و کنیه ابو القاسم را بر او نهاد.

گروه دیگر که اهل تحقیق بوده و گفتارشان نزد ما ظاهرتر است گفته‏اند:در زمان خلافت ابو بکر قبیله بنى اسد بر قبیله بنى حنفیه غارت بردند و خوله را اسیر کردند و به مدینه آوردند و او را به على (ع) فروختند،این خبر به خویشان آن زن رسید و آنها به مدینه آمده و به نزد على (ع) رفته و ماجراى آن زن و خویشى و نزدیکى خود را با وى‏به اطلاع امیر المؤمنین (ع) رساندند و على (ع) آن زن را آزاد کرد و سپس مهریه‏اى براى او قرار داده و او را به طور رسمى به ازدواج خود در آورد و این گفتار را احمد بن یحیى بلاذرى در کتاب خود تاریخ الاشراف اختیار کرده.

این بود گفتار ابن ابى الحدید.

نگارنده گوید:نظیر همین گفتار یعنى قول سوم در روایتى که در خرائج راوندى و روضه ابن بابویه از امام باقر (ع) و جابر بن عبد الله انصارى نقل شده آمده است و آن روایت مفصلى است که قسمت عمده آن را شیخ حر عاملى (ره) در اثبات الهداة آورده و به قلم دانشمند محترم آقاى جنتى ترجمه شده و روایت خرائج را نیز متتبع خبیر آقاى شیخ ذبیح الله محلاتى در ریاحین الشریعة بتمامى ترجمه نموده و خلاصه روایت این است که وقتى آن زن را به مدینه آوردند طلحه و خالد خواستند آن زن را در سهم خود قرار دهند،ولى خوله نپذیرفت و گفت:

آن کسى مى‏تواند مالک من شود که از گذشته من در حال ولادت و گفتار مادرم و خاطرات من خبر دهد و پس از گفتگویى که در این باره شد در این وقت امیر المؤمنین (ع) در مجلس ابو بکر حاضر شد و از آنچه آن زن خواسته بود خبر داد و بدین ترتیب خوله را در سهم آن حضرت قرار دادند و امیر المؤمنین (ع) آن زن را به اسماء بنت عمیس سپرد و سفارش او را کرد که از وى بخوبى نگهدارى کند و خوله همچنان نزد اسماء بود تا وقتى که برادرش به مدینه آمد و امیر المؤمنین (ع) به همان گونه که در بالا ذکر شد او را به عقد خویش در آورده و مهریه‏اى براى او معین فرمود و به عنوان یک زن آزاده او را به همسرى خویش در آورد .

سید مرتضى (ره) در کتاب شافى فرموده:خوله حنفیه در حقیقت اسیر نبود و امیر المؤمنین (ع) او را به عنوان اسارت نگرفت،زیرا آن زن با اسلام خود مالک خود گردید و آزاده شد و امیر المؤمنین (ع) او را از دست کسى که وى را اسیر کرده بود،خارج ساخته و به عنوان یک زن آزاده او را به عقد خویش درآورد،و در میان اصحاب ما نیز کسانى هستند که معتقدند با اسیران حکومتهاى ستمکار مى‏توان ماننداسیران حکومتهاى حقه رفتار کرد... (2)

نگارنده گوید:این گفتار مرحوم سید مرتضى (ره) در پاسخ آنهایى است که خوله حنیفه را از اسیران خالد بن ولید و ابو بکر دانسته و پرسیده‏اند چگونه امیر المؤمنین (ع) اعمال خلاف آنها را با این مطلب امضاء فرموده است...؟

و اما بر طبق دو قول دیگرى که از ابن ابى الحدید نقل کردیم دیگر جاى این سؤال و پرسش باقى نمى‏ماند.

و از مجموع آنچه گفته شد روشن گردید که در هر صورت خوله حنفیه به صورت یک زن آزاده و با عقد رسمى و تعیین مهریه عقد به خانه امیر المؤمنین (ع) آمد،نه به صورت یک زن برده و زر خرید...  

و اما درباره خود محمد حنفیه  

درباره محمد حنفیه و عقیده‏اش نسبت به امامت زین العابدین (ع) و عقیده کیسانیه درباره وى،عقاید مختلفى ذکر شده که ما اجمالى از آن را ذیلا براى شما نقل مى‏کنیم و در آغاز کلامى را که مرحوم مجلسى (ره) از علامه حلى (ره) نقل کرده،بشنوید که مى‏نویسد:

سید مهنا به علامه حلى (ره) نامه‏اى نوشت و در آن نامه مسائلى را درج کرده و پاسخ آنها را خواست و از آن جمله نوشت:عقیده شما درباره محمد بن حنفیه چیست و آیا او معتقد به امامت زین العابدین (ع) بوده؟و دیگر آنکه چگونه او از یارى و نصرت امام حسین (ع) خوددارى و تخلف کرد؟

علامه حلى (ره) در پاسخ او نوشت:در باب امامت ثابت شده که ارکان ایمان،توحید،عدل،نبوت و امامت است و جلالت قدر و بزرگى مقام محمد بن حنفیه،عبد الله بن جعفر و امثال ایشان بیش از آن است که عقیده‏اى بر خلاف حق داشته و از ایمان خارج شده باشند و اما مسئله تخلف آنها از یارى امام حسین (ع) نیز چنانکه نقل شده است،محمد بن حنفیه در آن وقت بیمار بود و احتمال اینکه عالم به سرنوشت‏امام (ع) نیز در آن سفر نبودند و نمى‏دانستند که آن سفر منجر به شهادت آن بزرگوار مى‏شود نیز وجود دارد... (3)

و در مدح محمد بن حنفیه نیز روایاتى نقل شده:

1.از آن جمله مرحوم مامقانى و علامه شوشترى در کتابهاى خود از کشى روایت کرده‏اند که به سند خود از حضرت رضا (ع) نقل کرده که فرمود:

«ان المحامدة تأبى أن یعصى الله عز و جل»

[محمدها خوددارى مى‏کنند از اینکه خداى عز و جل نافرمانى شود؟]

راوى گوید:من از آن حضرت پرسیدم:محمدها چه کسانى هستند؟

فرمود:

[محمد بن جعفر،محمد بن ابى بکر،محمد بن ابى حذیفه و محمد بن حنفیه...]

نگارنده گوید:منظور از محمد بن جعفر،محمد بن جعفر بن ابیطالبـکه به او محمد بن طیار نیز مى‏گفته‏اندـمى‏باشد و در حبشه به دنیا آمد و محمد بن أبى حذیفه نیز محمد بن عتبه بن ربیعه دایى زاده معاویه است که پدرش از سران مشرکین بود و در جنگ بدر به دست مسلمانان کشته شد...

2.از امام مجتبى (ع) نقل شده که در هنگام شهادت به قنبر فرمود:برادرم محمد بن حنفیه را نزد من حاضر کن و چون حاضر شد با وى سخنانى فرمود و از آن جمله بدو فرمود:

«و لم یجعل الله للشیطان علیک سلطانا...و لا اخاف علیک الحسد...»

[خداوند شیطان را بر تو مسلط نکرده و بر تو از حسد بیمناک نیستم. (4) ]

3.در یکى از وصیتنامه‏ها امیر مؤمنان (ع) که اربلى (ره) در کشف الغمة از مناقب‏خوارزمى روایت کرده،آمده که آن حضرت حسن و حسین (ع) را طلبیده و بدانها فرمود:

«أوصیکما بتقوى الله و لا تبغیا الدنیا و ان بغتکما...»که در بخش قبل ذکر شده و پس از آن در این وصیتنامه آمده است که سپس نگاه به محمد بن حنفیه کرد و فرمود:

«هل حفظت ما اوصیت به اخویک؟قال:نعم،قال:فانى اوصیک بمثله و اوصیک بتوقیر اخویک لعظم حقهما علیک فلا توثق امرا دونهما،ثم قال:اوصیکما به فانه شقیقکما و ابن أبیکما و قد علمتما ان اباکما کان یحبه...»

[اى محمد آیا به حافظه خود سپردى آنچه را که دو برادرت را بدان وصیت کردم؟

گفت:آرى،امام (ع) بدو فرمود:پس بدان که من تو را نیز به همانها وصیت مى‏کنم و نیز به تو سفارش مى‏کنم که احترام برادرانت را نگه دارى زیرا حق آن دو بر تو بزرگ است،پس کارى را بدون نظر آنها انجام ندهى آن‏گاه به حسن و حسین (ع) نیز فرمود:شما را نیز بدو سفارش مى‏کنم زیرا که وى برادر شما و پسر پدر شماست و بخوبى دانسته‏اید که پدرتان او را پیوسته دوست مى‏داشت... (5) ]

و در برابر آنچه ذکر شد روایات دیگرى است که ظاهر آنها دلالت بر مذمت محمد بن حنفیه مى‏کند که از آن جمله است داستان محاکمه وى با امام سجاد (ع) در باب امامت و شهادت حجر الاسود به امامت على بن الحسین (ع) ،که مرحوم مجلسى (ره) از راوندى در خرائج،کتاب مختصر البصائر و کتابهاى دیگر نقل کرده و خلاصه آن داستان این است که ابو خالد کابلى (6) روایت کرده که پس از شهادت امام‏حسین (ع) و بازگشت امام سجاد (ع) به مدینه ما در مکه بودیم و محمد بن حنفیه مرا خواست و به من گفت:نزد على بن الحسین برو و بدو بگو:من پس از دو برادرم حسن و حسین بزرگترین فرزندان امیر مؤمنان هستم و من به جانشینى ایشان از شما سزاوارترم و شایسته آن است که امامت را به من واگذار نمایى و اگر مى‏خواهى حکمى را انتخاب کن تا ما محاکمه خود را به نزد او بریم!

ابو خالد گوید:من به نزد على بن الحسین (ع) رفتم و پیغام محمد را رساندم و آن حضرت فرمود :به نزد وى بازگرد و بگو:اى عمو از خدا بترس و آنچه را خداوند براى تو مقرر نفرموده،ادعا نکن!و اگر حاضر به پذیرش حق نیستى حاکم میان من و تو حجر الاسود باشد که اگر حجر الاسود به او پاسخ داد او امام است!

ابو خالد گوید:من این پاسخ را براى محمد بردم و او نیز حاضر به محاکمه در نزد حجر الاسود گردید،ابو خالد گوید:هر دوى آنان به نزد حجر الاسود رفتند و من نیز با آنها بودم.در این وقت على بن الحسین (ع) رو به محمد کرده فرمود:عمو جان تو سالمندتر از من هستى اینک گام پیش نه و از حجر الاسود بخواه براى تو گواهى دهد!

محمد پیش رفت و دو رکعت نماز به جاى آورد و دعاهایى خواند سپس از حجر الاسود خواست تا اگر امامت حق اوست براى وى شهادت و گواهى دهد،ولى حجر الاسود گواهى نداد.آن گاه على بن الحسین (ع) برخاست و دو رکعت نماز خوانده گفت:

«ایها الحجر الذى جعله الله شاهدا لمن یوافى بیته الحرام من وفود عباده ان کنت تعلم أنى صاحب الامر،و انى الامام المفترض الطاعة على جمیع عباد الله فاشهدى لیعلم عمى انه لا حق له فى الامامة».

[اى سنگى که خداوند تو را گواه زائرانى از بندگان خود قرار داده که به زیارت خانه‏اش مى‏آیند،اگر تو مى‏دانى که صاحب امر امامت من هستم و آن امام که اطاعتش بر همه بندگان خدا واجب است منم،گواهى ده تا عمویم بداند که در این باره حقى در امامت ندارد!]

در اینجا بود که خداوند آن سنگ را به زبان آورد و به زبان عربى آشکارى گفت:«یا محمد بن على سلم الامر الى على بن الحسین فانه الامام المفترض الطاعة علیک و على جمیع عباد الله دونک و دون الخلق اجمعین».

[اى محمد بن على،امامت را به على بن الحسین واگذار زیرا آن امامى که اطاعتش بر تو و بر همه بندگان خدا واجب است اوست نه تو و نه هیچ شخص دیگرى از مردم.]

در این وقت محمد بن حنفیه پاى على بن الحسین (ع) را بوسه زد و گفت:امامت از آن توست !

نگارنده گوید:راوندى به دنبال این روایت گفته است:گویند:محمد بن حنفیه این کار را براى رفع شبهه مردم انجام داد و گرنه خود به امامت آن حضرت معتقد بود.

و از قاضى نور الله در کتاب مجالس المؤمنین (ره) نقل شده که فرموده است:این محاکمه صورى بود براى اخراج شبهه از ذهن کیسانیه!

و در اکمال الدین صدوق از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود:محمد بن حنفیه از دنیا نرفت تا آن گاه که به امامت على بن الحسین (ع) اقرار نمود.

پى‏نوشته‏ها:

1.داستان اهل رده را دانشمندان اهل سنت و مورخین ایشان به اجمال و تفصیل نوشته‏اند و جنایتى را که خالد بن ولید در این مأموریت انجام داد و مردان قبیله بنى یربوع را به همراه رئیسشان که مالک بن نویره بود از دم شمشیر گذرانید و همان شب با همسر مالک که زن زیبایى بود نزدیکى کرد و چنانکه گفته‏اند خوله نیز در آنها بود،در صورتى که آنها به شهادت اهل تاریخ نماز مى‏خواندند و مسلمان بودند ولى به خلافت ابوبکر اعتراض داشتند و او را خلیفه رسول خدا ندانسته و على (ع) را خلیفه مى‏دانستند و عمر مى‏خواست تا خالد را به جرم این جنایت قصاص و بلکه سنگسار کند.سرانجام ابوبکر پا در میانى کرد و دیه مالک را پرداخته و اسیران آنها را باز گرداند و گفت:خالد در اینجا اشتباهى کرده ولى نمى‏شود او را که شمشیرى از شمشیرهاى خداست غلاف کرد...و داستانهاى دیگرى که در این باره ذکر شده از جنایاتى است که همین ابن ابى الحدید و ابن اثیر جزرى و طبرى و دیگران نقل کرده‏اند و گذشته از آنکه نتوانسته‏اند براى آن محملى بیابند هر چه در آن کاوش کرده‏اند بر گستردگى و توسعه این جنایت بیشتر واقف گشته و قراین بیشترى براى اثبات آن به دست آورده و سردمداران این جنایت را نیز بیشتر آلوده کرده است که ما در اینجا سربسته نقل کرده و از آن مى‏گذریم و شاید با توفیق الهى در جاى خود با شرح بیشترى آن را به رشته تحریر در آوریمـان شاء الله تعالىـو براى تحقیق بیشتر مى‏توانید به کتاب شریف کفایة الموحدین،ج 2،مراجعه نمایید و از روى کتابهاى اهل سنت داستان را بشنوید!

2.الشافى،ص .215

3.و در صفحات آینده نیز در روایتى خواهید خواند که خود امام (ع) حسین اجازه ماندن در مدینه را به او داد و بدو فرمود:«و اما أنت فلا علیک أن تقیم المدینة فتکون لى عینا لا تخفى عنى شیئا من امورهم». (بحار الانوار،ج 44،ص 329) .

4.فرسان الهیجاء،ج 2،ص 181،نقل از بحار الانوار،عوالم و اعلام الورى.

5.بحار الانوار ج 42،ص 245،نقل از کشف الغمه،ص .129

6.ابو خالد کابلى طبق روایت کشى (ره) خود از کسانى بود که در آغاز معتقد به امامت محمد بن حنفیه پس از امام حسین (ع) بود و روزى به نزد محمد آمده و گفت:تو را به حرمت رسول خدا و امیر المؤمنین سوگند مى‏دهم که آیا براستى تویى آن امام و رهبرى که خداى تعالى اطاعت او را بر خلق خود فرض و واجب فرموده؟

و محمد در جواب او گفت:تو مرا به چیز بزرگى سوگند دادى و بدان که امام بر من و بر تو و بر هر مسلمانى على بن الحسین است و پس از آن ابو خالد نزد امام سجاد (ع) آمد و خدمتکار آن بزرگوار گردید و سالها در خدمت آن حضرت بود و روایاتى نیز از امام (ع) نقل کرده و از اصحاب مورد اعتماد آن بزرگوار گردید.

ولى در روایت دیگرى همین کشى از امام صادق (ع) روایت کرده که فرمود:

«ارتد الناس بعد قتل الحسین (ع) الا ثلاثة،ابو خالد الکابلى،و یحیى بن ام الطویل و جبیر بن مطعم...»

زندگانى امیرالمؤمنین علیه السلام ص 776

سیدهاشم رسولى محلاتى

مختصری در باره سوره حمد

بسمه تعالی

   محتواى سوره حمد

هفت آیه اى که در این سوره وجود دارد هر کدام اشاره به مطلب مهمى است :

«بسم الله» سر آغازى است براى هر کار، و استمداد از ذات پاک خدا را به هنگام شروع در هر کار به ما مى آموزد.

«الحمد لله رب العالمین» درسى است از بازگشت همه نعمت ها و تربیت همه موجودات به الله ، و توجه به این حقیقت که همه این مواهب از ذات پاکش سرچشمه مى گیرد.

«الرحمن الرحیم» این نکته را بازگو مى کند که اساس خلقت و تربیت و حاکمیت او بر پایه رحمت و رحمانیت است ، و محور اصلى نظام تربیتى جهان را همین اصل تشکیل مى دهد.

«مالک یوم الدین» توجهى است به معاد، و سراى پاداش اعمال ، و حاکمیت خداوند بر آن دادگاه عظیم .

«ایاک نعبد و ایاک نستعین»، توحید در عبادت و توحید در نقطه اتکاء انسانها را بیان مى کند.

«اهدنا الصراط المستقیم»، بیانگر نیاز و عشق بندگان به مساءله هدایت و نیز توجهى است به این حقیقت که هدایتها همه از سوى او است !

   سرانجام آخرین آیه این سوره ، ترسیم واضح و روشنى است از صراط مستقیم راه کسانى است که مشمول   نعمت هاى او شده اند، و از راه مغضوبین و گمراهان جدا است .

و از یک نظر این سوره به دو بخش تقسیم مى شود بخشى از حمد و ثناى خدا سخن مى گوید و بخشى از نیازهاى بنده .

چنانکه در عیون اخبارالرضا علیه السلام در حدیثى از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) مى خوانیم : خداوند متعال چنین فرموده «من سوره حمد را میان خود و بنده ام تقسیم کردم نیمى از آن براى من ، و نیمى از آن براى بنده من است ، و بنده من حق دارد هر چه را مى خواهد از من بخواهد: هنگامى که بنده مى گوید : بسم الله الرحمن الرحیم خداوند بزرگ مى فرماید بنده ام بنام من آغاز کرد، و بر من است که کارهاى او را به آخر برسانم و در همه حال او را پر برکت کنم ، و هنگامى که «الحمد لله رب العالمین» خداوند بزرگ مى گوید بنده ام مرا حمد و ستایش کرد، و دانست نعمت هائى را که دارد از ناحیه من است ، و بلا ها را نیز من از او دور کردم ، گواه باشید که من نعمتهاى سراى آخرت را بر نعمت هاى دنیاى او مى افزایم ، و بلا هاى آن جهان را نیز از او دفع مى کنم همانگونه که بلا هاى دنیا را دفع کردم .

و هنگامى که مى گوید «الرحمن الرحیم» خداوند مى گوید: بنده ام گواهى داد که من رحمان و رحیمم ، گواه باشید بهره او را از رحمتم فراوان مى کنم ، و سهم او را از عطایم افزون مى سازم .

و هنگامى که مى گوید «مالک یوم الدین» او مى فرماید: گواه باشید همانگونه که او حاکمیت و مالکیت روز جزا را از آن من دانست ، من در روز حساب ، حسابش را آسان مى کنم ، حسناتش را مى پذیرم ، و از سیئاتش صرف نظر مى کنم .

و هنگامى که مى گوید «ایاک نعبد» خداوند بزرگ مى گوید بنده ام راست مى گوید، تنها مرا پرستش مى کند، من شما را گواه مى گیرم بر این عبادت خالص ثوابى به او مى دهم که همه کسانى که مخالف این بودند به حال او غبطه خورند.

و هنگامى که مى گوید «ایاک نستعین» خدا مى گوید: بنده ام از من یارى جسته ، و تنها به من پناه آورده گواه باشید من او را در کارهایش کمک مى کنم ، در سختیها به فریادش ‍ مى رسم ، و در روز پریشانى دستش را مى گیرم .

و هنگامى که مى گوید «اهدنا الصراط المستقیم ...» (تا آخر سوره) خداوند مى گوید این خواسته بنده ام بر آورده است ، و او هر چه مى خواهد از من بخواهد که من اجابت خواهم کرد آنچه امید دارد، به او مى بخشم و از آنچه بیم دارد ایمنش مى سازم .

تقدیر نمایندگان خبرگان رهبری از زحمات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

 بسمه تعالی

خبرگزاری فارس: بیش از 60 نفر از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری امروز با صدور بیانیه‌ای از زحمات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در طول مسئولیت ریاست مجلس خبرگان رهبری و هیئت رئیسه این مجلس تقدیر و تشکر کردند.


به گزارش خبرگزاری فارس، در این بیانیه آمده است:  


بسم الله الرحمن الرحیم  


مجلس خبرگان که مجمع فرهیختگانی از علما و فقهای ملت است، جایگاه بسیار حساسی دارد و در تمام مراحل، امتحان خود را داده است.
حدود سه دهه از عمر این مجلس می‌گذرد، در طول این مدت، وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و در گزینش رهبری و نظارت و انتخاب‌های داخلی نقطه ضعفی از خود به جای نگذاشته است.
این مجلس صحنه رقابت‌های حزبی و گروهی و زدوبندهای سیاسی نبوده و نیست.
یکی از نمونه‌های آن، انتخاباتی بود که دیروز به وقوع پیوست و بر همه تحلیل‌های غلط آنهایی که روحانیت را نشناخته و به قدرت‌طلبی متهمش می‌کردند، خط بطلان کشید.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مدیریت و سیاست، ید طولانی دارد و سالها رئیس یا نایب رئیس این مجلس بوده و مورد احترام خبرگان است، به نفع آیت‌الله مهدوی کنی که خود نمونه‌ای از اخلاق و وارستگی است، کنار رفت و همه دوستان انقلاب اسلامی را شاد و دشمنان را شگفت‌زده کرد. این نمایش زیبا الهام‌بخش و افتخار‌آمیز بود.
ما امضاکنندگان این بیانیه بر خود فرض می دانیم که صمیمانه از درایت و وظیفه‌شناسی و تعهد انقلابی و اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکر کنیم و خدمت آیت‌الله مهدوی‌‌کنی به خاطر قبول مسئولیت، عرض تبریک و تشکر داشته باشیم و توفیقات هر دو بزرگوار را از درگاه خدای متعال خواهانیم.

سایت رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هک شد.

بسمه تعالی 

 به گزارش فارس، صبح امروز سایت رسمی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری مورد حمله سایبری قرار گرفته و خبری جعلی مبنی بر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روی آن منتشر شده بود.

در خبر ساختگی مذکور که با تصویر اطلاعیه ترحیمی نیز همراه بود، درگذشت رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری از سوی هیئت رئیسه و اعضای این مجلس تسلیت گفته شده بود.

محسن هاشمی رفسنجانی فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با تکذیب خبر فوق تأکید کرد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند.

این خبر همچنین از سوی دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رضا سلیمانی مدیر کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تکذیب شده است.

آیت‌الله قرشی نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح در کمال صحت و سلامت در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است.

دقایقی قبل در یک حمله سایبری به سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر غیر واقعی درگذشت رئیس مجمع و پیامی از سوی رهبر معظم انقلاب در این زمینه منتشر شده که متن آن با متن پیام جعلی اعضای مجلس خبرگان در سایت دبیرخانه این مجلس یکسان است.

ایام وصل

 بسمه تعالی 

اسلام» مهمترین نقطه مشترک کشورهای شمال آفریقا و کشورهای آسیای جنوب غربی است و نیز جذاب ترین عنصر تعریف کننده فرهنگ و تمدن مردم در این دو منطقه است. اسلام از آغاز در این دو منطقه نشو و نما کرده و در طول قرن ها ماندگار بوده است.
قرن ها این مناطق با هویت اسلامی شناخته شده اند و قرن ها با همین هویت در برابر هجوم نظامی، سیاسی و فرهنگی دشمنان خود ایستاده اند.
در طول 14 قرن گذشته، جهان اسلام در دو مقطع در معرض هجوم متراکم تر و متمرکزتری قرار گرفت. یکی از این دو مقطع حمله مغول است که در سال 618 هجری قمری به وقوع پیوست و بیشترین خسارات را در پی داشت، حمله مغول ها به جهان اسلام و بخصوص حمله آن به ایران در شرایطی صورت گرفت که از قرن پنجم هجری، غرب جنگ صلیبی را علیه مسلمانان شروع کرده بود این حملات 180 سال یعنی نزدیک به دو قرن به درازا کشید و در نتیجه آن، بخش های حساسی از جهان اسلام شامل فلسطین، سوریه، لبنان و اردن به تصرف آنان درآمد.
حمله مغول ها در این شرایط به منزله «ضربه آخر» بود و پس از آن با حمله تاتارها، بیم آن می رفت که جهان اسلام به کلی دچار فروپاشی شود اما علیرغم آنکه نزدیک به 500 سال، جهان اسلام در این شرایط سنگین بسر برد دچار فروپاشی نشد البته بسیاری از فرصت ها را از دست داد و ویرانی های بعضاً جبران ناپذیری به آن تحمیل گردید.
جهان اسلام بار دیگر در قرن های 19 و 20 میلادی-13 و 14 قمری- مورد حمله شدید غرب قرار گرفت. فروپاشی امپراتوری عظیم عثمانی که بر بخش وسیعی از جهان اسلام سیطره داشت و نفوذ جدی در ارکان دولت های جهان اسلام و ایجاد تقابل جدی میان دولت ها و مردم محصول سیاست های استعماری در این دوره بود. غرب در این دوره دوبار به بهانه جنگ های جهانی اول و دوم بخش وسیعی از کشورهای شمال آفریقا و آسیای جنوب غربی را به تصرف خود درآورد. مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، مصر، فلسطین، لبنان، سوریه، اردن و عراق مستقیماً توسط ارتش های انگلیس، فرانسه و ایتالیا به اشغال درآمدند و با پیدایی «جامعه ملل» که بعداً به «سازمان ملل» تبدیل شد، عنوان اشغالگری به قیمومت تغییر کرد تا انگلیسی های اشغالگر بتوانند فلسطین را به صهیونیست ها تحویل دهند.
جنگ جهانی دوم و ضربات سنگینی که به انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان وارد کرد مانع تداوم اشغال پرهزینه جهان اسلام توسط قدرت های اروپایی گردید و لذا از آغاز دهه 1950 تا اواسط دهه 1970 کشورهای اسلامی یکی پس از دیگری به استقلال رسیدند و از اشغال مستقیم نظامی رها شدند اما این یک فریب و اغوا بیشتر نبود چرا که آمریکایی ها که از پایان جنگ جهانی دوم به خاورمیانه و شمال آفریقا پا گذاشتند، سیاست اشغال مستقیم کشورها که بسیار پرهزینه و کمرشکن بود را به سلطه غیرمستقیم و برپایی رژیم های وابسته و مزدور تغییر دادند. از این به بعد رژیم هایی نظیر رژیم پهلوی در ایران، نمیری در سودان، آل صباح درکویت، آل خلیفه در بحرین، سادات و مبارک در مصر، بورقیبه و بن علی در تونس به میدان آمدند تا کشورهایشان را بدون نیاز به نیروی نظامی آمریکا تسلیم ایالات متحده و غرب نمایند.
غرب در فاصله سالهای 1945 تا 1979 یعنی بمدت 35 سال سیطره مطلقی بر کشورهای شمال آفریقا و آسیای جنوب غربی داشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در پایان دهه 1970 دگرگونی آغاز شد. رژیم های غربی حاکم بر جهان اسلام یکی پس از دیگری در معرض فروپاشی قرار گرفتند. ارکان نظامیان وابسته به آمریکا در ترکیه متزلزل شد، جعفر نمیری در سودان سقوط کرد، انورسادات ترور شد، پیشروی اسرائیل کاملا متوقف و سپس معکوس گردید و در سایر کشورهای اسلامی رخدادهای مهمی نظیر اکثریت یافتن اسلام گراها در کشورهایی که انتخابات و پارلمان داشتند، روی داد.
با پیروزی انقلاب ایران بار دیگر «اسلام» موفقیت خود را در اندیشه، تمدن و حاکمیت جهان اسلام نشان داد و «حکومت اسلامی» به یک مطالبه عمومی در خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل گردید از این مرحله غرب خود را در برابر وضعیتی حساس دید و این در حالی بود که حالا درجه نفرت کشورها و ملت های مسلمان از غرب به خصوص در خاورمیانه به اوج خود رسیده و ابزارهای غرب برای اثرگذاری بر جهان اسلام کارآیی خود را از دست دادند. غرب چاره ای جز این ندید که بر چهره زیبای اسلام و حکومت اسلامی رنگی از خون و خشونت بکشد آنان از یک سو به تبلیغات شدیداً منفی علیه جمهوری اسلامی و اهداف و دستاوردهای آن روی آوردند تا مسلمانان رغبتی به تکرار تجربه ایران پیدا نکنند از سوی دیگر با برجسته سازی فعالیت ها و افکار گروههای سلفی نظیر القاعده و معادل خواندن آنان با اسلام، انقلاب اسلامی و «اسلام سیاسی» درصدد برآمدند تا مبارزه با اسلام و مسلمانان را مخفی و موجه گردانند. اما اشغال افغانستان و عراق توسط آنان و تهدید بقیه کشورهای اسلامی و به میان کشیدن پای خاورمیانه جدید که در واقع تجزیه و تکه پاره کردن جهان اسلام بود، چهره واقعی غرب را در مواجهه با مسلمانان آشکار کرد.
جنگ 33 روزه علیه حزب الله لبنان و 22 روزه علیه مقاومت فلسطین در غزه، ماهیت ضداسلامی و ضدعربی غرب را کاملا برملا کرد. در این میان همراهی سران بسیاری از رژیم های عربی شمال آفریقا و خاورمیانه عربی با رژیم صهیونیستی و یا سکوت آنان در این دو جنگ اثر روانی زیادی در کشورهای این دو منطقه برجای گذاشت هم زمان با توسل غرب به خشونت و جنگ علیه جهان اسلام که به عمومی شدن خشم مسلمانان نسبت به غرب می انجامید، در کشورهای اسلامی، تجربه های گرانقیمتی به وجود آمد. ایران علیرغم فشار بسیار سنگین سیاسی، امنیتی، اقتصادی، دیپلماتیک و رسانه ای ماندگار شد و به مراحل بسیار بالایی از علم، امنیت، پیشرفت اقتصادی و بسط تجربه مدنی دست پیدا کرد پیشرفت علمی ایران و ارتقاء آن به موقعیت های 5 تا 16 در رشته های مختلف، اجرای طرح های بزرگ اقتصادی در ایران، روی کار آمدن دولتی عمیقا مردمی و برگزاری انتخاباتی حیرت انگیز با مشارکت 85 درصدی شهروندان و صیانت از آراء مردم علیرغم به هم پیوستگی صفوف مخالفان خارجی و داخلی بسیار توجه برانگیز بود.
در عین حال مقاومت 9 ساله افغان ها در جنگ با ارتش رعب انگیز سرخ در فاصله سالهای 1357 تا 1366 و پیروزی بر صدها هزار نظامی مجهز شوروی (سابق) با حداقل امکانات در کشوری با اکثریتی سنی، مقابله جانانه 25 ساله حزب اله با اشغالگران اسرائیلی در فاصله سالهای 1361 تا 1385 و در نهایت وادار کردن نظامیان این رژیم به عقب نشینی از لبنان در سال 2000 و شکست دادن ارتش افسانه ای اسرائیل در جنگ 33 روزه تجربه موفق دیگری از مقاومت اسلامی بود.
پیروزی جوانان مؤمن در یمن بر رژیم مسلح علی عبدالله صالح و شکست دادن نیروهای نظامی مشترک یمن، عربستان، اردن و آمریکا در جریان 6 دور جنگ سنگین در فاصله سالهای 1382 تا 1388 در حالی صورت گرفت که جوانان گروه «شباب مؤمن» در آغاز راه از دویست نفر تجاوز نمی کردند و امروزه دارای بسیجی قوی مرکب از حدود یکصدهزار رزمنده هستند. این هم یک تجربه اسلامی دیگر بود.
تجربه مقاومت فلسطین در جنگ با رژیم صهیونیستی که ابتدا در سال 2005 به صورت عقب نشینی ارتش اسرائیل از منطقه غزه جلوه گر شد، در سال 2009 با پیروزی در جنگ سنگین هوایی، زمینی و دریایی 22 روزه به اوج خود رسید و تصویر رژیمی شکست ناپذیر را به رژیمی ناتوان تبدیل کرد و تجربه دیگری از مقاومت پیروز اسلامی به ثبت رسید.
غلبه مردم عراق بر اشغالگران آمریکایی در پروسه ای سیاسی و واداشتن سران این کشور به امضای قرارداد خروج از عراق و سپس دست یافتن به دولتی اسلامی بومی و دگرگون کردن همه ساختارهای رژیم گذشته و غلبه بر طرح های سیاسی- امنیتی اشغالگران، تجربه تحسین برانگیزی بود به گونه ای که آمریکایی ها با صراحت اعتراف کردند برای اولین بار پای ورقه ای را امضا کرده اند که باید در موعدی مقرر سرزمینی که اشغال کرده اند را ترک کنند. البته پس از این افغان ها نیز در آذر89 توانستند غرب را وادار به امضای قرارداد خروج کامل از افغانستان تا سال 2014 نمایند.
این تجربه های موفق جهان اسلام که همه آن ها «تجربه ای اسلامی» به حساب می آمد و به بلوک مقاومت تعلق داشت این سؤال را پاسخ داد که پس از به زیر کشیدن رژیم های وابسته و اخراج غرب از کشورهای اسلامی چه فرمول جایگزینی وجود دارد.
در واقع کنار هم قرارگرفتن دو تجربه و دو فضای عینی، خاورمیانه و شمال آفریقا را در شرایط ویژه ای قرار داد تجربه اول بیش از 200 سال استیلای اسارت بار غرب بر جهان اسلام بود که مهمترین نتیجه آن خدشه بر هویت اسلامی مردمی در این کشورها و به تاراج رفتن فرهنگ و تمدن آنان بود تجربه دوم موفقیت های بسیار برجسته دنیای اسلام در این هماوردی بود.
در واقع این دو تجربه تلخ و شیرین بود که کشورهای اسلامی شمال آفریقا و آسیای جنوب غربی را به صورتی پیاپی وارد میدان کرد و تاریخی ترین تحولات پرشتاب را به تصویر کشید این البته خود تجربه ای است که وقتی موفق شد به بخش های غیرعرب جهان اسلام که هنوز مستقیم یا غیرمستقیم در سیطره غرب قرار دارند، هم کشیده می شود و از این رو می توان گفت جهان اسلام با سرعت حیرت انگیزی در حال بازیابی هویت خود و بازتعریف نظام ها و دولت های خود می باشد این روند قطعاً به پیدایی نظام ها و دولت هایی محبوب و قدرتمند در این کشورها منجر می شود نظام هایی که در خارج از سیطره غرب آزادند و در داخل پیشرفته خواهند بود. در واقع جهان اسلام بعد از حدود 5 قرن هجران و فاصله گرفتن از سرچشمه اینک به وصل می رسد و از سرچشمه زلال اسلام عزیز سیراب می شود.
سعدالله زارعی

سوره حمد

بسمه تعالی 

   می خواهم مطالبی در باره سوره حمد « فاتحه الکتاب » یا همان سوره فاتحه بنویسم . خوب می دانیم که اولین سوره قرآن است که هر مسلمان باید در نماز های یومیه ده بار آن را بخواند . این سوره همان طور که می دانیم حمد و ستایش خداوند از زبان بندگان است و پس از حمد و ستایش ، از خداوند      می خواهیم ما را به راه راست هدایت فرماید . راه راست یا صراط مستقیم راه کسانی که به آن ها نعمت بخشیدی « نعمت هدایت » ، نه راه کسانی که مورد غضب خداوند قرار گرفته اند و نه راه گمراهان .

1- آهنگ این سوره

این سوره اساسا با سوره هاى دیگر قرآن از نظر لحن و آهنگ فرق روشنى دارد به خاطر اینکه سوره هاى دیگر همه بعنوان سخن خدا است ، اما این سوره از زبان بندگان است ، و به تعبیر دیگر در این سوره خداوند طرز مناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است .

آغاز این سوره با حمد و ستایش پروردگار شروع مى شود .

و با ابراز ایمان به مبدء و معاد (خداشناسى و ایمان به رستاخیز) ادامه مى یابد، و با تقاضا ها و نیاز هاى بندگان پایان مى گیرد.

انسان آگاه و بیدار دل ، هنگامى که این سوره را مى خواند، احساس مى کند که بر بال و پر فرشتگان قرار گرفته و به آسمان صعود مى کند و در عالم روحانیت و معنویت لحظه به لحظه به خدا نزدیکتر مى شود .

این نکته بسیار جالب است که اسلام بر خلاف بسیارى از مذاهب ساختگى یا تحریف شده که میان «خدا» و «خلق» واسطه ها قائل مى شوند به مردم دستور مى دهد که بدون هیچ واسطه با خدایشان ارتباط برقرار کنند!.

این سوره تبلورى است از همین ارتباط نزدیک و بى واسطه خدا با انسان ، و مخلوق با خالق ، در اینجا تنها او را  مى بیند، با او سخن مى گوید، پیام او را با گوش جان مى شنود، حتى هیچ پیامبر مرسل و فرشته مقربى در این میان واسطه نیست و عجب اینکه این پیوند و ارتباط مستقیم خلق با خالق آغازگر قرآن مجید است .

2- سوره حمد، اساس قرآن است .

در حدیثى از پیامبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلم) مى خوانیم که «الحمد ام القرآن» و این به هنگامى بود که جابر بن عبدالله انصارى خدمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) رسید، پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) به او فرمود:

«الا اعلمک افضل سورة انزلها الله فى کتابه ؟ قال فقال له جابر بلى بابى انت و امى یا رسول الله ! علمنیها، فعلمه الحمد، ام الکتاب»

«آیا برترین سوره اى را که خدا در کتابش نازل کرده به تو تعلیم کنم ، جابر عرض کرد آرى پدر و مادرم به فدایت باد، به من تعلیم کن ، پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) سوره حمد که ام الکتاب است به او آموخت سپس اضافه فرمود این سوره شفاى هر دردى است مگر مرگ».

و نیز از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) نقل شده که فرمود: «و الذى نفسى بیده ما انزل الله فى التوراة ، و لا فى الزبور، و لا فى القرآن مثلهاهى ام الکتاب» «قسم به کسى که جان من به دست او است خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در زبور، و نه حتى در قرآن ، مثل این سوره را نازل نکرده است ، و این ام الکتاب است».

دلیل این سخن با تأمل در محتواى این سوره روشن مى شود، چرا که این سوره در حقیقت فهرستى است از مجموع محتواى قرآن ، بخشى از آن توحید و شناخت صفات خدا است ، بخشى در زمینه معاد و رستاخیز سخن مى گوید و بخشى از هدایت و ضلالت که خط فاصل مؤمنان و کافران است سخن مى گوید، و نیز در آن اشاره اى است به حاکمیت مطلق پروردگار و مقام ربوبیت و نعمت هاى بى پایانش که به دو بخش عمومى و خصوصى (بخش رحمانیت و رحیمیت) تقسیم مى گردد، و همچنین اشاره به مسأله عبادت و بندگى و اختصاص آن به ذات پاک او شده است .

در حقیقت هم بیانگر توحید ذات است ، هم توحید صفات ، هم توحید افعال ، و هم توحید عبادت .

و به تعبیر دیگر این سوره مراحل سه گانه ایمان : اعتقاد به قلب ، اقرار به زبان ، و عمل به ارکان را در بر دارد، و  مى دانیم «ام» به معنى اساس و ریشه است .

شاید به همین دلیل است که «ابن عباس» مفسر معروف اسلامى مى گوید: «ان لکل شى ء اساسا... و اساس القرآن الفاتحة».

«هر چیزى اساس و شالوده اى دارد... و اساس و زیر بناى قرآن ، سوره حمد است». روى همین جهات است که در فضیلت این سوره از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) نقل شد: «ایما مسلم قراء فاتحة الکتاب اعطى من الاجر کانما قراء ثلثى القرآن ، واعطى من الاجر کانما تصدق على کل مؤ من و مؤ منه» هر مسلمانى سوره حمد را بخواند پاداش او به اندازه کسى است که دو سوم قرآن را خوانده است (و طبق نقل دیگرى پاداش کسى است که تمام قرآن را خوانده باشد) و گوئى به هر فردى از مردان و زنان مؤ من هدیه اى فرستاده است».

تعبیر به دو سوم قرآن شاید به خاطر آنست که بخشى از قرآن توجه به خدا است و بخشى توجه به رستاخیز و بخش دیگرى احکام و دستورات است که بخش اول و دوم در سوره حمد آمده ، و تعبیر به تمام قرآن به خاطر آن است که همه قرآن را از یک نظر در ایمان و عمل مى توان خلاصه کرد که این هر دو در سوره حمد جمع است .

3- سوره حمد افتخار بزرگ پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم)

جالب اینکه در آیات قرآن سوره حمد به عنوان یک موهبت بزرگ به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) معرفى شد، و در برابر کل قرآن قرار گرفته است ، آنجا که مى فرماید: «و لقد آتیناک سبعا من المثانى و القرآن العظیم»: «ما به تو سوره حمد که هفت آیه است و دو بار نازل شده دادیم همچنین قرآن بزرگ بخشیدیم» (سوره حجر آیه 87 ).

قرآن با تمام عظمتش در اینجا در برابر سوره حمد قرار گرفته است ، نزول دوباره آن نیز به خاطر اهمیت فوق العاده آن است .

همین مضمون در حدیثى از امیر مؤمنان على علیه السلام از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمود: «ان الله تعالى افرد الامتنان على بفاتحة الکتاب و جعلها بازاء القرآن العظیم و ان فاتحة الکتاب اشرف ما فى کنوز العرش»: «خداوند بزرگ به خاطر دادن سوره حمد بالخصوص بر من منت نهاده و آنرا در برابر قرآن عظیم قرار داده ، و سوره حمد با ارزشترین ذخائر گنج هاى عرش خدا است !.

4- تأکید بر تلاوت این سوره

با توجه به بحث هاى فوق که تنها بیان گوشه اى از فضیلت سوره حمد بود روشن که چرا در احادیث اسلامى در منابع شیعه و سنى این همه تأکید بر تلاوت آن شده است ، تلاوت آن به انسان ، روح و ایمان مى بخشد، او را به خدا نزدیک مى کند، صفاى دل و روحانیت مى آفریند، اراده انسان را نیرومند و تلاش او را در راه خدا و خلق افزون مى سازد، و میان او و گناه و انحراف فاصله مى افکند.

به همین دلیل در حدیثى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم «رن ابلیس اربع رنات اولهن یوم لعن ، و حین اهبط الى الارض ، و حین بعث محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلم) على حین فترة من الرسل ، و حین انزلت ام الکتاب»: «شیطان چهار بار فریاد کشید و ناله سر داد نخستین بار روزى بود که از درگاه خدا رانده شد سپس هنگامى بود که از بهشت به زمین تنزل یافت ، سومین بار هنگام بعثت محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلم) بعد از فترت پیامبران بود، و آخرین بار زمانى بود که سوره حمد نازل شد» ! 1

     پس بیائید سعی کنیم در مراسم ترحیم و بزرگداشت کسی که از دنیا رفته فقط حمد و سوره و قرآن تلاوت کنیم و ثواب قرائت آن را به روح متوفی هدیه کنیم و از کار های بیهوده ای مانند آوردن تاج گل ، خواندن شعر و یا اعمال بی فایده دیگر پرهیز کنیم . متأسفانه امروزه در بعضی از مراسم ترحیم به جای خواندن قرآن و یا تبلیغ معارف دینی ، مداح و یا باید گفت مجری برنامه از کسانی که در مراسم شرکت کرده اند یا اعلامیه و یا پلاکارد نوشته اند ، تشکر         می کند .

   این اعلامیه ها هم از اسم شان پیداست برای اعلام نمودن و خبر دادن این که کسی به رحمت خدا رفته تا بستگان و دوستان متوفی شرکت نمایند ، می باشد ؛ ولی بر عکس امروزه اعلامیه برای چشم و هم چشمی و اکثرا اسراف است . زیرا بسته های کاغذ آ – 4 و یا آ – 3 بدون استفاده فقط در لحظه ای که مردم در مسجد حضور دارند بین حضار توزیع می شود ؛ یعنی برای مراسمی که هم اکنون در حال اجراست مردم را دعوت کرده اند که خیلی مضحک به نظر   می رسد ؟!

   حالا به اعلامیه هایی که در کاغذ های آ – 4 نوشته می شد نیز قانع نیستند و به کاغذ های بزرگ آ – 3 و بنر روی آورده اند . در بنر هایی که برای مراسم ترحیم چاپ می شود ، اگر دقت نکنید فکر می کنید که برای تبلیغات انتخاباتی می باشد !!

   حال از شما سؤال می کنم آیا این اعلامیه ها و یا بنر ها برای شب اول قبر میت فایده ای دارد ؟ متأسفانه جواب منفی است و روح میت از این اعمال بیزار است ! زیرا کاری ناپسند و گناهی کبیره است . پس بیائیم با این رسم های غلط مبارزه نموده و آنچه که اسلام گفته انجام دهیم .

 1 – تفسیر نمونه ، جلد اول

سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری هک شد.

 بسمه تعالی

خبرگزاری فارس: سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری مورد حمله سایبری قرار گرفته و خبری جعلی در آن منتشر شده است.


به گزارش خبرگزاری فارس، سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری امروز چهارشنبه مورد حمله سایبری قرار گرفته و خبری جعلی مبنی بر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روی آن منتشر شده است.

در این خبر که با تصویری جعلی نیز همراه است، درگذشت رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری از سوی هیئت رئیسه و اعضای این مجلس تسلیت گفته شده است.

محسن هاشمی رفسنجانی فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، تأکید کرد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند.

این خبر همچنین از سوی دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رضا سلیمانی مدیر کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تکذیب شده است.

آیت‌الله قرشی نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح در کمال صحت و سلامت در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است.

آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی فقط خندید!!

 بسمه تعالی

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی در سلامت کامل به‎سر می‌برد، افزود: زمانی که بنده این خبر را به آقای هاشمی گفتم، ایشان فقط خندیدند.


محمد هاشمی مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ضمن تکذیب خبر منتشر شده روی سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری مبنی بر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: بنده دقایقی پیش خدمت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بودم و وی در سلامت کامل به‎سر می‌برد و حال وی هم هیچ مشکلی ندارد.

محمد هاشمی در پاسخ به این سؤال که واکنش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خبر منتشر شده روی سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری چه بود، گفت: زمانی که بنده این خبر را به آقای هاشمی گفتم، ایشان فقط خندیدند.

به گزارش فارس، سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری امروز چهارشنبه مورد حمله سایبری قرار گرفته و خبری جعلی مبنی بر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روی آن منتشر شده است.

در این خبر که با انتشار تصویری جعلی نیز همراه است، درگذشت رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری از سوی هیئت رئیسه و اعضای این مجلس تسلیت گفته شده است.

محسن هاشمی رفسنجانی فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، تأکید کرد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند.
این خبر همچنین از سوی دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رضا سلیمانی مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تکذیب شده است.

آیت‌الله قرشی نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح در کمال صحت و سلامت در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است.

لاریجانی انتخاب آیت‌الله مهدوی کنی به ریاست مجلس خبرگان را تبریک

 بسمه تعالی

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی انتخاب آیت‌الله مهدوی کنی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری را تبریک گفت.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره اخبار مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی انتخاب آیت‌الله مهدوی کنی به ریاست مجلس خبرگان رهبری را تبریک گفت، متن کامل این پیام به شرح ذیل است؛  


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم  

حضرت آیت‌الله مهدوی کنی
ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری
انتخاب حضرت‌عالی توسط اعضای معظم مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان ریاست این مجلس و سایر حضرات‌ آقایان هیات رئیسه را تبریک عرض می‌نمایم.

جنابعالی از شخصیت‌های برجسته، نقش‌آفرین و دارای سوابق درخشان در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی می‌باشید که انشاءالله با مدیریت آن جناب، شاهد تحولات چشمگیری در انجام فعالیت‌ها و وظایف مجلس خبرگان رهبری خواهیم بود.

همچنین از خدمات ارزشمند حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که همواره به‌عنوان یار صدیق و وفادار بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری می‌باشند، در طول تصدی ریاست مجلس خبرگان تقدیر و تشکر می‌کنم.