عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

خلع ید شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییر روند انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها

رئیس سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه واگذاری تعیین ریاست دانشگاه‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک کمیته چند نفره سبب کاهش بیشتر شتاب علمی است، گفت: واگذاری تعیین ریاست دانشگاه‌ها به یک کمیته به نفع پیشرفت علمی کشور نیست.


سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید، واگذاری تعیین ریاست دانشگاه‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک کمیته چند نفره را سبب کاهش بیشتر شتاب علمی دانست و گفت: بحث علم و فناوری مبنای قدرت کشورها است و دلیل اینکه ما در دهه اخیر به شیب علمی قابل قبولی دست یافتیم این بود که ستادی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی این بخش را تحت نظر رهبر معظم انقلاب به خوبی پیگیری می‌کرد ولی در دو سال اخیر به دلیل دخالت‌های جریان سیاسی در مدیریت دانشگاه‌ها کاهش شتاب علمی را شاهد هستیم.
وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها باید امسال 5 پله در تولید علم پیشرفت می‌کردیم و به رتبه 10 جهان می‌رسیدیم، ولی 2 رتبه سقوط کردیم و از 15 به 17 رسیدیم و اگر دوباره دخالت جریان‌های سیاسی در مدیریت دانشگاه‌ها تشدید شود و جریان علمی متعهد دلسوز اجازه اظهار نظر در رابطه با تعیین ریاست دانشگاه‌ها را نداشته باشد وضعیت شتاب علمی بدتر می‌شود.
رئیس سازمان بسیج اساتید تشکیل یک کمیته برای تعیین ریاست دانشگاه‌ها به جای شورای عالی انقلاب فرهنگی را سبب سرخوردگی بیشتر فرهیختگان برشمرد و گفت: دانشمندان ما در بحث مذاکرات هسته‌ای دچار سرخوردگی شدند و جابه جایی‌های زیاد و متوالی روسای دانشگاه‌ها نیز باعث شد خیز علمی کشور دچار رکود شود، همچنین تلاش برخی جریان‌های سیاسی برای تبدیل دانشگاه به باشگاه سیاسی هم در روند تضعیف دانشگاه‌ها تاثیرگذار بود و اگر در حال حاضر تعیین ریاست دانشگاه‌ها نیز در حد یک کمیته تقلیل یابد به نفع پیشرفت کشور نیست.
وی افزود: اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی افراد صاحب‌نظری هستند و اگر این اعضا به برخی افراد برای ریاست دانشگاه‌ها رای نمی‌دهند حتما استدلال‌هایی دارند. به طور مثال برای دانشگاه فرهنگیان فردی پیشنهاد شده که خودش فلسفه وجودی این دانشگاه را قبول ندارد، بنابراین چطور برخی مراجع برای ریاست این فرد در دانشگاه فرهنگیان فشار وارد می‌کنند؟!
صلاحی گفت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با استدلال علمی و با توجه به سابقه افراد به وی برای ریاست دانشگاه‌ها رای می‌دهند و اگر دولت بخواهد بر روی این موضوع چنگ بیندازد روند افت علمی کشور تشدید می‌شود.
اقوام رئیس جمهور پشت پرده!
گفتنی است پیش از سر برآوردن طرح ایجاد یک کمیته مستقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تعیین روسای دانشگاه ها به منظور حل بن‌بست خود ساخته دولت در معرفی نامزدهای سیاسی و بدسابقه، دیگر طرح عبدالحسین فریدون، پسر عموی رئیس جمهور و مدیرکل دفتر وزارتی و سرپرست مرکز جذب اعضای هیئت‌ علمی وزارت علوم که از ابتدا در پشت پرده پرونده سازی علیه بورسیه‌های علمی دولت قبل نقش آفرین بود، در  شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود. بر اساس این طرح یک هیئت عالی با ترکیبی متشکل از 7 عضو دولتی و دو نفر از اعضای شورای انقلاب فرهنگی به اضافه دبیر شورا تشکیل می‌شود تا درخصوص مسائل و امور دانشگاهیان تصمیم‌گیری کند. رسیدگی به مسائلی چون تجدیدنظر در تصمیمات نهایی هیئت‌ امنا ممیزه دانشگاه‌ها، مسائل انضباطی دانشجویان، آزمون‌ها، بورسیه دانشجویان و فرصت‌های مطالعاتی از موارد مورد توجه در این دستورالعمل است. به این ترتیب با سهل‌اندیشی برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، پرونده بورسیه‌ها پس از اعلام رای برائت کمیسیون اصل 90 مجلس برای همیشه سیاسی شد و رای سیاسیون با توجه به ترکیب اعضای کمیته مذکور همواره به نفع دولت خواهد بود.
امکان ندارد شورا رای بدهد
با این وجود حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  در رابطه با طرح جدید واگذاری تعیین روسای دانشگاه‌ها به دولت، گفت: با توجه به تاکیدات امام خمینی(ره) نسبت به وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی و حساسیت رهبر معظم انقلاب، باید همه مدیران فرهنگی کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شوند و حتی در قانون مدیریت خدمات کشوری هم این موضوع آمده است، بنابراین تغییر این روند دارای مشکل است.
کچویان اظهار داشت: اگر اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی به دولت واگذار شود، بخش مهمی از تاثیری که شورا در دانشگاه‌ها داشت منتفی می‌شود که این اتفاق به نفع دانشگاه‌ها نیست.
شهروندان آمریکا
 رئیس دانشگاه نباشند
احمد چلداوی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز تشکیل کمیته تعیین روسای دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی را دور زدن انتخاب اصلح دانست و گفت: حداقل انتظار مردم از یک رئیس دانشگاه که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان کشور را برعهده دارد این است که «گرین کارت آمریکا» نداشته باشد و اعضای درجه 1 خانواده وی در کشورهای متخاصم زندگی نکنند!
چلداوی اضافه کرد: روسای دانشگاه‌ها محرم اسرار استادان هستند و اطلاعات مهمی از آنان دارند، بنابراین نباید به راحتی به کشورهای متخاصم رفت‌وآمد داشته باشند، این حداقل انتظار مردم از یک رئیس دانشگاه است.
آخرین خبر
آخرین گزارش‌ها حاکی است در جلسه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی، رئیس هیئت‌نظارت و بازرسی شورای انقلاب فرهنگی، وزیر بهداشت، وزیر علوم و دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان اعضای کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها تعیین شدند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد