عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

آیت‌الله جنتی: وظیفه شورای نگهبان رعایت قانون است نه مصلحت سنجی


دبیر شورای نگهبان گفت: هرچند قانون انتخابات به ویژه در امر تبلیغات ضعف‌هایی دارد و به همین دلیل کار شورای نگهبان را دشوارتر می‌کند اما وظیفه ما رعایت قانون است نه مصلحت‌سنجی.
آیت‌الله جنتی در همایش مسئولان دفاتر و هیئت‌های نظارت بر انتخابات گفت: وقتی یک حکومت الهی باشد، همه آن‌هایی که مقابل آن بایستند، مقابل خداوند متعال ایستاده‌اند. حقیقت تقابل کسی که با حکومت پیامبر(ص) و امیر مؤمنان(ع) و نائب امام معصوم مقابله می‌کند، در افتادن با خداوند متعال است.
دبیر شورای نگهبان درباره یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: ما وظیفه داریم در امر احراز صلاحیت داوطلبان و همچنین نظارت بر انتخابات، قانون را رعایت کنیم.
آیت‌الله جنتی عنوان شدن «شرایط داوطلبان ریاست جمهوری» در اصل 115 قانون اساسی را نشانه اهمیت موضوع دانست و گفت: شورای نگهبان وظیفه دارد شرایطی مانند «رجل سیاسی، مذهبی»، «ایرانی‌الاصل و تابع ایران»، «مدیر و مدبر»، «حسن سابقه» و «امانت و تقوی»، «مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران» و «مذهب رسمی کشور» را احراز کند.
وی یادآور شد: احراز شرایطی چون «ایرانی‌الاصل و تابع ایران بودن» دشوار نیست اما احراز برخی دیگر از شرایط به آسانی ممکن نیست. مثلاً باید دید فردی که ثبت‌نام می‌کند، آیا در حد سیاستمدار و سیاست‌شناس هست و درک عمیقی از جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی دارد که بتواند نظرات راهگشا برای برخورد مناسب با مسائل کشور را ارائه بدهد؟
دبیر شورای نگهبان احراز شرایطی چون «مدیریت و تدبیر» را هم مسأله‌ای مهم دانست و گفت: زیرا فرد باید توان اداره کشور و حل مشکلات آن را داشته باشد.
وی با اشاره به انبوه کسانی که در دوره‌های اخیرانتخابات، تحت عنوان «احساس تکلیف» برای ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کنند گفت: باید کسانی داوطلب شوند که توان برداشتن بار سنگین این مسئولیت را داشته باشند.
آیت‌الله جنتی گفت: مسئولیت ریاست جمهوری امانت الهی بزرگ است که مردم با رأی خود، آن را به یک فرد می‌سپارند و طبیعی است که ما با ملاحظه سوابق فرد باید ببینیم آیا او دارای شرط «امانت‌داری» هست یا نه؟
وی درباره شرایطی چون «تقوا» نیز گفت: شرایط متقین در قرآن کریم و خطبه متقین در نهج‌البلاغه آمده است، افرادی که ثبت‌نام می‌کنند باید ببینند چقدر واجد این اوصاف هستند.
دبیر شورای نگهبان با گلایه شدید از برخی فعالیت‌های تبلیغاتی زودهنگام، گفت: وقتی افرادی علناً قانون را زیر پا می‌گذارند و زودتر از موعد به سفرهای تبلیغاتی علنی و پرهزینه می‌روند باید در کار خود تدبیر کنند که آیا اقداماتشان با ایمان و تقوا سازگار است؟
وی با ابراز تأسف از اقدامات تبلیغاتی برخی از داوطلبان، ادامه داد: باید با برخی از افراد که از مدت‌ها قبل، سفرهای تبلیغاتی علنی و نیمه علنی داشته‌اند برخورد شود.
جنتی با ابراز تأسف از وضعیت ناگوار برخی از اقشار مستضعف، گفت: افرادی برای تأمین نان شب محتاج هستند یا به دلیل فقر نمی‌توانند هزینه‌های ازدواج فرزندانشان یا تعمیر منزلشان را تأمین کنند، اما همزمان عده‌ای با ارقام نجومی و هزینه‌های میلیاردی و ادعای خدمت، در پی کسب رأی مردم هستند!
وی با اشاره به وظایف قانونی شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفت: ما سر سوزنی از قانون تجاوز نمی‌کنیم. شورای نگهبان نه تندتر از قانون عمل خواهد کرد و نه کندتر. با دقت، وضعیت افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، بررسی می‌شود تا شرایط داوطلبی او احراز شود.
وی افزود: البته قانون انتخابات به ویژه در امر تبلیغات، ضعف‌هایی دارد و به همین دلیل کار شورای نگهبان را دشوارتر می‌کند اما وظیفه ما رعایت قانون است نه مصلحت سنجی.
دبیر شورای نگهبان با تأکید بر رعایت قانون در امر نظارت بر انتخابات نیز به مسئولان دفاتر و هیأت‌های نظارت بر انتخابات استان‌ها، گفت: شما نیز نباید سر سوزنی از قانون تجاوز کنید. در اظهارنظرها و ارائه گزارش‌ها هم تنها قانون را رعایت کنید.
شاهد نوعی خود شیفتگی در برخی افراد هستیم
سخنگوی شورای نگهبان گفت: امروز شاهد نوعی خود شیفتگی در برخی افراد هستیم که خود را برای ورود به هر صحنه‌ای اصلح می‌دانند.
عباسعلی کدخدایی طی سخنانی در همایش مسئولان دفاتر و هیأت‌های نظارت بر انتخابات، گفت: از مهم‌ترین شرایط ریاست جمهوری که شورای نگهبان باید آن را احراز کند «تقوا» است. وقتی فردی تبلیغات زودهنگام و غیرقانونی و شعارهای خلاف واقع می‌دهد، علناً نشان می‌دهد که واجد این شرط نیست.
وی با تأکید بر شرایط روشن داوطلبان ریاست جمهوری در اصل 115 قانون اساسی، بیان کرد: فردی که خلاف مصالح ملی با دشمنان این ملت و نظام و کسانی که به صراحت می‌گویند نظام اسلامی را قبول ندارند، ملاقات می‌کند، باید خودش ببیند آیا واجد شرط «رجل مذهبی و سیاسی» هست؟!
سخنگوی شورای نگهبان گفت: کسانی که شعارهای غیرواقع یا حتی مغایر با شئونات اسلامی می‌دهند، آیا می‌توانند واجد شرط تقوا و مروج مذهب رسمی کشور باشند؟!
وی گفت: برخی شعارها شاید برای جذب چند رأی مناسب به نظر برسد؛ اما باید دید این شعارها اصلاً قابلیت اجرا دارد! چرا نظام اسلامی باید هزینه آن را بپردازد. اگر فردی شعارها و برنامه‌های غیر قابل اجرا می‌دهد تا نظر چند نفر را به خود جلب کند، نشان می‌دهد که اساساً «مدیر و مدبر» نیست و بنابراین باید خودش هزینه آن را بپردازد.
وی افزود: خلاف اوایل انقلاب که افراد با نوعی «خودبازدارندگی» از ورود به عرصه پرهیز می‌کردند، امروز شاهد نوعی «خودشیفتگی» در برخی افراد هستیم که خود را برای ورود به هر صحنه‌ای اصلح می‌دانند. و پیش از آنکه ثبت‌نام کنند و صلاحیت آن‌ها احراز شود، به تبلیغات زودهنگام و طرح شعارهای غیر واقع می‌پردازند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی از ضعف‌های قانون انتخابات، گفت: به ویژه در بحث تبلیغات، قانون انتخابات ضعف‌هایی دارد در حالی که امروزه با ابزارها و امکانات تبلیغاتی جدید مواجه هستیم.
کدخدایی با تأکید بر رعایت قانون در امر بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر انتخابات،‌گفت: با وجود ضعف‌هایی که قانون انتخابات دارد، شورای نگهبان تمام سعی خود را برای انجام وظایف بکار خواهد بست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد