عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

حکم مصافحه یا دست دادن با نا محرم

هر کس با زن نامحرمی مصافحه کند به غضب خداوند گرفتار خواهد شد و خود آن حضرت نیز به هنگام بیعت با زنان به انها دست نداد و فرقی میان مسلمان و غیر مسلمان و معتقد به حجاب و غیر معتقد و در ملا عام و غیر آن نیست.
گروه مذهبی: کسی که با نا محرمی مصافحه کند به غضب خداوند مبتلا خواهد شد «مصافحه مرد
با زن نا محرم حرام است» [۱]

به گزارش
افکارنیوز، با توجه به اینکه در یکی از اجتماعات در حضور دختران و پسران یک زن مسلمان با مردان نا محرم مصافحه نموده است خواهشمند است جهت روشن شدن اذهان عمومی نظر مبارک را در مورد سوالات زیر مرقوم فرمائید

۱- زن مسلمان که به فروعات اسلام معتقد است ولی در محیطی رشد کرده که اگر مرد نا محرم هنگام صحبت کردن و ملاقات با وی مصافحه نکند ان را موجب به خود می داند ایا در این صورت مصافحه با وی جایز است یا نه؟

۲- مصافحه با زنی که به حجاب اعتقاد ندارد چه حکمی دارد؟

۳- اقدام به این عمل در ملا عام چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای: جائز نیست

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مصافحه اجنبی با اجنبیه و بالعکس حرام بین است و این مطلب از مسلمات فقه اسلام است و در ملاء حرمت شدید تر دارد و نیز فرقی نمی‌کند که زن معتقد به حجاب باشد یا نباشد و مسئله وهن در فرضی است که عمل ناشی از التزام به احکام دینی نباشد و به مجرد توهم وهن حرام حلال نمی شود خداوند همه را از فتنه های که موجب تعطیل یا تزلزل احکام و مقررات الهی می شود حفظ فرماید بحرمه محمد و اله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :ج۱ در فرض سوال مصافحه جایز نیست و نمی توان به بهانه وهن به خود مرتکب فعل حرام شد وهویت و استقلال اسلامی خود
را مخدوش نمود

۲- جائز نیست

۳- واضح است که حرمت آن اشد است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: دست دادن و مصافحه با زنان نا محرم از مسلمات فقه شیعه است حتی در میان مذاهب چهار گانه اهل سنت تنها ابو حنیفه آن هم در مورد زنان پیر اجازه مصافحه داده و بقیه حرام می دانند در این زمیه روایات زیادی در منابع شیعه و اهل سنت آمده که صراحت در تحریم دارد از جمله پیامبر اکرم ص می فرمایند: هر کس با زن نامحرمی مصافحه کند به غضب خداوند گرفتار خواهد شد و خود آن حضرت نیز به هنگام بیعت با زنان به انها دست نداد و فرقی میان مسلمان و غیر مسلمان و معتقد به حجاب و غیر معتقد و در ملا عام و غیر آن نیست هر چند در مورد زنان مسلمان و در ملا عام حرمت آن شدید تر است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: افزوده است شما عزیزان باید توجه داشته باشید که غربیها اصرار دارند فرهنگ خود را به ما تحمیل کنند و استقلال فکری و فرهنگی را از ما بگیرند و محیط ما را آلوده سازند و این کار هرگز در شان ملت سربلندی همچون ملت اسلام نیست.

حضرت آیت الله تبریزی :جایز نیست

حضرت آیت الله سیستانی :جایز نیست

حضرت آیت الله بهجت :جایز نیست [۲]

قال رسول الله ص من صانح امراه حراما جاؤ یوم القیامه مغلولا ثم یؤمر به الی النار (ثواب الا عمال ) هر کس با زن نا محرمی مصافحه کرده و دست بدهد روز قیامت با دست و غل و بسته به گردن محشور می گردد بعد امر می شود او را به اتش ببرید.

دست دادن (مصافحه) با زن برادر مذکور چه حکمی دارد ؟

حرام است واین نخستین گام به سوی افتادن در دام شیطان است

دست دادن با غیر مسلمان چه حکمی دارد ؟

در صورتی که جنس مخالف نباشد اشکالی ندارد

و اگر رطوبت سرایت کنندهای در دست باشد احتیاطاً بعدا دستها را بشوید ولی با جنس مخالف جایز نیست

سـوال: در منطقه جنوب رسم بر این است که گاه زن عمو دست پسر برادر شوهر خود را می گیرد و می بوسد زن برادر و خواهر زن نیز خود را با برادر شوهر و شوهر خواهر محرم حساب می کنند و دست دادن خصوصا بوسیدن سر و دست در هنگام باز گشت از سفر و ایام عید و دید و بازدید شدیدا رایج و مرسوم است بارها به انها تذکر داده شده است اما نه تنها قبول نمی کنند بلکه در مواقعی موجب ناراحتی شدید و رنجش خاطر نیز می گردد اگر ممکن است راه چارهای برای بنده و دیگران که به این مساله مبتلاء هستیم بیان فرمائید اگر موجب قطع صله رحم شود چه حکمی دارد؟

جواب: این گونه کارها حرام و خلاف شرع است و نتیجه نا اگاهی بعضی از مردم است . وظیفه شما ان است که با زبان خوش امر به معروف و نهی از منکر کنید و اگر صله رحم بدون آن میسر نیست صله رحم را ترک کنید

[۱] - وسائل ج ۱۴ ص۱۴۳و ص۱۵۱
[۲] - باب مصاحفه النساء الکافی ۵ص۵۲۵ و وسائل
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد