عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

سخنی دوستانه با برخی از دوستان (خبر ویژه)

به گزارش روز یکشنبه سایت جهان؛ «دکتر غلامحسین الهام مشاور رئیس جمهور در حاشیه مراسم یادبود سردار سوداگر در پاسخ به خبرنگار روزنامه خراسان در مورد واکنش ها به مصاحبه اش با سایت رجا نیوز که گفته بود برخی افراد از روی مصلحت و بی کاری به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده اند، گفت باید به اصل مصاحبه بنده با رجا نیوز رجوع شود، اگر تعبیرات من را در آن مصاحبه به دقت مطالعه کنید، این تفسیرهای اشتباه به وجود نخواهد آمد.»
دیروز هم آقای دکتر الهام طی مصاحبه ای با سایت رجا نیوز، به همان نکته با تفصیل بیشتری پرداخته است.
اظهارنظر اخیر آقای دکتر الهام همانگونه که انتظار می رفت و تعهد اسلامی و انقلابی ایشان نیز گواه آن است نشان می دهد که آقای الهام با آنچه از مصاحبه وی با رجا نیوز برداشت شده است موافق نیست و برداشت های یاد شده نمی تواند ترجمان دیدگاه و نظر ایشان باشد. از این روی توضیح آقای الهام را باید اقدامی شایسته دانست که برای تصحیح کم دقتی ایشان در مصاحبه قبلی لازم و ضروری بوده است. ولی درباره این ماجرا سخن دوستانه ای نیز با برخی از دوستان در میان است.
1- برادر عزیزمان آقای دکتر الهام در پاسخ خبرنگار روزنامه خراسان و سپس در مصاحبه بعدی با رجا نیوز، از انتقادکنندگان خواسته اند به اصل مصاحبه ایشان مراجعه کنند تا از اشتباه به در آیند، که باید گفت مراجعه به اظهارات ایشان در همان مصاحبه مورد انتقاد، نشان می دهد آقای الهام علت انتصاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام- و یا دلیل انتصاب برخی از آنها- را «بی کاری»! و پیشگیری از «ایجاد مزاحمت» آنان برای نظام دانسته است! و در جای دیگری از همان مصاحبه که خود به آن ارجاع داده است می گوید «معلوم است که مجمع، کارآیی خود را از دست داده است»!
این اظهارنظر با دیدگاه حضرت امام(ره) که تاسیس مجمع به دستور حضرتش بوده است و قانون اساسی که وظایف و جایگاه مجمع در آن آمده است و همچنین با نظر رهبر معظم انقلاب که مجمع را «مظهر خرد جمعی نظام» دانسته اند، مغایرت آشکار دارد و اعتراض و انتقاد به آقای الهام نیز از همین زاویه بوده است.
2- ممکن است گفته شود که هرچند اظهارات آقای الهام می تواند زمینه برداشت های زاویه دار باشد ولی منظور وی از اظهارات یاد شده، فاصله گرفتن با خط اصیل انقلاب نبوده بلکه در بیان نظر خود بی دقتی کرده است. که این نکته بدون کمترین تردیدی قابل قبول است ولی متاسفانه آقای دکتر الهام و برخی دیگر از دوستان، همین نکته را به روشنی و صراحت توضیح نمی دهند!
3- برخی از دوستان هوادار جبهه پایداری، شاید به این علت که آقای دکتر الهام عضو مرکزیت این جبهه است، اصرار دارند «ظاهر صریح» سخن آقای الهام را- که البته خطای لسان بوده است- به «باطن خلاف ظاهر» تفسیر کنند! که هرچند در پای بندی و استواری این دوستان نیز نسبت به مبانی اصولگرایی مانند پای بندی آقای الهام کمترین تردیدی نیست ولی احتمالا انتقاد به ایشان را در گرماگرم انتخابات پیش روی به مصلحت نمی دانند و شاید بیم آن دارند که این انتقاد باعث تضعیف جبهه پایداری شود! در این باره، باید دوستانه به این دوستان توصیه کرد که خطا در گفتار یک اتفاق رایج و پرتکرار است و هیچکس- مخصوصا مردم با بصیرت کشورمان- هویت شناخته و امتحان شده افراد- نظیر دکتر الهام- را با مشاهده یک خطای گفتاری، مخدوش تلقی نمی کنند ولی در مقابل، چنانچه شاهد تصحیح این خطای گفتاری از سوی گوینده آن نباشند، زمینه برای توهم فراهم می شود و مثلا- با عرض پوزش و صرفا به عنوان یک تذکر تجربه شده- تصور می کنند که دوستان جبهه پایداری، از اولین آزمون سیاسی خود پیروز بیرون نیامده اند و خدای نخواسته «مصالح جناحی» خود را به مصالح نظام ترجیح داده اند! البته معلوم است که اینگونه نیست ولی پیدایش این توهم نیز چندان بعید نیست!
4- در جریان همین ماجرا دیده شده است برخی از همین دوستان، با پیش کشیدن مواضع غیرقابل قبول آقای هاشمی رفسنجانی تلاش می کنند هرگونه اعتراض و انتقاد به اظهارات آقای الهام را نشانه حمایت معترضان از آقای رفسنجانی قلمداد کنند! که این اقدام مفهومی جز پاک کردن صورت مسئله ندارد و این عزیزان باید توجه داشته باشند که بهره گیری برخی افراد و جریانات از اظهارات آقای الهام برای برحق نشان دادن مواضع غلط و چندپهلوی خود در فتنه 88، اگرچه یک سوءاستفاده ناپسند سیاسی است ولی بدیهی است که نمی توان خطایی را با خطای دیگر تاخت زد! و به بهانه آن از کنار دیگری با بی تفاوتی گذشت، ضمن آن که بسیاری از منتقدان سابقه غیرقابل تردیدی از مخالفت و اعتراض به مواضع فتنه گران و حلقه انحرافی داشته و دارند و در همان حال که برخی از مدعیان برای ورود آشکار به صحنه و اتخاذ موضع صریح علیه فتنه و انحراف چرتکه می انداختند! آنان با صلابت و صراحت در صحنه حاضر بوده اند.
و بالاخره از آنجا که در خبر ویژه کیهان دوم اردیبهشت به اظهارات آقای دکتر الهام انتقاد کرده بودیم، اکنون که ایشان به هرحال، اظهارات خود را تصحیح کرده اند، نوشتن این وجیزه را در همین ستون لازم دانستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد