عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

روش جدید ایران برای دور زدن تحریم‌ها

 بسمه تعالی 

گروه ترجمه - خبرگزاری رویترز روز یکشنبه 12فوریه (23 بهمن) در گزارشی به نحوه غلات خریدن ایران از سایر کشورها و دور زدن تحریم‌ها پرداخت و نوشت: تجار معتقدند که دولت ایران از شرکت‌های مستقر در سوئیس که قادر به تأمین مالی خود در آسیا هستند، استفاده می‌کند و برای تأمین مالی قرارداد واردات 200 هزار تن غلات از قراردادهای مبتنی بر «ین» استفاده کرده است.

یک تاجر اروپایی در این‌باره گفت: ایرانی‌ها حدود 200 هزار تن غلات را از شرکت‌های تجاری چند ملیتی خریده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است: «راهول خولار» معاون وزیر تجارت هند، روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: یک خریدار ایرانی خصوصی به واردات مقادیر زیادی غلات از هند تمایل دارد.

یکی از تجار هم گفت: پیشنهاد انجام معاملات غلات در ازای پرداخت شمش طلا و معاملات پایاپای با نفت مطرح شده است.

بازرگانان گفتند: خریداران ایرانی در گذشته از طریق کشورهای ثالث به‌ویژه امارات، معادلات را به انجام رسانده‌اند؛ اما این گزینه پس از اقدام امارات در این زمینه متوقف شد.

رئیس شورای غلات کانادا نیز روز پنج‌شنبه از اظهارنظر درباره گزارش‌ها مبنی بر قصد کانادا برای فروش غلات به ایران خودداری کرد؛ اما افزود: «ما زمانی که ایران نیاز داشته باشد، به این کشور غلات می‌فروشیم.»

«یان وایت»، مدیر اجرایی این شورا به رویترز گفت: ما اغلب به ایران غلات فروخته‌ایم و در حال حاضر من نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کنم که آیا فروش بیشتری انجام خواهد شد یا خیر.

وایت در پاسخ به مقاله‌ای در یک خبرنامه صنعتی آمریکایی، این اظهارات را مطرح کرد. این خبرنامه گزارش داده بود که شورای غلات کانادا در حال مذاکره با دولت کانادا برای فروش احتمالی به ایران است.

در پایان گزارش آمده است: تجار اروپایی نیز روز پنج‌شنبه خبر دادند که خریداران ایرانی ظرف دو روز گذشته 200 هزار تن غلات برزیلی و 200 هزار تن غلات آلمانی را خریداری کرده‌اند و این نشان می‌دهد واردات این کشور همچنان ادامه دارد.

راهول، معاون وزیر تجارت هند نیز ابراز داشت مشکل پرداخت بهای برنج صادراتی هند به ایران، زمانی که سازوکارهای پرداخت تجاری مشخص شود، حل خواهد شد.

در این میان، شرکت HPCL هند اعلام کرده است که به واردات سه میلیون تن نفت خام از ایران در سال‌های 2013ـ 2012 ادامه خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد