عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

اشتباه آمده ای آقای اردوغان! ما در مصر دنبال دموکراسی اسلامی هست

 بسمه تعالی

 

اسلامگرایان در مصر اظهارات اردوغان را مغشوش و سست بنیان ارزیابی کرده و می گویند برخلاف وی که درصدد ترویج سکولاریسم برآمد، به دنبال دموکراسی اسلامی هستند.
روزنامه عرب زبان الحیات با اشاره به سفر اخیر نخست وزیر ترکیه به چند کشور اسلامی در حال انقلاب و دفاع مشکوک وی از سکولاریسم نوشت: آیا واقعا حرکات اردوغان در آمفی تئاتر اوپرای قاهره به هنگام سفرش به مصر ناگهانی بود؟ او در حال سخنرانی دستانش را به هوا برده و این گونه به نظر می رسید که رهبری یک ارکستر را به عهده دارد. اردوغان در این سفر برخلاف توقع ترجیح داد به جای لبیک به خواسته های اسلامگرایان، چیز دیگری بگوید. اردوغان گفت مصری ها باید قانون اساسی خود را براساس اصول سکولاریسم بنا کنند. هنگامی که وی به اینجا رسید، جریان های اسلامی فرش قرمز خود را از زیر پای وی کشیدند و گفتند تو را به حال خودت رها می کنیم. اغلب جریان های اسلامی به اطلاع وی رساندند که فقط تا آنجا که به تایید اسلامگرایی بپردازد، مقبول و پذیرفته است. آنها گفتند که اگر اردوغان از سکولاریسم صحبت می کند، برای این است که تحت فشار است اما تجربه سکولاریسم ترکیه، قابل نسخه پیچی برای مصر نیست. به اعتقاد آنها، مصر بهتر از نظام سکولار ترکیه است.
الحیات می افزاید: اکنون اسلامگرایان نسبت به اردوغان رویگردان شده اند. آنها به وضوح به او می گویند نمی فهمیم چه می گویی. از نگاه ایدئولوژیک آنها اظهارات اردوغان مفهومی ندارد. جالب آن که این بار اعضای اخوان المسلمین نیز نسبت به اظهارات نخست وزیر ترکیه موضع گرفتند و به او گفتند که اندیشه هایش سست بنیاد و دور از اسلام نابی است که به دنبال آن هستند. آنها می گویند که به دنبال مردم سالاری اسلامی هستند در حالی که اردوغان توصیه ای دیگر بدون توجه به شعارهای اسلامی کرده بود.
در همین حال روزنامه لبنانی السفیر در تحلیلی پیرامون سفر رجب طیب اردوغان به مصر نوشت: ترکیه می خواهد در غیاب کشورهای قدرتمند عربی نقش مرکزی حتی در مصر ایفا کند. شبهات حول نقش ترکیه در منطقه از یک سو و اتخاذ سیاست هایی علیه اسرائیل از سوی دیگر و در عین حال شمشیر از رو بستن برای ایران و سوریه بسیاری را نگران سیاست های سلطه جویانه ترکیه کرده است. به گونه ای که بسیاری از تحلیلگران ضمن انتقادهای صریح از سیاست های آنکارا آن را بازی خطرناک و غیرواقع بینانه دولتمردان ترکیه توصیف کرده اند و می گویند آنکارا لقمه بزرگ تر از دهانش برداشته و این تحرکات فراتر از توانایی هایش محسوب می شود.
به گزارش «دیپلماسی ایرانی»، السفیر به نقل از روزنامه «حریت» چاپ آنکارا نوشت: ایران از جمله به مدد برنامه هسته ای روز به روز قدرتمندتر می شود. برای همین هم هست که تلاش هایی وجود دارد تا کشورهای خلیج فارس، اردن و مصر را در یک صف در برابر ایران قرار دهند تا شاید بتوانند از قدرت روزافزون ایران بکاهند. به اعتقاد رهبران پان عربیست سنی عرب که این روزها بیش از پیش به ترکیه توجه می کنند، بهار عربی باعث تقویت ایران و افزایش قدرت آن خواهد شد و از ترکیه می خواهند در صف آنها قرار بگیرند تا یک جبهه سنی علیه تهران شکل بگیرد. واشنگتن به ایران هسته ای به مثابه یک قدرت بزرگ خطرناک می نگرد که با عقب نشینی اش از عراق نفوذش در منطقه به شدت افزایش خواهد یافت و این یکی از دلایل اصرار آمریکا به استقرار سپر دفاع موشکی در ترکیه است تا بدین ترتیب مقابل ایران بایستد تا ضمن آن خطر گسترش، نفوذ و افزایش قدرت شیعیان نیز گرفته شود.
السفیر همچنین به نقل از روزنامه رادیکال چاپ ترکیه یادآور شد: غرب چندان از تنش روابط میان ترکیه و اسرائیل نگران نیست و آن را در راستای سیاست های قدرت گیری منطقه ای ترکیه قلمداد کرده و از آن حمایت می کند. سفر اردوغان به منطقه را نیز از همین زاویه باید نگریست. اما توهم آمیز خواهد بود اگر ترکیه به فکر احیای نقش عثمانی گری خود در منطقه است چرا که ترکیه نباید انتظار داشته باشد به جایگاهی بزرگ تر از ظرفیت هایش در منطقه برسد. ترکیه نباید به تکیه بر دیوار تو خالی اصرار کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد