عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

سرنوشت اسرائیل: بقا یا نابودی؟

 بسمه تعالی

 

بصیرت:گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی «فرانت‌پیج» 27 ژوئن 2011 (6تیر) در مقاله‌ای نوشت: این پرسش مطرح است که آیا اسرائیل باقی خواهد ماند؟ از آغاز و حتی پیش از رأی سازمان ملل برای تشکیل اسرائیل در سال 1948، یهودیان در اسرائیل با جنگ، ترور و نابودی رو‌به‌رو بوده‌اند. در حال حاضر، اسرائیل با نابودی موجودیت خود به‌دلیل وجود دو تهدید مهم رو‌به‌روست: نخست، از سوی جمهوری اسلامی ایران و دوم، تشکیل کشور فلسطین در آینده. این تهدیدات، عوامل بسیار مؤثر نگرانی در آینده به‌شمار می‌روند. این وضعیت به‌دلیل حمایت باراک اوباما از راه‌حل دوکشوری و پذیرش تشکیل کشور فلسطینی از سوی نتانیاهو نگران‌کننده‌تر شده است. به‌علاوه، طرف فلسطینی تنها به دنبال راه‌حل یک‌کشوری است و غیرنظامی‌ کردن فلسطین در عمل، امری نامحتمل به شمار می‌رود.

در ادامه مقاله آمده است: در حال حاضر، ایران کشوری با توانایی بالقوه برای تبدیل شدن به تهدیدی هسته‌ای علیه اسرائیل در آینده نزدیک است. جامعه بین‌الملل تاکنون برای توقف هسته‌ای شدن ایران اقدامی جدی انجام نداده و واضح است که تحریم‌های کنونی علیه ایران نیز چندان مؤثر نبوده است. دولت فتح با نیروهای امنیتی خود که تحت نظر ارتش آمریکا در اردن آموزش دیده‌اند نیز طرح‌های نابودی اسرائیل را در سر دارد. این طرح‌ها با گروه‌ حماس که در حال حاضر رابطه منظم و نظام‌مندی با ایران و القاعده دارد، در میان گذاشته شده است. در تابستان امسال، طرح‌های جنگی ایران و سوریه علیه اسرائیل از لبنان که جنگ نیابتی حزب‌الله را نیز در پی خواهد داشت، می‌تواند تهدید قطعی دیگری به همراه داشته باشد.

در پایان مقاله آمده است: حال، اسرائیل برای مقابله با این شرایط چه اقداماتی باید انجام دهد؟ در صورتی که هدف اوباما برای تحقق «جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای» محقق شود، کشور یهودی اسرائیل، شانسی نخواهد داشت. خوشبختانه، این هدف اوباما نه تنها احمقانه است، بلکه غیرواقع‌گرایانه نیز به‌شمار می‌رود و اسرائیل احتمالاً برخلاف این گونه طرح‌ها، بمب هسته‌ای خود را حفظ خواهد کرد. یکی از عوامل نگران‌کننده دیگر، تمایل مشهود اسرائیل به آشکارسازی محدود توان هسته‌ای کاربردی و نفوذکننده خود است؛ البته میزانی که دولت و ارتش اسرائیل، عناصر مشخصی از دکترین هسته‌ای آن را آشکار می‌کند نیز تأثیرگذار است. برای نمونه، از دیدگاه بازدارندگی موفق، این نکته حائز اهمیت است که آیا اسرائیل توان هسته‌ای خود را به عنوان اقدامی ضدارزش علیه شهرها و غیرنظامیان دشمن به کار خواهد برد یا تنها از آن علیه تسلیحات و زیرساخت‌های مربوط به دشمن استفاده خواهد کرد. در نهایت با توجه به اوضاع زیستی اسرائیل در محیط خاورمیانه باید گفت اسرائیل حق قانونی برای مواجهه جدی با آسیب‌های بالقوه ناشی از حملات هسته‌ای ایران و تروریسم فلسطینی را برای خود محفوظ می‌داند.

بصیرت: شکست تاریخی صهیونیست‌ها در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه و پدیدار شدن عواملی جدید در منطقه که در صورت لزوم می‌تواند این شکست‌ها را برای صهیونیست‌ها تکرار کند، تحلیلگران آنها را واداشته‌ تا با عقب‌نشینی از موضع تبلیغاتی قدرتمند نشان دادن ارتش صهیونیستی به آخرین خاکریز یعنی سلاح هسته‌ای پناه ببرند و از آن ناحیه به تقویت مباحث بازدارندگی بپردازند که در واقع یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد