عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

چشم ایران در فضا تصاویر ماهواره «رصد» به زمین رسید

 

 بسمه تعالی 

 سرویس سیاسی-
با پرتاب نخستین ماهواره تصویربردار ایرانی به فضا موسوم به «رصد»، ایران توانمندی عکس برداری اختصاصی از هر نقطه از جهان را که بخواهد به دست آورد.
ماهواره رصد که روز پنجشنبه 26 خرداد به فضا پرتاب شد و به گفته محمدمهدی حاجی ابراهیمی از مقام های سازمان هوافضا تاکنون 29 بار دور زمین چرخیده است، ارسال اطلاعات به ایستگاه زمینی کنترل کننده ماهواره را آغاز کرده است.
بنابر گزارش های موجود، این ماهواره که با توانمندی کاملا بومی ساخته و به فضا پرتاب شده هم اکنون در حال ارسال گزارش ها و تصاویری از وضعیت خود و وضعیت کره زمین به کشور است و به تدریج تصاویر دقیق تری نیز ارسال خواهد نمود.
ایران پس از در مدار قرار گرفتن «رصد» این امکان را به دست آورده که عملیات «کسب اطلاعات فضایی» بویژه «تصویربرداری از نقاط دلخواه» را از انحصار قدرتهای بزرگ خارج کند و برتری های اطلاعاتی منحصر به فرد و قابل توجهی به دست بیاورد.
ماهواره رصد از بین 14بار چرخش به دور زمین در شبانه روز، 3-2 بار در روز و 3-2 بار در شب از آسمان ایران می گذرد.
حاجی ابراهیمی در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه «رصد» نسل اول ماهواره های تصویربردار ایرانی است و به زودی نسل های بعد نیز از راه خواهد رسید، گفته است: «همه مراحل طراحی، ساخت، تجمیع، آزمایش و آماده سازی برای پرتاب این ماهواره در مدت دو تا سه سال در داخل کشور بوده است.»
وی همچنین خبر داده است: «قرار است تا آخر سال جاری دو تا سه ماهواره از نسل های متکامل تر این ماهواره که به دست متخصصان توانمند کشور ساخته می شود، به فضا پرتاب شود.»
سخنان وزیر دفاع
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پرتاب ماهواره رصد را موفقیت آمیز خواند و تاکید کرد که با اقدامات صورت گرفته حرکت و گام های مهمی برای ساخت ماهواره های بزرگ و ماهواره های سنگین تر در داخل کشور برداشته شده است.
سردار احمد وحیدی با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز جدیدترین ماهواره ایرانی به نام «رصد» اظهار داشت: با عنایت الهی و تحت توجهات حضرت ولی عصر و معصومین(ع) توانستیم ماهواره رصد را با ماهواره بر سفیر در مدار قرار دهیم که این یک خبر مسرت بخش برای کسانی است که به عظمت و بزرگی ایران می اندیشند.
وحیدی با بیان اینکه ماهواره بر سفیر توانست ماهواره رصد را در ارتفاع بالای 260 کیلومتر در مدار به صحت تزریق کند، اظهار داشت: این عملیات پس از انجام مراحل مختلف یعنی جدایش مرحله اول، جدایش مرحله دوم، کلیه مراحل دیگر را به خوبی پشت سر بگذارد.
وی در ادامه به کوچکی وزن ماهواره رصد اشاره کرد و افزود: این ماهواره علیرغم کوچکی، تمام خصوصیات یک ماهواره بزرگ را داشته و از قابلیت تصویربرداری نیز برخوردار است.
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: فرستنده و گیرنده های لازم در برد این ماهواره پیش بینی شده، دارای رنجینگ فرستنده و کنترل دما بوده و قابلیت کنترل موقعیت خود در موقعیت اکتیو و پسیو را دارند.
وحیدی ادامه داد: یعنی ماهواره رصد می تواند هم با گرادیان بوم جاذبه به شکل پسیو خود را کنترل کند و هم با چرخشگر مغناطیسی می تواند موقعیت خود را تثبیت کند.
وی با اشاره به وجود پانل خورشیدی در این ماهواره گفت: این پانل به ماهواره رصد این ویژگی را داده تا بتواند توان خود را از خورشید بگیرد.
وزیر دفاع اظهار داشت: اینها همه مشخصاتی است که در یک ماهواره بر کوچک پیش بینی شده و می تواند بسیار مهم باشد.
وحیدی با اشاره به این دستاورد بزرگ افزود: ما توانستیم برای تثبیت و توسعه توان فضایی ایران گام بلندی برداریم که این پیروزی را خدمت رهبر معظم انقلاب، ملت ایران و شهدای انقلاب اسلامی تبریک می گوییم.
وی این موقعیت را برپایه یک هماهنگی و مدیریت بسیار خوب در سطح کشور دانست و تصریح کرد: سازمان هوافضای وزارت دفاع در کنار دانشگاه مالک اشتر این وزارتخانه که ماهواره را ساخت و با حمایت های همه جانبه سازمان فضایی کشور که متولی مسائل فضایی کشور است، توانست به این موفقیت بزرگ دست پیدا کند.
وزیر دفاع تصریح کرد: در پرتو این مدیریت یکپارچه، تدابیر رهبری عزیز انقلاب و حمایت های بی دریغ رئیس جمهور توانستیم به این موفقیت ها دست پیدا کنیم که البته این اقدام در تثبیت موقعیت ایران در خصوص ماهواره بر بسیار مهم بود و ما از این به بعد گام های مهم دیگری را برای ساخت ماهواره برهای بزرگتر و ماهواره های سنگین تر برخواهیم داشت.
وحیدی در پایان با اشاره به همزمانی این دستاورد بزرگ با سالروز میلاد امیرالمؤمنین علی(ع) گفت: این عملیات با رمز «یا علی ابن ابیطالب(ع) و شعار الله اکبر» صورت گرفت و امیدواریم همیشه عنایات و توجهات حضرت علی(ع) و ائمه معصومین شامل حال ملت ایران باشد.
بازتاب پرتاب ماهواره رصد در رسانه های خارجی
در پی پرتاب موفقیت آمیز ماهواره رصد، رسانه های خارجی به بازتاب قرارگرفتن این ماهواره در مدار زمین پرداختند.
در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرد ایران با موفقیت ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی با اشاره به در مدار زمین قرار گرفتن ماهواره رصد نوشت: این دومین بار است که ایران ماهواره خود را با موشک به فضا پرتاب کرده است.
بوستون گلوب دیگر روزنامه آمریکایی بود که به بازتاب خبر ماهواره رصد پرداخت.
این نشریه آمریکایی همچنین به نقل از «چارلز پی ویک» کارشناس موشک های ایران در گروهی پژوهشی در الکساندریا ویرجینیا نوشت: این گام قابل توجهی برای ایرانیان است.
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد ایران دومین ماهواره ساخت داخل را با موفقیت در مدار زمین قرار داده است.
پایگاه شبکه خبری بی بی سی دیگر رسانه خارجی بود که در مدار زمین قرار گرفتن ماهواره رصد را گزارش کرد و نوشت: ایران یک ماهواره تصویربرداری ساخت داخل را به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار داده است.
بی بی سی ادامه داد: براساس این گزارش ها، ماهواره رصد هم مانند ماهواره ملی امید، به طور کامل در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.
ماهواره امید در سال 2009 به فضا پرتاب شد.
همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران، سی ان ان عربی، روزنامه مصری الشروق، پایگاه خبری شبکه روسیا الیوم، النشره و... دیگر رسانه های خارجی بودند که خبر موفقیت آمیز پرتاب ماهواره رصد را در صدر اخبار خود قرار دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد