عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

چشم‌های آمنه فردا تقاص می‌گیرند

 بسمه تعالی

خبرگزاری فارس: دختری جوان خودش را جای آمنه می‌گذارد و می‌گوید اگر چنین بلایی به سر من آمده بود قطعاً به غیر از مرگ مجید به مجازات دیگری راضی نمی‌شدم.


به گزارش خبرنگار حوادث فارس، ساعت 16 عصر 10 آبان‌ سال 83 مأموران مرکز فوریت‌های پلیسی110 تهران بزرگ طی تماس شهروندان از یک مورد اسید پاشی با خبر شدند.
مأموران با حضور در محل وقوع حادثه در خیابان رسالت و انجام تحقیقات اولیه دریافتند دختر جوانی به نام آمنه از سوی فردی مورد اسیدپاشی قرار گرفته است.
با انتقال آمنه به بیمارستان، تلاش پزشکان برای درمان وی آغاز شد اما زمانی که آمنه پس از انتقال به بیمارستان‌های رسالت و مطهری به بیمارستان لبافی‌نژاد منتقل شد پزشکان اعلام کردند که دیگر دیر شده و چشم چپ آمنه به واسطه غلظت اسید پاشیده شده کاملا از بین رفته است.
با طرح شکایت از سوی این دختر جوان تحقیقات آغاز و دستورات لازم برای دستگیری فرد اسیدپاش از سوی بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران صادر شد.
آمنه در جلسه طرح شکایتش اعلام کرد: چند ماه قبل وقتی در دانشکده‌ برق یکی از دانشگاه‌های سراسری تهران مشغول تحصیل بودم متوجه شدم که یکی از دانشجویان به اسم مجید به من علاقه‌مند شده است.
آمنه ادامه داد: پس از طرح این موضوع توسط این فرد چندین بار مادرش با منزل ما تماس گرفت اما مادر من به دلیل تفاوت‌ زیاد سنی، فرهنگی و خانوادگی، پاسخ منفی داد.
شاکی افزود: جواب خودم نیز منفی بود تا اینکه یکی از دوستانم پیشنهاد داد برای تمام کردن موضوع، یک بار رو در رو پاسخ قطعی خود را به او بدهم.
وی گفت: به همین دلیل یک روز که بعد از ایجاد مزاحمت‌های فراوان و تماس‌های گاه و بیگاه، مجید به محل کارم آمد، به او گفتم که با فردی عقد کرده‌ام و دیگر سراغ من را نگیرد.
مجید در مقابل این ادعای من خواست که از همسرم طلاق بگیرم و اظهار کرد که در صورت عدم جدایی از همسرم مرا خواهد کشت.
من تهدیدهای او را جدی گرفتم و همان روز به پلیس اطلاع دادم اما پلیس گفت تا زمانی که جرمی واقع نشده نمی‌توان وارد عمل شد و رسیدگی کرد.
آمنه ادامه داد: با گذشت 2 روز از این ماجرا عصر روز حادثه زمانی که از محل کارم خارج شدم ناگهان فردی مثل سایه از پشت به من نزدیک شد و بعد رو به رویم ایستاد، سپس ظرفی سرخ‌رنگ را جلو آورد و مایع به شدت سوزاننده‌ داخل آن را روی صورتم پاشید.
وی گفت: اول تصور کردم که آب‌جوش به صورتم ریخته شده است اما وقتی به چند بیمارستان مرا بردند، فهمیدم اسید بوده و همان ابتدا چشم چپم از بین رفت.
شاکی در ادامه شکایت خود، مدعی شد: پزشکان اقدام به تخلیه‌ چشم چپم کردند و گفتند که چشم راستم نیز در شرف نابینایی است. به همین دلیل پیشنهاد کردند که برای درمان به بارسلون بروم که آن زمان با 8 هزار یورو که بخشی از آن به صورت کمک از سوی دولت وقت به خانواده‌ام پرداخت شده بود، برای درمان به اسپانیا سفر کردم.
وی ادامه داد: در آنجا 17 بار مورد جراحی پلاستیک قرار گرفتم و چشم راستم نیز مورد درمان قرار گرفت اما پزشکان اعلام کردند که اثرات مخرب اسید تا 5 سال باقی می‌ماند و به همین دلیل یک شب وقتی در خانه بودم ناگهان متوجه شدم داخل حفره‌ چشم راستم چیزی وجود ندارد و به این ترتیب چشم دیگر خود را هم از دست دادم.
*متهم به اسید پاشی: عاشق آمنه بودم!
سرانجام مجید دستگیر شد و به محض بازداشت به ارتکاب اسید پاشی اعتراف کرد و مدعی شد: عاشق آمنه بودم و برای آنکه بتوانم وی را برای خودم داشته باشم، دست به این کار زدم.
مجید صبح روز 7 مرداد سال 87 در آخرین جلسه بازجویی گفت: فکر می‌کردم با این اقدام به آمنه می‌رسم. نمی‌خواستم این طور زندگیش تباه شود.
با تکمیل شدن تحقیقات از مجید و مشخص شدن زوایای پنهان این پرونده برای مجید از سوی بازپرس پرونده قرار مجرمیت صادر شد.  


*صدور حکم قصاص 2 چشم از سوی شعبه 71 دادگاه کیفری

پس از مجرم شناخته شدن مجید از سوی بازپرس جنایی تهران، پرونده با قرار کیفرخواست به شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.
5 قاضی شعبه 71 دادگاه کیفری با همفکری و مشورت و با استناد به مفاد موجود در پرونده برای مجید حکم قصاص هر 2 چشم به شکلی که آمنه خواسته بود را صادر کردند.
این حکم به دیوان عالی کشور رفت و سرانجام قضات دیوان عالی کشور نیز حکم را تأیید کرد‌ند و پرونده برای اجرای حکم آماده بود.
در زمان تأیید حکم آمنه بار دیگر برای درمان به کشور اسپانیا سفر کرده بود اما به محض بازگشت از این کشور به دادسرای امور جنایی آمد و در حضور قاضی واحد اجرای احکام دادسرا درخواست اجرای حکم را ارائه داد.
سرانجام پس از گذشت مدت زمانی موانع اجرای حکم قصاص مجید برطرف شد و شنیده‌ها حاکی از آن است که این فرد، فردا قصاص خواهد شد.
در این بین برخی از قضات، روانشناسان، حقوقدانان و همچنین شهروندان نسبت به اجرای این حکم واکنش نشان دادند که در زیر می‌خوانیم. 
 

*احکام صادر شده برای قصاص اعضای بدن بازدارنده نیست

عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان و وکیل با سابقه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس، گفت: به نظر می‌رسد احکامی که برای قصاص اعضای بدن صادر و اجرا می‌شود از بازدارندگی لازم برخوردار نیست.
وی ادامه داد: در ماده 272 قانون مجازات اسلامی شرایطی که برای قصاص اعضا باید مورد توجه قرار گیرد ذکر شده است.
وی تصریح کرد: در این ماده قید شده که باید قصاص از نظر طول و عرض و حتی عمق صدمه و جرح وارد شده یکسان باشد و به همین دلیل در طول چند سال اخیر به دلیل سخت بودن رعایت شدن همه نکات و جوانب امر کمتر اجرای قصاص عضو را دیده‌ایم.
این حقوقدان با اشاره به صدماتی که به این دختر جوان به نام آمنه وارد شده و باعث شده تا تمام صورت وی از وضع ظاهری خوبی برخوردار نباشد گفت: صدمات روحی و جسمی وارد شده به آمنه قطعاً با قصاصی که برای این فرد در نظر گرفته شده برابری نمی‌کند و ایجاد تساوی در قصاص اعضا سخت و می‌توان گفت غیرممکن است.
خرمشاهی با اشاره به این مطلب که اسیدپاشی جزء جنایات فجیع قرار دارد گفت: متأسفانه کیفری که برای این مجازات در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد از بازدارندگی لازم برخوردار نیست زیرا شاهد آن هستیم که چنین جرائمی هنوز هم تکرار می‌شود.
وی با تأکید بر این مطلب که امیدواریم با توجه به تمام سختی‌هایی که آمنه متحمل شده وی از اجرای حکم و حق قانونی خود گذشت کند گفت: هر چند که حتی اگر حکم اجرا شود باز هم کفه ترازو به نفع محکوم سنگین‌تر است و او به کیفر واقعی خود نرسیده است.

*اجرای حکم قصاص باعث عبرت محکوم و جامعه می‌شود

پس از خرمشاهی که معتقد است این‌گونه احکام بازدارندگی لازم را ندارد سیما فردوسی، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس گفت: در دستورات دینی ما آمده است که باید قصاص اجرا شود.
وی ادامه داد: بنا بر دستورات دینی اجرای قصاص باعث می‌شود تا فردی که جرمی مرتکب شده عبرت بگیرد و این در حالی است که کل جامعه نیز عبرت لازم را خواهد گرفت و باعث شود تا افرادی که قصد ارتکاب چنین اعمالی را دارند منصرف شوند.
این روانشناس کشور با اشاره به این مطلب که در روانشناسی هم قانون تنبیه وجود دارد گفت: در هر نظام تربیتی، تنبیه وجود دارد و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که تنبیه را از نظام تربیتی حذف کرد و این تنبیه به معنای محدود کردن فرد خاطی است.
وی ادامه داد: مطمئناً هدف از اجرای این گونه احکام این نیست که به طور کامل وقوع چنین جرائمی حذف شود زیرا هستند افرادی که مریضند و به چنین اقداماتی دست می‌زنند گفت: هدف این است که شخص خاطی عبرت بگیرد و حتی یک نفر از انجام چنین اقدامی منصرف شود.
فردوسی درباره این مطلب که اجرای این حکم چه تأثیری در روح و روان فرد قربانی می‌گذارد گفت: به طور قطع و یقین فردی که به واسطه اقدام خشونت آمیز این مرد مرود هجوم واقع شده با دیدن اجرای حکم قصاص برخی مشکلات روحی و روانی‌اش حل می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای چنین احکامی از وقوع عقده‌های روانی در قربانی پیش‌گیری خواهد کرد یا خیر گفت: شک نکنید که پس از اجرای این حکم به واسطه آرامشی که به سراغ این دختر جوان می‌آید از بروز برخی عقده‌های روانی در آینده جلوگیری می‌شود.

* احکام قصاص برگرفته از فقه است

اما محمد سلطان همتیار رئیس شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران برخلاف خرمشاهی معتقد بود که احکامی که برای قصاص اعضای بدن و همچنین قصاص نفس صادر می‌شود برگرفته از فقه اسلامی است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه معتقدیم شارع مقدس وضع این قوانین را به عهده داشته و عاقل‌ترین عقلا به حساب می‌آید باید بپذیریم که اجرای این احکام نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.
رئیس شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا صدور این احکام مبتنی بر عدالت است یا خیر گفت: قاضی پرونده به طور قطع تمام جوانب را سنجیده و کسب نظر خبره نموده و سپس چنین حکمی را صادر کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند چنین حکمی نمی‌تواند بار معنوی وارد شده به آمنه را جبران کند و تنها یک کیفر فیزیکی خواهد بود گفت: این اظهار نظر درست نیست زیرا ما برای سنجش معنویات ترازویی نداریم و تنها خداست که می‌تواند به معنویات اشراف کامل داشته باشد.
همتیار افزود: فردی عملی خلاف قانون انجام داده و باعث شده تا به یک شهروند آسیب وارد شود و طبق قوانین این فرد مستحق قصاص است و باید بازتاب عمل خود را با مقابله به مثل بدهد.
رئیس شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران درباره اینکه برخی از حقوقدانان معتقدند که احکام مربوط به قصاص اعضا از بازدارندگی لازم برخوردار نیست گفت: این حرف صحیح نیست زیرا قانو‌نگذار، بیهوده قانون وضع نمی‌کند و قطعاً به بازدارندگی مجازات‌ها می‌اندیشد و سپس مجازات را برمی‌گزیند.
وی همچنین با اشاره به این مطلب که در برخی از موارد، بیم از سرایت کیفر به سایر بخش‌ها و اندام بدن محکوم باعث می‌شود تا حکم قصاص به دیه تبدیل شود گفت: برخی موارد وجود دارد که نظر اهل فن بر این است که اگر قرار باشد قصاصی رخ دهد آثار آن مخرب‌تر از جرح واقع شده است و به همین دلیل قاضی پرونده قصاص را جایز ندانسته و دیه را انتخاب می‌کند.

*حکم دادگاه تنها قصاص بینایی 2 چشم است

در این حال یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس، مدعی شد دادگاه برای مرد اسیدپاش تنها قصاص حد بینایی را در نظر گرفته است و مواردی چون سوختگی پلک و تخلیه چشم را لحاظ نکرده است و این‌گونه احکام با نظارت پزشکی قانونی اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: در اجرای چنین احکامی اگر از سوی افراد خبره مشخص شود که بیم بروز مشکلات دیگر به سایر بخش‌های بدن وجود دارد، قصاص انجام نخواهد شد و یکی از دلایلی که تا امروز اجرای این حکم به تأخیر افتاده همین موضوع است.
این منبع آگاه افزود: به احتمال زیاد با توجه به اینکه مقرر شده تا فردا این حکم اجرا شود تمام موانع پزشکی آن بر طرف شده و با توجه به پیشرفت علم توانسته‌اند اقدامی انجام دهند که صرفاً حکم دادگاه اجرا شود و به دیگر اعضای بدن جرحی وارد نشود.
وی با اشاره به این مطلب که آمنه دختر جوانی که در این حادثه قربانی شده است بارها مورد عمل جراحی قرار گرفته و هر 2 چشم وی تخلیه شده است، گفت: این در حالی است که در حکم دادگاه صرفاً به این موضوع اشاره شده که قصاص 2 چشم انجام شود و به حدی اسید ریخته شود که محکوم بینایی خود را از دست بدهد.
این فرد گفت: در حکم دادگاه هیچ قصاصی در قبال پلک‌های سوخته شده آمنه و حتی تخلیه چشم او هم نیامده است و صرفاً حد بینایی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به این مطلب که اینگونه احکام پس از صدور به دیوان عالی کشور می‌رود تا تأیید شود گفت: پس از تأیید حکم برای اجرای آن باید اجازه اجرا از سوی مسئولان صادر شود.
این منبع اگاه با اشاره به این مطلب که پس از صدور حکم چندین جلسه صلح و سازش برای جلب نظر مثبت آمنه و بخشش متهم برگزار شد گفت: خانواده مجید همکاری لازم را نکردند و به همین دلیل جلسات صلح و سازش به نتیجه نرسید.

*پزشکی قانونی بر قصاص مرد اسید پاش، نظارت می‌کند 

اما خبرنگار فارس به سراغ رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور رفت و از وی پرسید موضوع نظارت پزشکی قانونی بر اجرای حکم قصاص چیست؟ وی نیز مدعی شد پزشک سازمان پزشکی قانونی در قصاص مرد اسیدپاش که فردا (شنبه 24 اردیبهشت) به وسیله ریختن اسید در چشم محکوم برای نخستین‌بار در کشور صورت می‌پذیرد، نظارت خواهد داشت.
احمد شجاعی عنوان کرد: قربانی این پرونده در حال حاضر دو چشم خود را بر اثر اسید پاشی محکوم پرونده از دست داده است و طبق رای قاضی باید چشم محکوم نیز با ریختن اسید به عنوان قصاص نابینا شود.
وی در تشریح نوع این قصاص که برای نخستین‌بار در کشور صورت می‌پذیرد، گفت: طبق رای دادگاه این پرونده، باید در داخل چشم محکوم اسید پاشیده شود تا این محکوم بینایی خود را از دست دهد.
شجاعی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این قصاص توسط پزشک سازمان پزشکی قانونی صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: پزشک سازمان پزشکی قانونی فقط بر روند پزشکی اجرای این قصاص نظارت می کند و اجرای آن با فرد دیگری است.
رئیس سازمان پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: در اجرای رای این قصاص به اندازه‌ای اسید در داخل چشم محکوم به مدت کوتاهی ریخته می‌شود تا محکوم بینایی خود را از دست دهد.
اما خبرنگار قضایی فارس به این موارد بسنده نکرد و به سراغ چند نفر از شهروندان تهران رفت و از آنها نیز درباره قصاص این فرد پرسید.

*قصاص 2 چشم برای این فرد کافی نیست

محمد 29 ساله فارغ‌التحصیل رشته گرافیک در پاسخ به این سوال که آیا مجازات کور شدن برای مجید متهم این پرونده کافی است گفت: به نظر می‌رسد این مجازات، کافی نیست و باید مجازات سنگین‌تری در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: براساس عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده دیده می‌شود که تمام صورت آمنه از شدت غلظت اسید پاشیده شده سوخته در حالی که به گفته برخی رسانه‌ها در حکم دادگاه فقط کور شدن مجید مد نظر قرار گرفته است.
در این بین یک زن جوان که عنوان می‌کند هم رشته‌ای آمنه بوده و در دانشگاه در رشته برق تحصیل می‌کند در پاسخ به خبرنگار فارس اشک در چشمانش حلقه می‌زند و با حالتی بغض آلود از کم بودن مجازات برای مجید گله می کند.
این دختر جوان خودش را جای آمنه می‌گذارد و می‌گوید اگر چنین بلایی به سر من آمده بود قطعاً به غیر از مرگ مجید به مجازات دیگری راضی نمی‌شدم و از دادگاه می‌خواستم اگر نمی‌توان مجید را به دار آویخت، صورت او را مانند صورت من بسوزانند.

*کاش آمنه مجید را ببخشد

در این بین زن میانسالی با ابراز تاسف از وقوع چنین حادثه‌ای، آهی از دل کشید و گفت: ای کاش آمنه مجید را ببخشد.
زن میانسال که دنیا دیده است می‌گوید: مادرجان! قصاص این مرد برای آمنه که چشم و صورت نمی‌شود. حداقل کاش آمنه او را ببخشد تا یک خانواده دیگر هم داغدار نشود.
به هر تقدیر براساس شنیده‌ها قرار است فردا صبح مجید در صورتی که آمنه وی را نبخشد به حکم دادگاه از ناحیه 2 چشم قصاص شود و بینایی خود را همچون آمنه از دست بدهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد