عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

انتقاد مشاور حقوقی رئیس‌جمهور از عملکرد مدیریت مجمع تشخیص مصلحت

 

بسمه تعالی

خبرگزاری فارس: غلامحسین الهام از نحوه عملکرد مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کرد و گفت که‌ ‌اکثریتی ‌در مواجهه با دولت ‌با رویکرد حزبی و جریانی در این مجمع شکل گرفته‌ است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، غلامحسین الهام مشاور حقوقی رئیس جمهور ظهر امروز (پنجشنبه) در حاشیه دیدار کارکنان مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با رئیس جمهور ‌در جمع خبرنگاران در خصوص نامه اخیر احمدی‌نژاد ‌به نمایندگان مجلس و انتقاد وی از ‌برخی عملکردهای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استفاده از ظرفیت‌ احکام حکومتی نظام اسلامی که مغفول مانده بود، تأسیس شد، اما پس از آن ‌اتفاقی افتاد که ‌برخلاف مشی امام(ره) بود که معتقد بودند ‌مجمع نباید در عرض قوای دیگر باشد؛ باید برای حل معظلات نظام باشد.

وی افزود: در مسیری که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای عبور از قانون اساسی دنبال کرد و ‌البته ‌‌ناشی از برداشت آنان از اصل 112 قانون اساسی است، ‌به تدریج به سمتی می‌رود که قانون اساسی را تعطیف کند که طبیعتا این حرف برخلاف فلسفه تأسیس مجمع است چرا‌که ‌مجمع ‌تشکیل نشد که قانون اساسی را تعطیف کند که به نظر من ‌بخشی از حرف‌های رئیس‌ جمهور همین موضوع ‌است.

"‌امروز وارد عرصه قوه مجریه شده‌اند و دارند ‌اختیارات مسلم قوه مجریه را ‌محدود یا سلب می‌کند، جای دیگر ‌‌وارد اختیارات شورای نگهبان ‌خواهند شد و در گام سوم نیز وارد اختیارات رهبری خواهند شد و چه تضمینی وجود دارد که با این روش، یک‌باره شاهد یک قانون اساسی جدید و یک نظام جدید نباشیم که این‌را باید از نظر حقوقی دقت و مراقبت کرد. "

مشاور حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام حق و صلاحیت ورود به آنچه در اختیار مجلس شورای اسلامی نیست و منجر به تغییر قانون اساسی می‌شود را ندارد.

الهام با بیان اینکه صلاحیت مجلس در چارچوب قانون اساسی است، یادآور شد: معضلات باید از سوی رهبری ارجاع شود و آنچه ‌بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل می‌شود، معضل نیست، لذا در این شکل اصل 112 قانون اساسی، آنچه ‌مجمع در این عرصه وارد می‌شود، تصمیم نهایی را خودش می‌گیرد، اما آنچه به عنوان معضل مطرح می‌شود، همان چیزی است که امام فرمودند؛ "مشورت رهبری برای حل معضلات نظام ".

وی افزود: معضلات باید هم از سوی رهبری ارجاع شود و هم تأیید نهایی آن به وسیله رهبری باشد که این یک امر حکومتی ویژه است و در واقع پشت آن ولایت مطلقه فقیه است، نه مستقیما مجمع تشخیص مصلحت نظام. بنابراین اتفاقاتی که ‌مجمع رأسا برای نفی قانون اساسی تصمیم می‌گیرد، ‌محل بحث است.

مشاور حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینکه اینها به گونه‌ای عمل کردند که رهبری را در یک معضل قرار دهند، گفت: اینها از "هیچ "، معضل ساختند و موضوعی را به معضل تبدیل کردند ‌و رهبری نیز برای حل معضل وارد شدند.

الهام اضافه کرد:‌ ‌یکباره وارد عرصه‌ای شدند و به قیمت نقض قانون اساسی خواستند یک سیستم جدیدی را ایجاد و بانک مرکزی را با یک مدیریت جدیدی خارج از قوه مجریه ‌مواجه کنند که ‌با این تصمیم مجلس، معضل درست شد و ‌تصمیم مجمع نیز "معضل در معضل " شد و معضل جدیدی درست کرد که رهبری با یک ابتکار بسیار خوب گفتند حال که شما معضلی را درست کردید، آن‌را به عنوان معضل‌ حل کنید، یعنی ‌در واقع رهبری اختیار مجمع برای تصمیم نهایی در مورد بانک مرکزی را سلب کردند و آنچه حق بود را به خود آنها برگرداندند، چرا‌که اگر معضل نبود، باید مجمع تصمیم نهایی را می‌گرفت، ولی الان اینطور نیست، بنابراین آنها معضل ساختند اما رهبری این معضل را در اختیار خودشان گرفتند تا مدیریت و حل کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نمی‌شد رئیس جمهور با حضور در جلسات مجمع این مشکلات را حل ‌کرد؟ گفت: با این ترکیب مجمع مشکلی حل نمی‌شود، چراکه ‌اکثریتی در مواجهه با دولت به‌خصوص با رویکرد حزبی و جریانی شکل گرفته‌ است و ‌خود آقای هاشمی رأس مدیریت جریانات ضددولت است، بنابراین ایشان در رأس مجمع و با اکثریتی که اداره می‌کند، طبعا فرصتی برای دولت نمی‌گذارد و بر اساس آنچه ‌ما از گزارشات خود مجمع شنیده‌ایم و گرچه مجمع آن‌را تکذیب کرده است اما اگر خدای نکرده این حرف درست باشد که حتی جلوی اظهارنظر و پیام رهبری را در مجمع گرفته باشند، جای نگرانی دارد، البته خوشحالیم که مجمع تکذیب کرده و خدا کند اینگونه باشد،‌ اما این موضوع نشان می‌دهد که ‌با رفتن رئیس جمهور ‌مشکلی حل نخواهد شد.

مشاور حقوقی رئیس جمهور ادامه داد:‌ باید اصلاحی در ترکیب مجمع یا ‌نظرگاه صورت گیرد، یعنی ‌مصلحت، مصلحت حزب یا جمعیت‌ها نباشد بلکه مصلحت بایستی مصلحت نظام باشد.

الهام در پاسخ به این سؤال که با عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع، نماینده‌ای از دولت نیست که نظرات دولت را مطرح کند، افزود: رئیس جمهور از دوره دولت دهم به بعد در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند، چرا‌که از این دوره اتفاقاتی در مجمع افتاد که مجمع می‌بایستی یک مقدار اینها را اصلاح می‌کرد یا در مواضع‌ ‌اعلامی مقداری بازنگری می‌کرد‌ و یا این اطمینان را ایجاد می‌کردند که حضور دولت به عنوان یک بخشی از کارشناسی اساسی و بخش عمده کشور مطرح باشد ولی با این مواضعی که بعد از دوره دولت دهم در مجمع صورت گرفته، اگر بنده هم جای رئیس جمهور بودم، در جلسات مجمع شرکت نمی‌کردم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد