عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

اخبارویژه روزنامه های30دی89

 بسمه تعالی

جمهوری اسلامی

***کشف حجاب و فساد اخلاقی در اماکن تفریحی، با ماندگار شدن برف در مراکز اسکی رو به گسترش است. مشرق، با انتشار عکس‌هائی از زنان بی حجاب در یکی از اماکن اسکی، نوشت: پس از اخباری که از گروه‌های مختلف کوهنوردی، صخره نوردی و.. به گوش رسید این بار نوبت کشف حجاب اسکی بازان در پیستهای اطراف تهران رسیده است. اینگونه اعمال ناشی از عدم نظارت مسئولین انتظامی بر اینگونه اماکن است و باید توجه داشت که روند عادی سازی کشف حجاب از اینگونه مکانها شروع شده و به تدریج در سطوح مختلف جامعه نهادینه میشود.

***پایگاه خبری تحلیلی "آینده" با نقل اخباری از خبرنگاران صدا و سیما در فرانسه و انگلیس درباره مسائل اجتماعی و مشکلات اقتصادی مردم اروپا، آرزو کرده است ایکاش مشابه همین گزارش‌ها را تلویزیون ایران از مشکلات مردم کشورمان نیز پخش می‌کرد. آینده با یادآوری گزارش خبرنگار صدا و سیما در انگلیس که زمین خوردن یک شهروند انگلیسی حین پیاده روی در یخبندان را نشانه ناکارآمدی و ضعف دولت انگلیس می‌داند. افزود: شجاعت این دو خبرنگار که با حضور در قلب درگیری‌ها از برخورد و دستگیری تظاهر کنندگان اروپایی گزارش تهیه کرده و آن را ناقض حقوق بشر، دموکراسی و آزادی می‌دانند، موجب می‌شود افکار عمومی هوس کنند برای یک بار چنین گزارشهایی را درباره مسایل و مشکلات داخل ایران از صدا و سیما مشاهده کنند.

کیهان

اعتراف شبکه عنکبوت به دروغ پراکنی در جنگ روانی ناکام (خبر ویژه)

رسانه های زنجیره ای ضدانقلاب با آب و تاب فراوان و البته با دو ماه تاخیر، بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را منتشر کردند!

حضرت آیت الله خامنه ای در این ملاقات به تشریح دلایل اعتماد و اطمینان خویش نسبت به رئیس جمهور و دولت پرداخته و این اطمینان و اعتماد را با عملکرد غیرقابل اعتماد پیشینیانی مقایسه کرده اند که اهتمام به ایجاد حاکمیت دوگانه همسو با توقع آمریکا و اروپا داشتند. معظم له همچنین به همراهی و همسویی رئیس جمهور و دولت اصولگرا با رهبری تاکید کرده و البته به برخی انتقادها نسبت به عملکرد اجزای دولت را قابل تامل توصیف کرده اند.

محافل رسانه های ضدانقلاب که گویا دیر از خواب بیدار شده اند، با انتشار بیانات رهبر انقلاب که البته بعضا آمیخته با «تحریف» هم هست، اطاعت پذیری دولت از رهبری را مورد سرزنش و تخطئه قرار داده اند حال آن که در قیاس با برخی از دولت های قبلی، فضیلتی دیگر برای دولت اصولگراست.

اما نکته مهم در این میان این واقعیت است که همین رسانه های زنجیره ای (موسوم به شبکه عنکبوت) به اعتبار اینکه دروغگو کم حافظه است، یادشان رفته که همین چند ماه پیش در راستای دادن تنفس مصنوعی به فتنه رو به احتضار ادعا می کردند میان رهبری و رئیس جمهور اختلاف های شدید وجود دارد و فتنه گران نباید ناامید شوند. انتشار بیانات 2 ماه پیش رهبر معظم انقلاب آن هم به شیوه ای ناشیانه و تحریف آمیز، دست کم حاکی از این است که محافل یاد شده در جنگ روانی چند ماه پیش، مخاطبان خود را ساده لوح فرض کرده و اهتمام به فریب آنها داشته اند؛ هرچند که مدت هاست حتی همان مخاطبان کم شمار هم اعتماد خود را به این چوپان های دروغگو از دست داده اند.

تظاهر به همراهی با جمهوری اسلامی تنها راه براندازی است (خبر ویژه)

منافقین همکار با جبهه اصلاحات و دست اندرکاران فتنه سبز همچنان تأکید می کنند که توسل به نفاق کسانی چون موسوی و خاتمی و کروبی، تنها شیوه براندازی است.

دویچه وله آلمان از قول سعید رضوی فقیه (عضو مشارکتی ستاد انتخاباتی کروبی!) نوشت: در شرایط فعلی، جمهوری اسلامی هیچ آلترناتیوی ندارد باید واقع بین باشیم. شعار سرنگونی جمهوری اسلامی بدون ارائه یک چشم انداز روشن و بدون اینکه به واقعیت های موجود و توازن قوای اجتماعی و سیاسی توجه داشته باشیم، می تواند ما را دچار نوعی خیال گرایی یا تقدیرگرایی کند که هیچ فایده ای برای نیروهای سیاسی ندارد.

وی که به اتفاق همسرش با حلقه بد نام مهاجرانی در لندن همکاری می کند، اضافه کرد: طبیعتاً چون آقایان موسوی و کروبی و حتی خاتمی شخصیت سیاسی شان بر بستر جمهوری اسلامی شکل گرفته، هیچ چاره ای ندارند جز این که بر مبنای همین پیشینه و همین پس زمینه فعالیت سیاسی خود را ادامه دهند و قطع ارتباط آنها با میراث آیت الله خمینی یعنی جمهوری اسلامی، می تواند آنها را در یک خلأ سیاسی قرار دهد و آنها را حداقل برای مدت کوتاهی دچار یک بی هویتی سیاسی کند. من فکر می کنم آنها عاقلانه ترین شیوه را برگزیده اند.

سایت روز آن لاین هم از قول علی افشاری دیگر آشوبگر فراری عضو دفتر تحکیم نوشت: جنبش سبز زمانمند بوده و عمر محدودی دارد. بافت جنبش سبز حالت ناهمگون دارد که قدرت تکثر آن را محدود می کند. رابطه اندام وار و سازمند بین نیروهای گوناگون جنبش سبز به وجود نیامد. «ما همه با هم هستیم» بیشتر جنبه شعاری داشت تا باور اعتقادی.

وی افزود: جنبش سبز محصول ائتلاف دو تفکر اصلاح در درون حکومت و تغییر حکومت است. لذا استراتژیی در آن می تواند موفق باشد که این واقعیت را بپذیرد و راه حلی متناسب با آن ارائه دهد. پیشنهاد خانم رهنورد مبنی بر دو مرحله ای کردن جنبش در قالب موفقیت در اجرای کامل و بی تنازل قانون اساسی ]!؟[ موجود و سپس فراهم کردن زمینه تغییر قانون اساسی می تواند گزینه مناسبی باشد. عبور از نظام سیاسی و غلبه یافتن دیدگاه تغییر بنیادین در سپهر نیروهای تحول خواه نتیجه جنبش سبز نیست بلکه پسامد آن است.

نیویورک تایمز: آمریکا مومیایی های مستبد را بر دموکراسی در خاورمیانه ترجیح می دهد (خبر ویژه)

«آمریکا مسئول شکست رژیم های عربی است.»

روزنامه نیویورک تایمز در ارزیابی اعتراض های اجتماعی- سیاسی زنجیره ای که به جان رژیم های مرتجع و وابسته خاورمیانه افتاده، انگشت اتهام را به سوی کاخ سفید دراز کرد و نوشت: آمریکا و قدرت های غربی مسئول شکست و بی ثباتی رژیم های غربی هستند.

راجر کوهن نویسنده نیویورک تایمز یادآور شد: قدرت های غربی همیشه استبداد باثبات را بر دمکراسی واقعی که کمکی به منافع آنها نمی کند، ترجیح داده اند.

کوهن سران عرب را به مجسمه مومیایی تشبیه کرد و نوشت: سران عرب نمی توانند بیداری آشکار جوامع خود را ببینند یا به آن گوش دهند. حاکمان عرب متحد آمریکا در جوامع خود هیچ ارتباطی با مردم ندارند و در هیچ چیزی موفق نیستند و اساساً به ظهور گروه های تندرو دینی در جوامع خود کمک می کنند؛ زیرا مردم چنین گروه هایی را تنها راه پیش روی خود می دانند.

وی افزود: شکی نیست که رژیم های حاکم عرب سبب جذب جریان های دینی بین مردم هستند.

خرابکاری و ترور و تحریم مشوق های غرب اینهاست؟! (خبر ویژه)

روزنامه انگلیسی گاردین ضمن به چالش کشیدن رویکرد متناقض غرب مقابل ایران پیش بینی کرد در مذاکرات اسلامبول هیچ چیز عاید کشورهای غربی نشود.

گاردین با بیان اینکه «ایران از حق هسته ای خود در مذاکرات چند روز آینده استانبول کوتاه نخواهد آمد»، نوشت: خیلی ها می پرسند که آیا این مذاکرات منجر به ایجاد تغییری در چالش هسته ای ایران خواهد شد یا نه. در پاسخ باید گفت شانس رسیدن این نتیجه اندک است و دلیل آن هم بسیار ساده است چرا که در کوتاه مدت مشوقهایی که از سوی غرب برای مصالحه ارائه می شود بسیار کمتر از ارزش واقعی مسئله است. این واقعیت بسیار روشن است، زیرا ایران در حالی به متوقف کردن برنامه هسته ای خود تشویق می شود که در طرف مقابل، به جای دریافت امتیاز با مواردی چون ویروس استاکس نت و ترور دانشمندان خود روبرو می شود. پس چرا باید انتظار داشته باشیم که دولت ایران با خواست غرب موافقت کند؟

گاردین اضافه کرد: از طرف دیگر به نظر می رسد 1+5 هم که توسط آمریکا رهبری می شود تمایل چندانی برای ایجاد تغییر در سیاستهای خود ندارد چون باراک اوباما در عمل تحریمهای بیشتری را در مقایسه با بوش علیه ایران اعمال کرده است. بنابراین تا زمانی که میان خواسته غرب از ایران و امتیازهایی که در صورت برآورده شدن از سوی تهران به جمهوری اسلامی ارائه می شود تناسبی برقرار نباشد نمی توان انتظار داشت که جمهوری اسلامی از حق خود کوتاه بیاید.

مجادلات تند در غرب به خاطر هراس از پیروزی اسلامگرایان در تونس (خبر ویژه)

شورش مردم مسلمان تونس علیه رئیس جمهور غربگرا و فاسد این کشور اسباب مجادلات تند در محافل غربی و همچنین ضد انقلاب غربگرا شده است. این محافل از یک سو اذعان می کنند که غرب با دفاع از «بن علی»- به خاطر منافع خود- حقوق مردم تونس را نقض کرده و از دیگر سو نگرانند که این فرایند باعث حاکمیت اسلامگرایان در تونس جدید شود.

هفته نامه اشپیگل در همین زمینه هشدار داد «در صورت ادامه هرج و مرج، اسلامگرایان سوار موج اعتراض خواهند شد». روزنامه آلمانی لونه بورگ نیز خاطرنشان کرد: تونس هنوز به میدان اسلامگرایان تبدیل نشده اما اینکه صدر اعظم آلمان برای آن کشور آرزوی دموکراسی کند، صرفاً به عنوان آرزو خوب است و الا با توجه به بی ثباتی فعلی این آرزو نقش برآب خواهد شد. به گفته راشد الغنوشی رهبر جنبش نهضت اسلامی معتقد است در صورت برگزاری یک انتخابات آزاد، اسلامگرایان به قدرت خواهند رسید.

به گزارش العالم، خوان کول استاد تاریخ خاورمیانه میشیگان هم درباره اوضاع تونس گفت: وضعیت این کشور یادآور می شود که کمک به سرکوب های رژیم وابسته می تواند واکنش عکس به دنبال داشته باشد همان گونه که در انقلاب اسلامی ایران در سال 79-1978 شاهد بودیم.

در همین حال سایت ضد انقلابی «ایران امروز» به حمایت دولت فرانسه از رژیم فاسد تونس پرداخت و نوشت: «سال 2008 نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه به تونس سفر کرد و در آنجا گفت که به خود اجازه نمی دهد به عنوان مهمان درباره وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در این کشور سخنی بگوید، به خصوص که تونس پیشرفت های شایانی کرده. او با خرسندی قراردادهای اقتصادی را امضا کرد و از ایستادگی تونس در برابر تروریسم و افراط گرایی اسلامی و نقش قائق این کشور در مهار مهاجرت آفریقایی ها و تونسی ها به اروپا لب به ستایش گشود. دولت سارکوزی همچون دوران فرانسوا میتران و ژاک شیراک از هرگونه انتقاد و نقدی نسبت به رویکرد حکومت تونس در زمینه دمکراسی و حقوق بشر احتراز کرد. اتحادیه اروپا نیز در مجموع، در قبال تونس تابع سیاست های پاریس بود. سران الیزه از نوع نگاه جامعه تونس به بن علی مطلع بودند اما منافع اقتصادی و امنیتی چنان چشم آنها را بسته بود که تا لحظه سقوط وی ضرورتی ندیدند که کمی هم به متحد خود با لحنی انتقادی برخورد کنند.»

رادیو زمانه هم که از تحولات تونس نگران به نظر می رسید، نوشت: «طی این سالها چرا وزارت خارجه آمریکا در گزارش های سالیانه اش به نقض حقوق بشر در تونس اشاره ای نکرده بود؟ مجمع عمومی سازمان ملل با وجود کمیته حقوق بشر چرا سکوت کرده بود؟ از آن هم عجیب تر دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و سایر مدعیان دلواپس حقوق بشر بودند. چرا میلیون ها تونسی را شامل بشر محسوب نکرده بودند؟ بدون افتادن به دام تئوری توطئه ، چه ضمانتی وجود دارد که نگاه به حقوق بشر ابزاری و گزینشی نباشد؟ دیکتاتور تونس مانند دیگر دیکتاتورها قلق ادامه حیات را یافته بود.او هم ادعای مبارزه با اسلام سیاسی را داشت، هم پای کارتل های جهانی را به کشورش باز می کرد، هم موج آزادی را در کشورش می بست و هم موی سر بانوان را آزاد می گذاشت.»

در بحبوحه این مجادلات بعضاً تند، وزارت خارجه فرانسه نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. به گزارش رادیو فرانسه، «وزیر خارجه این کشور که وارد تونس شده، فراخوان به استعفای خود را رد کرد اما اعتراف نمود که پاریس گستره قیام مردم تونس را دست کم گرفته است. خانم آلیو ماری در پی گفتن این جمله که نیروهای ضد شورش فرانسه مهارتشان در همه جهان شناخته شده است و می توانند به حل مسائل امنیتی از این گونه کمک کنند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. او که متهم به دعوت به همکاری پلیسی با رژیم بن علی شده، گفت همه با این انقلاب و به ویژه شتابی که در رویدادها رخ داد غافلگیر شدند.»

رادیو فرانسه در عین حال افزود: خانم «آلیو ماری» همچنین در برابر این انتقاد که باراک اوباما زودتر، از خشونت های پلیس تونس انتقاد کرده بود، پرسید: اگر این اتفاق در مکزیک رخ می داد هم اوباما با همین سرعت و لحن از اوضاع انتقاد می کرد؟

فتنه مرد... دکان قابله ها یکی یکی تخته می شود (خبر ویژه)

یک موسسه آمریکایی ضدایرانی و فعال در حوزه براندازی، پایگاه اینترنتی فارسی زبان خود را تعطیل کرد.

«خانه آزادی» در بیانیه ای چند سطری اعلام کرد پس از 4 سال سایت «گذار» را تعطیل می کند. در این بیانیه اعلام شده که «گذار به دلیل مسائل مالی متاسفانه مجال ادامه فعالیت نیافته است»، اما توضیح داده نشده که منظور از مسائل مالی،فساد مالی وبالا کشیدن بودجه یا کمبود منابع مالی است. «گذار» پس از یک دوره رکود و نیمه تعطیلی، سال گذشته در بحبوحه فتنه سبز فعال شده بود اما پس از علنی شدن مرگ فتنه، گذار هم وارد گذار نهایی به مرحله تعطیلی شد.

یادآور می شود خانه آزادی زیر نظر برخی عناصر اطلاعاتی متنفذ نظیر جیمز وولسی رئیس اسبق سازمان سیا اداره می شود و دارای بودجه رسمی از سوی کنگره و وزارت خارجه آمریکا در زمینه فعالیت های براندازانه و کودتای مخملی است. برخی عناصر ضدانقلاب فرصت طلب با بوکشیدن و اطلاع از این واقعیت که بخشی از بودجه های براندازی در «خانه آزادی» جابجا می شود خود را به این مجموعه نزدیک کرده و «گذار» را راه انداخته بودند اما جمع بندی 4 سال فعالیت آنها از شهریور سال 85 سرانجام ثابت کرد که اختصاص بودجه به این محفل جز حیف و میل دلارهای سبز عایدی دیگری ندارد.

برخی چپ های مارکسیست سابق در کنار شماری از اصلاح طلبان فراری و برخی گروه های دیگر در «گذار» فعالیت می کردند که از جمله آنها می توان به هرمز حکمت، آذر نفیسی، فاطمه حقیقت جو و همسرش محمد تهوری، علی افشاری، محسن سازگارا، فرج سرکوهی، عباس موذنی، مجید محمدی، لادن برومند، سعید پیوندی و ساسان قهرمان اشاره کرد.

این پایگاه اینترنتی بدنام، در جریان حوادث سال گذشته تا مرز آموزش کودتای مخملی و دستور العمل های آشوب خیابانی پیش رفت اما پس از مرگ فتنه، همین سایت اوایل تیرماه 1389 تاکید کرد: «جنبش سبز در حال جدال با خاموشی است، نخستین نشانه خاموشی، در اوایل پاییز گذشته به هنگام بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بود که تظاهرات خیابانی به طور ناگهانی فروکش کرد و سبب نگرانی و دلسردی شد. ماجرای روز عاشورا (6 دی) برای مقابله با این رکود بود اما دومین مهار از سوی اصلاح طلبان در روز 22 بهمن زده شد و فرصت تاریخی با یاس و ناامیدی از کف رفت. افت مبارزات خیابانی پس از این روز و لغو راهپیمایی 22 خرداد از سوی موسوی و کروبی، روشن کرد که نباید به امید اصلاح طلبان و راهبردهایشان ماند و از سوی دیگر، آشکار کرد در شرایط فعلی راهپیمایی خیابانی با وقفه های طولانی و شبکه ها و سازماندهی و تاکتیک و راهبردهای ناکارآمد و نامشخص، کارایی ندارد».

قدس

توزیع ویژه نامه سفارشی «آقای متفاوت»

مشرق- ویژه نامه تبلیغاتی و متملقانه ای بصورت گسترده در استان اصفهان توزیع شده که تلاش دارد استاندار این خطه را مدیری متفاوت معرفی کند. این نشریه 50 صفحه ای با 15 تصویر رنگی بزرگ به پیوست یکی از روزنامه های استان توزیع شده است.

پرونده «سلطان شکر» به کجا رسید؟

فارس- پرونده حجیم و پیچیده سلطان شکر، اگرچه در جریان است اما او در بیرون از زندان به سر می برد تا دیون خود را بپردازد. یک پایگاه خبری اصولگرا مدعی شده که وی با ضمانت یک فرد دیگر که خود پرونده اقتصادی دارد، به مرخصی آمده است.

استاد آلمانی در کربلا مسلمان شد

رسا- دکتر کرهارد مانکولد، استاد و نماینده دانشگاه هامبورگ آلمان در عراق با حضور در حرم مطهر اباعبدا...(ع) در کربلا به دین اسلام رو آورد. وی که به عنوان نماینده دانشگاه هامبورگ برای بررسی دادن بورسیه به دانشجویان پزشکی در عراق حضور یافته است، به خبرنگاران گفت: هنگامی که وارد صحن حرم اباعبدا...(ع) شدم احساسی به بنده دست داد که تاکنون آن را درک نکرده بودم.

بازیگری که بازی می کند تا ایران، هراسناک جلوه کند

مشرق- شهره آغداشلو که پیشتر در فیلم های ضد ایرانی مانند سنگسار ثریا میم و مجموعه 24 ایفای نقش کرده است، مستند ایرانیوم که ازسوی صندوق کلاریون برای اثبات تهدید هسته ای ایران ساخته شده را روایت می کند. موسسه کلاریون پیش از این مستند جهاد سوم، و ابسشن (جنگ اسلام رادیکال با غرب) را ساخته بود. «ایرانیوم» برگرفته از دو کلمه ایران + اورانیوم است.

متکی تکذیب کرد

ایسنا- دفتر منوچهر متکی اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات مجلس را نادرست دانست.

طائب: نظام از مشایی و رحیمی لطمه نمی بیند

رسا - حجةالاسلام مهدی طائب گفت: اگر آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور مفاسد مالی دارد همه به زمان پیش از احمدی نژاد بر می گردد. البته اگر این موضوع درست است، مرگ یک بار شیون هم یک بار و بیایند موضوع را بررسی کنند. این استاد حوزه و دانشگاه درباره رحیمی و مشایی گفت: نظام ما هیچ لطمه ای از اینها نمی بیند. چون آقای رحیمی فقط حرفهایشان اذیت کننده است وگرنه آنها صبح تا شب می دوند و کار می کنند. مشایی هم هر وقت خواسته کاری کند، جلویش سدی ایجاد شده است.

زاکانی: از دستگاه قضایی شکایتی نکرده ام

فارس - علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به انتشار خبری به نقل از وی در برخی رسانه ها در رابطه با اینکه از دستگاه قضایی به دلیل تأخیر در رسیدگی به پرونده رحیمی شکایت کرده است، گفت: چنین موضوعی واقعیت ندارد.

آماده باش پلیس سعودی علیه مختار

الف - نیروهای امنیتی عربستان برای جلوگیری از تکثیر نسخه عربی سریال مختارنامه از روز شنبه به حال آماده باش درآمده اند. نیروهای امنیتی سعودی در این راستا، از روز شنبه همه مؤسسات تکثیر دی وی دی را در آن کشور زیر نظر گرفته اند.

خروج 4 میلیارد دلار ارز از سوی افغانها

ایسنا - مصطفی محمد نجار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اتباع افغان با اشتغال و کسب درآمد در ایران، رقمی بیش از چهار میلیارد دلار ارز خارج می کنند.

نظر زیباکلام درباره رئیس جمهور یازدهم

محرمانه نیوز- صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران گفت: اگر زمانی اسفندیار رحیم مشایی کاندیدای ریاست جمهوری شود بدون شک با اقبال عمومی می تواند سکان قوه مجریه کشور را در دست بگیرد.

انتقاد از کم کاری صدا و سیما در پخش اخبار کاروان آسیایی غزه

خبرگزاری دانشجو- سعید قاسمی، فعال فرهنگی عصر دیروز در همایش امت واحده در دانشگاه تهران با انتقاد شدید از صدا و سیما به خاطر انعکاس ندادن شایسته اخبار کاروان آسیایی غزه گفت: رسانه ملی اخبار کاروان آسیایی که گروهی از ایران هم در آن حضور داشتند را پخش نکرد و به جای آن خبرهای ببر کشته شده و مرغ آبی های دریایی را نشان می داد.

تور دانشگاههای آمریکا برای جذب دانشجویان ایرانی

فارس- اندیشکده «کتو» از اندیشکده های مهم تولید فکر برای دولت آمریکا به تازگی در مقاله ای با نام «چگونه به مغز ایران ضربه بزنیم»، نوشته است: ایرانی ها شاید مرعوب قدرت ما نشده باشند، اما جذابیت دانشگاه های ما ایشان را وحشت زده کرده است. پس آشکارا به آنها اعلام کنید که از حضور جوانانشان برای ادامه تحصیل در آمریکا استقبال می کنید؛ این مسأله سبب نگرانی مسؤولان ایرانی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد