عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

آملی لاریجانی: از یک سال پیش سران فتنه را مجرم می‌دانستم .

 بسمه تعالی

خبرگزاری فارس: رئیس قوه قضائیه با اشاره به حوادث پس از انتخابات سال گذشته و عملکرد دستگاه قضایی در برخورد با قانون‌شکنان، گفت:از یک سال پیش سران فتنه را مجرم می‌دانستم.


-------------------------------

به گزارش خبرنگار قضائی فارس، صادق آملی لاریجانی عصر امروز در همایش وحدت میان حوزه و دانشگاه در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده علوم قضائی با اعلام این مطلب افزود: در قوه قضائیه مشکلات زیادی وجود دارد که بخشی از آن ناشی از کمبود‌های مربوط به نیروی انسانی است و بخشی دیگر مربوط به ساختار این دستگاه است.

وی ادامه داد: اما آن چیزی که نمی‌توان ضعف ناشی از آن را به نبود قانون و یا مشکلات ساختاری تعمیم داد بحث استقلال و قاطعیت دستگاه قضائی است که بر می‌گردد به شخصیت قضات و مدیران این دستگاه.

وی افزود: به شما دانشجویان توصیه می‌کنم از همین امروز به فکر استقلال یک قاضی باشید من کاری به افرادی که به دنبال مال و منال دنیا رفتند ندارم اما گاهاً دیده شده قضات خوب ما نیز در جهت پرورش روحیه استقلال و قاطعیت خودشان فعالیتی نداشته‌اند.

لاریجانی با اشاره به این مطلب که یکی از مواردی که فکر می‌کنم وجود آن باعث می‌شود زندگی شهروندان تحت تأثیر قرار بگیرد قاطعیت در مبارزه با مفاسد است، گفت: من واقعاً از شعار دادن پرهیز می‌کنم اما بنای ما این است که با مفاسد اجتماعی به شدت برخورد کنم و مهمترین مانع در رسیدن به این هدف عدم عظم جدی مسئولان و خوف در مقابل اصحاب حقوق بشر است.

وی ادامه داد: زمانی که یک اعدام در کشورمان رخ می دهد عده‌ای صدایشان بلند می‌شود که این کار کار غیرانسانی است اما باید پرسید ملاکشان چیست و مبانی این حرف‌هایشان را از کجا آورده‌اند. چرا باید زمانی که فردی در جزای قتلی مجازات می‌شود این کار غیر انسانی شمرده شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که فلان وکیل به خارج از کشور می‌رود و در مقابل محکوم شدن یک متهم به نظام توهین می‌کند گفت: مگر در مغرب زمین اعدام وجود ندارد ما نمی‌خواهیم بگوییم اعدام چیز خوبی است ما براساس قانون و حدود الهی‌مان قصاص داریم و در این مسئله هم با کسی مجامله نمی‌کنیم زیرا خداوند گفته در قصاص حیات وجود دارد.

لاریجانی با اشاره به حادثه‌ای که چندی قبل در تهران اتفاق افتاده بود و در طی آن یک جوان شهرستانی توسط دو موتورسوار مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و کیفش به سرقت رفته بود گفت: من نمی‌گویم هیچ کجای دنیا جنایت وجود ندارد اما عدم قاطعیت ما در برخورد با برخی از مجرمان و متهمان باعث شده کارهایی که انجام می‌دهیم از بازدارندگی قابل قبولی برخوردار نباشد.

وی با اشاره به اینکه از نیروی انتظامی درخواست جدی داریم تا لیست این افراد تا متهمان را به دستگاه قضائی معرفی کند گفت: از کارمندان دستگاه قضائی نیز می‌خواهیم تا به سرعت به این گونه موارد رسیدگی کنند.

* در قانون سلاح سرد همان مجازات سلاح گرم را دارد

وی با اشاره به این مطلب که در قانون سلاح سرد همان معنی و مفهوم سلاح گرم را دارد، گفت: اگر کسی با سلاح سرد باعث ترد شهروندی شود به عنوان مفسدفی‌الارض و مقارب شناخته خواهد شد و قطعا حکمش اعدام است.

وی خطاب به مجرمان گفت: این افراد فکر نکنند اگر چاقویی زیر گلوی فردی گرفتند قرار است با آنها مصامحه شود بلکه براساس قانون آنها مفسد‌فی‌الارض شناخته خواهد شد و قطعاً اعدام خواهد شد.

* دستگاه قضائی برای رسیدن به اهدافش نیاز به حمایت همه دارد

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به این مطلب که دستگاه قضائی برای آنکه بتواند به اهداف خود برسد نیاز به حمایت همه دارد گفت: در دستگاه قضائی همه مسئولان کار خود را انجام می‌دهند اما از بیرون دستگاه نیز نیاز داریم تا به ما کمک شود.

لاریجانی گفت: من گلایه می‌کنم زیرا گاهی هجمه‌های حساب شده متوجه استقلال دستگاه قضائی می‌شود. اما ما توقعمان این است که به جای این هجمه‌ها از ما حمایت شود.

وی با اشاره به این مطلب که دستگاه قضائی متعلق به فرد خاصی نیست و من تنها امانت‌دار آن هستم گفت: اصولگرایان و حزب‌اللهی‌ها باید به کمک ما بی‌آیند. قوه قضائیه مستقل باید تا زمان ظهور حضرت مهدی بماند و با استقلال حکم بدهد و بتواند در اجرای عدالت قدم بردارد.

لاریجانی گفت: ما قطعاً نواقصی داریم اما مدیران این دستگاه در حال کار کردن هستند اما متأسفانه بعضی موارد ما را به جرم‌های نکرده محکوم می‌کند.

* متأسفم برای کسی که در کنار رکن یمانی قسم دروغ می‌خورد

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان "فردی که عنوان کرده بود حاضر است در کنار رکن یمانی در سفر به حج قسم بخورد که اگر رئیس قوه مقننه از سران فتنه به صراحت سخن نمی‌گوید این است که این فرد می‌خواهد اگر حکومت برگشت و عوض شد در حکومت بعدی هم دستی داشته باشد "، اظهار داشت: باید گفت انالله و اناالیه راجعون برای این فرد اظهار تأسف می کنم که در روز روشن و در مقابل کعبه به برادر دینی خود تهمت می‌زند و قسم دروغ می‌خورد.

وی ادامه داد: بارها به من گفته‌اند چرا درباره سران فتنه اقدامی نمی‌کنید، باید به آنها بگویم که یک سال پیش آنها را مجرم دانستم اما بارها در لفافه به شما گفتم که یکسری مصالح نظام وجود دارد که بنده هم تعیین کننده آن نیستم.

لاریجانه افزود: از یک نماینده مجلس تعجب می‌کنم که بارها برای او شفاهی درباره مسائل نظام و چرایی عدم رسیدگی به پرونده سران فتنه توضیح داده‌ام اما باز هم این آقا می‌گوید که ما کاری نکرده‌ایم. آن زمان که این افراد مشغول استراحت بودند قضات ما مشغول کار کردن بودند.

رئیس قوه قضا گفت: مصالح کلی نظام را رهبر انقلاب تشخیص داده و تعیین می‌کنند، ما همه سرباز او هستیم و باید پرسید اینها چگونه ادعا می‌کنند که سرباز رهبری هستند اما به طور غیرمستقیم ایشان را مورد هجمه قرار داده و ما را سپر کردند. اینها می‌خواهند ما را مقابل حز‌ب‌اللهی‌ها و اصول‌گرایان قرار دهند. ما حرفمان با جرم و مجازات است نه با حزب‌اللهی و اصول‌گرا، ما دست بسیجی‌ها را هم می‌بوسیم.

لاریجانی با اشاره به سخنان یک روحانی درباره "بی‌عرضگی دستگاه قضائی در برخورد با سران فتنه "، اظهار داشت: متأسفم از اینکه یک روحانی در روز عاشورا بالای منبر می‌رود و به قوه قضائیه توهین می‌کند و می‌گوید قوه قضائیه بی‌عرضه است، مگر دستگیر کردن دو یا سه نفر کار سختی است برای قوه قضائیه، آقایان یک مقدار به خودتان بیایید این مسیری که می‌روید ظلم به خودتان است.

وی افزود: ما در ادامه مسیرمان و انجام اقداماتمان از هیچ فردی سفارش نمی‌پذیریم؛ مگر رهبر انقلاب. همه ما باید در مقابل قانون خاضع باشیم و بسیجیان باید خاضع‌تر باشند.

لاریجانی با اشاره به این مطلب که "به این پست و مقام وابستگی ندارم "، گفت: اما اجازه نمی‌دهیم تخطی از قانون صورت بگیرد زیرا زمانی که تخطی از قانون را می‌پذیریم راه برای خیلی چیزهای دیگر باز می‌شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به سخنان فردی مبنی بر اینکه گفته‌ است "من قانون اساسی را قبول ندارم و فقط وصیت‌نامه پدر شهیدم را قبول دارم "، تصریح کرد: خدا بیامرزد امام خمینی(ره) را؛ زمانی که بنی‌صدر گفت به قانون اساسی عمل نمی‌کند، امام گفت تو غلط می‌کنی به قانون عمل نمی‌کنی. حال باید پرسید این چه حرفی است که این فرد می‌زند و می گوید که قانون اساسی را قبول ندارد.

لاریجانی همچنین با اشاره به این مطلب که در پیشگاه دستگاه قضائی هیچ فردی با فرد دیگر تفاوتی ندارد، گفت: سایت‌هایی که به بعضی از دستگاه‌ها وابسته هستند چرا این مباحث را پخش می‌کنند آنها بدانند که برخورد ما قطعی است.
وی افزود:اگر انسان متدینی مرتکب جرم شود ما او را رها نمی‌کنیم و به جرمش رسیدگی می‌کنیم مانند آن که اگر زنی بدکاره به ما مراجعه کند و دعوای ملکی داشته باشد ما موظفیم حق را ستانده و به او پس دهیم؛ چرا که دستگاه قضائی برای 70 میلیون نفر است.

وی ادامه داد: حرف ما یک کلام است؛ همه باید نسبت به قانون خاضع باشد. برخی به ما هجمه وارد کرده‌اند که در برابر توهین به رئیس‌جمهور کاری نکرده‌اید اما ما می‌گوییم اقدامات خوبی کرده‌ایم و حتی زمانی که رئیس‌جمهور عنوان کرد از حق خود گذشته ما براساس قانون دادستانمان ورود پیدا کرد و بسیاری از سایت‌ها را نیز بست، زیرا جرمی عمومی وارد شده بود.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به این مطلب که ما ذره‌ای از سیاست‌های کلی دستگاه قضایی عدول نخواهیم کرد، گفت: امیدواریم بتوانیم منویات رهبر معظم انقلاب را انجام دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد