عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

عروه الوثقی

حضرت امام خمینی (ره): آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.

واکاوی نقش خاتمی در اغتشاشات سال 1388

 

در این مطلب بر آنیم تا با دوری از حب و بغض شخصی، نگاهی موشکافانه به شیوه مواجهه خاتمی با فتنه سال گذشته و مواضع وی در برهه‎‎های حساس آن داشته باشیم تا مخاطب با مشاهده این مواضع، خود به‎کارنامه خاتمی طی یک سال و نیم گذشته نمره دهد.

 

در روز‎های اولیه ماه دی که یادآور هتاکی فتنه‌گران به عاشورا در سال گذشته و به تبع آن حماسه بی‌نظیر 9 دی در دفن فتنه از سوی مردم ایران و تهران بود، عده‎ای از نمایندگان اقلیت مجلس به دیدار سیدمحمد خاتمی رفتند. فردی که یکی از نقش‌آفرینان فتنه سال گذشته بود.

هرچند اخبار ضد و نقیض ماه‎‎های گذشته، حاکی از آن بود که خاتمی در صدد فاصله‌‌گرفتن از موسوی و کروبی و بازگشت به‎سوی نظام است، اما سخنان وی در دیدار این نمایندگان که با نگاهی طلبکارانه و بدون اظهار ندامت از اقدامات خود در یاری فتنه‌گران، جهت شرکت در انتخابات سال آینده برای نظام شرط می‎گذارد، حاکی از آن بود که این تصور، خیلی خوش‌بینانه است. سخنان وی دراین جمع، بار دیگر نگاه منتقدانه شخصیت‌‎ها و رسانه‎‎های اصول‎گرا را به‎سوی رییس دولت اصلاحات متوجه ساخت.

در این مطلب بر آنیم تا با دوری از حب و بغض شخصی، نگاهی موشکافانه به شیوه مواجهه خاتمی با فتنه سال گذشته و مواضع وی در برهه‎‎های حساس آن داشته باشیم تا مخاطب با مشاهده این مواضع، خود به‎کارنامه خاتمی طی یک سال و نیم گذشته نمره دهد.

همه باید آن‎چه را مردم انتخاب می‎کنند بپذیرند!

در طلیعه صبح 22 خرداد، یکی از افرادی که در حسینیه جماران حاضر شد تا رأی خود را به صندوق بیاندازد، سید محمد خاتمی بود. وی از مشاهده حضور مردم در انتخابات ذوق زده به‎نظر می‎رسید و به تصور خود دوم خردادی دیگر را می‎دید که بار دیگر اصلاح‎طلبان به میدان سیاست باز خواهند گشت. برای همین هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند که چرا با مردم سخن نمی‎‎گوید با پز خاصی گفت: "امروز جای صحبت نیست و جای عمل است. "

رییس‌جمهوری سابق که ظاهرا جوسازی‌‎های ستاد موسوی روی او نیز تأثیر گذاشته و علی‎رغم نتیجه تمام نظرسنجی‌‎ها که در آن‎‎ها رأی احمدی‌نژاد بسیار بالاتر از موسوی و سایر رقبا بود، باور داشت که رفیقش بازی را برده است با پرستیژی خاص در مصاحبه با خبرگزاری فارس، ابراز امیدواری کرد که انتخابات به سلامت و خوبی برگزار شود و خطاب به احزاب و جریان‌‎ها و اشخاص یادآور شد: همه باید آن‎چه را مردم انتخاب می‎کنند بپذیرند و از رأی مردم تمکین کنند.

وی با سابقه هشت سال سکانداری اجرایی کشور، بیش از هر کس دیگری می‎دانست که پروسه انتخابات کشورمان چگونه است و حتی اگر دولت و یا هر شخص و جریان دیگری، قصد دستکاری آراء را داشته باشد، عملا این آرزو قابلیت تحقق ندارد.


همراهی با موسوی و کروبی در فرمان شورش

فردای انتخابات و پس از مشخص شدن نتیجه آراء و توهم خود ساخته موسوی، خاتمی و سایر رفقای این عده، اولین بیانیه میرحسین موسوی در رد نتیجه انتخابات و فرمان شورش علیه جمهوریت صادر شد. خاتمی نیز که همیشه دم از قانون‎مداری می‎زد و طی دوران مسئولیتش و حتی روز 22 خرداد، از لزوم پذیرش رأی مردم سخن گفته بود و با این‎که خود بهتر از هر کس می‎‎دانست واقعیت چیست، با موسوی و کروبی همراه شد و عملا به یکی از سه ضلع سران فتنه تبدیل شد.

پس از آن‎که درخواست راهپیمایی برخی حامیان موسوی در انتخابات، برای روز 25 خرداد، رد شده و مورد تأیید قرار نگرفت، خاتمی نیز با موسوی و کروبی همراه شد و در بیانیه‎ای مشترک با موسوی تأکید کرد: "به‎رغم عدم صدور مجوز راهپیمایی و به‎دلیل عدم امکان اطلاع‎رسانی کافی به مردم و برای ادای احترام به آن دسته از حامیانی که در راهپیمایی میدان انقلاب تا میدان آزادی حضور پیدا کرده‎اند، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی امروز در مسیر راهپیمایی حضور یافته و مردم را به آرامش دعوت خواهند کرد. " همان‎گونه که مشخص است در این بیانیه به‎صورت کاملا مرموزانه مردم را به حضور غیرقانونی در این مراسم دعوت کرده و از طرفی بهانه حضور خود را دعوت مردم به آرامش! عنوان می‎‎کنند. نتیجه این حضورکاملا آرام، جان باختن چند تن از هموطنان‎مان از نیرو‎های بسیج و معترضین، در اغتشاشات غروب 25 خرداد بود.


نامه به رییس دستگاه قضا در دفاع از خادمان کشور!

روز 27 خرداد، خاتمی به همراه موسوی در نامه‎ای مشترک به رییس دستگاه قضا، برخورد با اغتشاش‎گران -که به‎نام این افراد، جان و مال مردم را هدف قرار داده بودند- و محرکان و برنامه‎ریزان فتنه را ناسازگار با معیار‎های جمهوری اسلامی خواندند. معنای این نامه این بود که دستگاه قضایی باید این افراد را آزاد بگذارد تا کشور را به اغتشاش بکشند. این موضع خاتمی، یادآور موضع او در فتنه کوی دانشگاه تهران بود که خواستار مدارا با اغتشاش‎گران شد.

این دو در نامه خود آورده بودند: "دستگیری این شخصیت‎‎ها و افرادی که غالبا نقش فعال و مؤثری در خدمت به مردم کشور و جلوگیری از خشونت و رفتار‎های غیرمدنی دارند، نه‎تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه موجب تخریب افکار عمومی و تشدید نگرانی و ناآرامی‎هاست... "

دعوت به اغتشاش در سال‎روز فتنه منافقین

با آن‎که اعلام شده بود که رهبری نظام روز 29 خرداد در نماز جمعه شرکت می‎‎کنند و مجمع روحانیون مبارز به رهبری خاتمی نیز از این موضوع مطلع بود، این مجمع خواستار درخواست مجوز برای برپایی راهپیمایی در30 خرداد شد (یعنی همان روزی که منافقین علیه نظام اسلامی دست به شورش زدند). این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت و با آن‎که رهبری انقلاب در آن نماز تاریخی خواستار پیگیری مطالبات از مسیر قانون و خاتمه دادن به اردوکشی خیابانی شدند، این مجمع تا ساعت 2 بعدازظهر روز موعود حاضر نشد درخواست خود را لغو کند و زمانی این کار را انجام داد که عملا تأثیری نداشت، چراکه معترضان به خیابان آمده بودند و حاصل ان جان باختن بیش از 10 تن از هموطنان بود.


خاتمی خود را به فراموشی زده است

علی‎رضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس، هفته پیش در نطق علنی مجلس، با انتقاد از شروط اخیر خاتمی برای نظام، زوایای دیگری از نقش این فرد و همدستانش در فتنه را برملا کرد. وی گفت: فراموش نمی‎کنم که برای انجام مأموریتی از سوی رییس مجلس، به‎همراه آقایان ابوترابی‌فرد، عباسپور، کاتوزیان، نادران، جلالی، با آقای هاشمی رفسنجانی در یی خرداد سال یی دیدار داشتیم، در این جلسه آقای هاشمی گفتند که در صبح یی خرداد یعنی روز بعد از انتخابات آقای خاتمی تماس گرفت و گفت که با آقایان سیدحسن خمینی و میرحسین موسوی قصد دیدارم را دارند که من گفتم جلسه مجمع تشخیص مصلحت است و به همین دلیل آقایان موسوی، خاتمی و سید‌حسن خمینی، هنگام ظهر به دفتر آمدند. نماینده مردم تهران افزود: آقای هاشمی گفتند که خواسته این سه فرد ابطال انتخابات بود و راه‎‎های قانونی را نیز قبول نداشتند. زاکانی اظهار داشت: جلسه یاد شده زمانی برگزار شد که هنوز آرا‌ی انتخابات در حال شمارش بود و نتیجه انتخابات مشخص نشده بود.

زاکانی در ادامه افزود: البته تکلیف آقای موسوی و جرائمش معلوم است، اما اخیرا آقای خاتمی در دیدار با اقلیتی‌‎های مجلس برای بازگشت به صحنه سیاسی کشور، پیش‌ شرط‌‎هایی را بیان کرده ‌که این مسأله جای تعجب دارد. این نماینده مجلس اظهار داشت: خاتمی به‎عنوان یکی از متهمان اصلی فتنه یی، این‎گونه با فرار به جلو یا خود را به فراموشی زده ‌و یا ‌شعور ملت مسلمان ما را به سخره گرفته است.


افشای مواضع براندازانه خاتمی

سردارمحمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه شهریور 88، با اشاره به اعترافات ابطحی در دادگاه، به بخشی از اظهارات این چهره نزدیک به خاتمی اشاره کرد که در آن می‎‏گفت: "خاتمی و فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی می‎گفتند که "برنده شدن در این انتخابات، خیلی با انتخابات گذشته فرق می‎کند. در این صورت جریان اصول‎گرا و رهبر، دیگر نمی‎توانند سرشان را بلند کنند و این معنای یکسره کردن کار است. " یعنی رسیدن به یک نظام با ولایت فقیه بسیار ضعیف شده یا بدون ولایت فقیه.. اعتراضات در انتخابات کاملا برنامه‌ریزی شده بود. " وی همچنین به بخش‏‎هایی از سخنان خاتمی در سال 87 اشاره کرده که در آن خاتمی تصریح می‎‏کند: "اگر در این انتخابات[دهم] احمدی‌نژاد سقوط کند، عملا رهبری حذف می‎شود، اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصول‎گرایی به‎معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می‎شود و با شکست اصول‎گرایان، باید قدرت رهبری را مهار کرد. "


برگزاری رفراندوم؛ پیشنهاد خاتمی یا مایکل لدین!

پس از بن بست طرح تقلب در انتخابات و رو شدن دست خالی موسوی، کروبی و خاتمی برای ملت، در ارائه سندی مبنی بر تأیید ادعایی که به‎خاطر آن کشور را به آشوب کشاندند، حال نوبت به آن رسیده بود تا با طرح مباحث انحرافی و جنجالی، اولا انگشت اتهام را از خود به‎سمت دیگران هدایت کنند و ثانیا در راستای پیاده کردن دستورات انقلاب مخملی و جین شارب بایستی راهکاری ارائه می‎‎شد که قابلیت تحقق نداشته باشد. بر این اساس خاتمی اواخر تیرماه در دیدار با خانواده‎‎های بازداشت‌شدگان، برگزاری رفراندوم را تنها راهکار برون‌رفت از بحران فعلی کشور دانسته و گفت: "باید از مردم پرسیده شود که آیا از وضعیت پیش‌آمده راضی هستند و اگر اکثریت مردم از این وضعیت راضی هستند و این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم. " این سخنان خاتمی از آن‎جا که می‎‎توانست حامیان داخلی فتنه را تا حدودی از لاک بیرون آورد، به‎شدت مورد استقبال قرار گرفت و در رسانه‎‎های ضد انقلاب نیز به سرعت انعکاس یافت. فردای این دیدار، مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‎ای رسمی حرف‎های خاتمی را تکرار و از ایده رفراندوم دفاع کرد. در این خصوص چند نکته مطرح هست و آن این‎که اولا براساس قانون اساسی رفراندوم با تصویب دو سوم نمایندگان مجلس و با فرمان رهبری نظام صورت می‎‎گیرد. ثانیاً این‎که وزارت کشور مسئول برگزاری آن خواهد بود و شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن را خواهد داشت. این افراد که نه وزارت کشور را قبول داشته و نه شورای نگهبان را بی‎طرف می‎‎دانستند؛ بر اساس کدام قانون قصد برگزاری رفراندوم را داشتند و ثالثا این‎که چه ضمانتی وجود داشت که اینان نظر مردم در رفراندوم را بپذیرند. روز بعد از این پیشنهاد خاتمی، روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم شریعتمداری اسنادی را رو کرد که نشان می‎‎داد این پیشنهاد از سوی مایکل لدین آمریکایی ارائه شده و آقای خاتمی فقط آن را تکرار کرده است.


استقبال از خاتمی در روز قدس با شعارمرگ بر منافق

حدود دو ماه بود از انتخابات گذشته بود و حال سران فتنه در این صدد بودند که بار دیگر حامیان خود را به میدان بکشند و چه فرصتی بهتر از روز قدس که طبق سنت هرساله در سراسر ایران راهپیمایی برقرار است و می‎‎توانستند با حضور در میان جمعیت، شعار‎های خود را سر دهند و نگاه رسانه‎‎های تشنه غربی را به‎سوی خود جلب کنند. خاتمی نیز با موسوی و کروبی فراخوان داده و حامیان را به حضور سبز در این مراسم، تشویق کردند. اما آن‎چه در روز قدس تمامی ملت ایران شاهد بودند، رسوایی این جریان نفاق و دروغ بود.

برخلاف پیش‎بینی این جریان، هرچند معدود افرادی به خیابان‎‎ها آمده بودند که صدای‎شان با صدای آمریکا و اسراییل همخوانی داشت، لیکن آن‎چه در روز قدس به وقوع پیوست، بساط معرکه اغتشاش‎طلبان را تاحد گسترده‎ای جمع کرد. جالب آن‎که فرصت‎طلبان با راهپیمایی جداگانه در روز قدس و با طرح شعار‎های مخلاف آرمان‎‎های این روز، عملکرد منافقین در سال 1359 را تکرار کردند. در حقیقت اقدام آن‎‎ها تکرار عملکرد سال 59 منافقین بود که با جداسازی راهپیمایی خود، عملا راه خود را از ملت جدا کردند. خاتمی هم که در این روز قصد داشت در حوالی دانشگاه تهران با پایین‌آمدن از خودروی خود به جمع راهپیمایان بپیوندد، پس از پایین آمدن از خودرو با خشم مردم شرکت‌کننده در این راهپیمایی روبه‎رو شد که شعار‎های "مرگ بر ضد ولایت فقیه "، "مرگ بر منافق "، "منافق برو بیرون " را نثار وی می‎کردند. این شعار‎های مردمی باعث شد خاتمی در مناسبت‎های بعدی، همچون 13 آبان، 16 آذر و22 بهمن از حضور در انظار عمومی خودداری کند.


شرط ‎گذاری برای نظام

مطالب بالا بخش کوچکی از مواضع رییس‎جمهوری سابق کشورمان در جریان اغتشاشات سال گذشته است که رهبر معظم انقلاب، از آن تعبیر به فتنه عمیق کردند. بی‎شک خاتمی را باید در این جریان ضلع سوم فتنه و یکی از متهمان اصلی آن دانست. حال چگونه است در حالی‎که نظام تاکنون با سعه صدر با او و امثال موسوی و کروبی برخورد کرده و از محاکمه آنان خودداری کرده، به‎جای عذرخواهی از ملت و نظام به‎خاطر هزینه‎‎های سنگینی که به کشور در داخل و خارج وارد ساختند، با نگاه طلبکارانه برای حضور در انتخابات آینده شرط می‎‎گذارند؟!


نویسنده:حبیب ترکاشوند

آیت‌الله مکارم شیرازی "قرضاوی" را به مناظره فراخواند .

بسمه تعالی  

بصیرت:قرضاوی اظهار کرده نسبت به قیام بحرین علاقه ندارد و باید سرکوب شوند، در حالی که یک عالم روشن دینی نباید این حرف را بزند. این حرف یعنی تبعیض میام مسلمانان چطور از مصر و لیبی طرفداری می کنید ولی در بحرین از دیکتاتوری حمایت می کنید؟ یک بام و دو هوا برای یک عالم درست نیست.

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به قرضاوی، رییس الازهر و مفتی بزرگ سوریه گفت: این آقایان بیایند و بنشینیم تا ثابت کنیم اگر انقلاب اسلامی ایران نبود هرگز انقلاب‌های منطقه شکل نمی‌گرفت.

حضرت آیت الله مکارم در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به انقلاب‌های شکل‌گرفته در منطقه به خصوص قیام مردم بحرین و جنایات آل خلیفه در این کشور و اظهارات غیرمعقولانه برخی علمای اهل‌سنت در این خصوص اظهار داشت: قرضاوی که رییس گروهی از علمای اهل سنت است، آدم باسواد و نسبتا روشنی است ولی اخیرا درباره قیام شیعیان و اهل سنت بحرین سخنانی گفته که زیبنده یک عالم دینی نیست.

حضرت آیت الله مکارم ادامه داد:‌ وی اظهار کرده نسبت به قیام بحرین علاقه ندارد و باید سرکوب شوند، در حالی که یک عالم روشن دینی نباید این حرف را بزند. این حرف یعنی تبعیض میام مسلمانان چطور از مصر و لیبی طرفداری می کنید ولی در بحرین از دیکتاتوری حمایت می کنید؟ یک بام و دو هوا برای یک عالم درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: در بحرین همه شیعه نیستند و شیعه و سنی با هم قیام کرده اند و علمای اهل سنت بحرین برای قیام بیانیه داده اند ، تعصب را باید کنار بگذارید و به دنبال منطق و دلیل باشید و یک بام و دو هوا ناشی از تعصبات فرقه گرایی است و ثمره این تعصبات را اسرائیل و دشمنان اسلام می برند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به نقشه دشمنان مبنی بر ایران هراسی و تشدید آن در شرایط کنونی اظهارداشت: آقای قرضاوی و رییس الازهر و مفتی بزرگ سوریه و بنده بنشینیم تا بگویم اگر انقلاب اسلامی نبود و در دهن آمریکا نمی زد وضع منطقه چه بود، آیا مصری ها می توانستند انقلاب کنند آیا اسرائیل برای همه خاورمیانه نقشه نداشت؟

وی یادآور شد: اگر شیعیان در ایران و لبنان به اسرائیل ضربه نمی زدند وضع منطقه این گونه نبود، بعد از این باید مراقب بود این انقلاب ها را مصادره نکنند اگر ایران نبود اسرائیل خاورمیانه را می بلعید، قرضاوی بیشتر مطالعه کند.

عیدی یک سرایدار البرزی به مسافر نوروزی

 بسمه تعالی 

یک سرایدار مدرسه ده ها میلیون ریال پول نقد و چند فقره کارت اعتباری را به صاحبش بازگرداند.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز، یکی از مسافران نوروزی از شهرستان ملکان آذربایجان شرقی میهمان یکی از ستادهای اسکان فرهنگیان استان البرز بود که مبلغ زیادی پول و مدرک شناسایی خود را در این مکان جا گذاشت.
براساس این گزارش، بعد از ترک محل اسکان توسط مسافر، سرایدار این مدرسه به نام عباس جوانمردی پول و مدارک را یافته و با تلاش بسیار موفق به تماس با این مسافر شد در حالی که این مسافر بعد از طی مسافتی هنوز متوجه مفقود شدن پول و مدارک خود نشده بود.
این مسافر 40 میلیون ریال پول نقد و تراول، 20 میلیون ریال چک حامل بدون تاریخ، تمام کارت های شناسایی، دسته چک و تعدادی عابربانک خود را جا گذاشته بود.
سرایدار مدرسه علی رغم اصرار زیاد از طرف مسافر مذکور از قبول هرگونه وجه نقد و مژدگانی امتناع کرد.

لؤلؤ

 

گفت: حاکمان آمریکایی بحرین، نماد میدان «لؤلؤ» را تخریب کرده و از بین برده اند.
گفتم: حق دارند، چون میدان لؤلؤ برای آل خلیفه به لولو تبدیل شده بود.
گفت: وزیر خارجه حکومت آل خلیفه گفته است؛ این میدان یادآور خاطرات تلخی برای مردم بوده است!
گفتم: خاطرات تلخ برای مردم یا دربار آمریکایی آل خلیفه؟!
گفت: البته مردم بحرین هم گفته اند حاکمیت آل خلیفه را به زیر می کشند و به زباله دان تاریخ می اندازند.
گفتم: دانش آموزی برای این که به مدرسه نرود دعا می کرد معلمش بمیرد. وقتی این ماجرا به گوش معلم رسید، او را صدا کرده و گفت؛ دعا کن بابات بمیره، چون اگر معلم بمیرد، یک معلم دیگر جای او را می گیرد اما اگر پدرت بمیرد دیگر کسی نیست که تو را به مدرسه بفرستد.

چرا نام این سوره فاتحة الکتاب است ؟

بسمه تعالی

   «فاتحة الکتاب» به معنى آغازگر کتاب (قرآن) است ، و از روایات مختلفى که از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) نقل شده به خوبى استفاده مى شود که این سوره در زمان خود پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) نیز به همین نام شناخته مى شده است .

   از اینجا دریچه اى به سوى مسأله مهمى از مسائل اسلامى گشوده مى شود و آن اینکه بر خلاف آنچه در میان گروهى مشهور است که قرآن در عصر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) به صورت پراکنده بود، بعد در زمان ابوبکر یا عمر یا عثمان جمع آورى شد قرآن در زمان خود پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) به همین صورت امروز جمع آورى شده بود، و سرآغازش همین سوره حمد بوده است ، والا نه این سوره نخستین سوره اى بوده است که بر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) نازل شده ، و نه دلیل دیگرى براى انتخاب نام فاتحة الکتاب براى این سوره وجود دارد.

   مدارک متعدد دیگرى در دست است که این واقعیت را تأیید مى کند که قرآن به صورت مجموعه اى که در دست ماست در عصر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) و به فرمان او جمع آورى شده بود.

   على بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام نقل کرده که رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) به على علیه السلام فرمود: قرآن در قطعات حریر و کاغذ و امثال آن پراکنده است آن را جمع آورى کنید سپس اضافه مى کند على علیه السلام از آن مجلس برخاست و آن را در پارچه زرد رنگى جمع آورى نمود سپس بر آن مهر زد (و انطلق على علیه السلام فجمعه فى ثوب اصفر ثم ختم علیه).

   گواه دیگر اینکه خوارزمى دانشمند معروف اهل تسنن در کتاب «مناقب» از «على بن ریاح» نقل مى کند که على بن ابى طالب و ابى بن کعب ، قرآن را در زمان رسولخدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) جمع آورى کردند.

   سومین شاهد جمله اى است که حاکم نویسنده معروف اهل سنت در کتاب «مستدرک» از «زید بن ثابت» آورده است :

   زید مى گوید: «ما در خدمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) قرآن را از قطعات پراکنده جمع آورى مى کردیم و هر کدام را طبق راهنمائى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) در محل مناسب خود قرار مى دادیم ، ولى با این حال این نوشته ها متفرق بود پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) به على علیه السلام دستور داد که آن را یکجا جمع کند، و ما را از ضایع ساختن آن بر حذر مى داشت».

   سید مرتضى دانشمند بزرگ شیعه مى گوید: «قرآن در زمان رسول الله به همین صورت کنونى جمع آورى شده بود».

   طبرانى و ابن عساکر از «شعبى» چنین نقل مى کنند که شش نفر از انصار قرآن را در عصر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) جمع آورى کردند و قتاده نقل مى کند که از انس ‍ پرسیدم چه کسى قرآن را در عصر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) جمع آورى کرد، گفت چهار نفر که همه از انصار بودند: ابى بن کعب ، معاذ، زید بن ثابت ، و ابوزید و بعضى روایات دیگر که نقل همه آنها به طول مى انجامد.

به هر حال علاوه بر این احادیث که در منابع شیعه و اهل تسنن وارد شده انتخاب نام فاتحة الکتاب براى سوره حمد همانگونه که گفتیم شاهد زنده اى براى اثبات این موضوع است .

سؤ ال :

در اینجا این سؤ ال پیش مى آید که چگونه می توان این گفته را باور کرد با اینکه در میان گروهى از دانشمندان معروف است که قرآن پس از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) جمع آورى شده ، (بوسیله على علیه السلام یا کسان دیگر).

در پاسخ این سؤ ال باید گفت :

   اما قرآنى که على علیه السلام جمع آورى کرد تنها خود قرآن نبود بلکه مجموعه اى بود از قرآن و تفسیر و شأن نزول آیات ، و مانند آن . و اما در مورد عثمان قرائنى در دست است که نشان مى دهد عثمان براى جلوگیرى از اختلاف قرائت ها اقدام به نوشتن قرآن واحدى با قرائت و نقطه گذارى نمود (چرا که تا آن زمان نقطه گذارى معمول نبود).

    و اما اصرار جمعى بر اینکه قرآن به هیچوجه در زمان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) جمع آورى نشده و این افتخار نصیب عثمان یا خلیفه اول و دوم گشت شاید بیشتر به خاطر فضیلت سازى بوده باشد، و لذا هر دسته اى این فضیلت را به کسى نسبت مى دهد و روایت در مورد او نقل مى کند.

   اصولا چگونه مى توان باور کرد پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) چنین کار مهمى را نادیده گرفته باشد در حالى که او به کارهاى بسیار کوچک هم توجه داشت ، مگر نه این است که قرآن قانون اساسى اسلام ، کتاب بزرگ تعلیم و تربیت ، زیر بناى همه برنامه هاى اسلامى و عقائد و اعتقادات است ؟ آیا عدم جمع آورى آن در عصر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) این خطر را نداشت که بخشى از قرآن ضایع گردد و یا اختلافاتى در میان مسلمانان بروز کند.

  به علاوه حدیث مشهور «ثقلین» که شیعه و سنى آن را نقل کرده اند که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) فرمود من از میان شما مى روم و دو چیز را به یادگار مى گذارم کتاب خدا و خاندانم این خود نشان مى دهد که قرآن به صورت یک کتاب جمع آورى شده بود.

   و اگر مى بینیم روایاتى که دلالت بر جمع آورى قرآن توسط گروهى از صحابه زیر نظر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) دارد، از نظر تعداد نفرات مختلف است مشکلى ایجاد نمى کند، ممکن است هر روایت عده اى از آنها را معرفى کند.

حمام خون سعودی ها در بحرین

 

نگرانی امریکا از سرنوشت ناوگان پنجم دریایی اش در خلیج فارس سبب شد
حمام خون سعودی‎ها در بحرین/ احتمال ورود ایران در صورت برهم خوردن موازنه قوا/ استشهادیون ایرانی در سواحل خلیج فارس تجمع می‎کنند

سفر رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا به منامه بحرین برای نجات محل استقرار ناوگان پنجم دریاری ارتش امریکا در این جزیره کافی بود تا شاه خاندان آل خلیفه در بحرین چراغ سبز را برای حضور نیروهای شورای همکاری خلیج فارس آنهم برای کشتار مردم کشورش روشن کند.

به گزارش رجانیوز، با چراغ سبز حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین به نیروهای امنیتی و ارتش عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس، و در حالی که اعتراضات مردم شیعه وسنی بحرین، دولت آل خلیفه را به مرز شکست کشانده بود، حضور نیروهای عربستانی و تسلیحات زرهی و نظامی این کشور، در مقابل مردم تجمع کننده در میدان مروارید و دیگر شهرهای بحرین، در این کشور حمام خون به وجود آورده است.
 
 
دولت عربستان که پس از پناه دادن به بن علی دیکتاتور تونس و حمایت همه جانبه از حسنی مبارک دیکتاتور مصر، به عنوان تکیه گاه فتنه در خاورمیانه شناخته می شد، در تازه‎ترین اقدام خود با دخالت نظامی در کشور بحرین به کمک دولت مستبد بحرین و نیروی دریایی امریکا که در این کشور مستقر است آمده و با بکارگیری انواع و اقسام سلاح‎های سبک و سنگین، مردم شیعه و سنی بحرین را به گلوله بسته است. 
 
گزارش‎های دریافتی از بحرین از کشته شدن دست کم 7 بحرینی و زخمی شدن بیش از دو هزار نفر در حمله دیروز و امروز نیروهای عربستان به مردم بحرین حکایت دارد.
 
این حملات پس از آن آغاز شد که رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا در سفری به بحرین مذاکراتی مخفیانه با شاه این کشور داشت. این در حالی است که ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش امریکا که به بهانه جنگ خلیج فارس در سال‎های پایانی قرن بیستم به این آبها وارد شده بود، بحرین و آبهای این کشور را به عنوان بهترین محل برای استقرار ناوگان خود در خلیج فارس تشخیص داده است. 
 
 
رسیدن موج اعتراضات به بحرین با ابراز نگرانی شدید امریکا همراه بود به نحوی که اوباما در اظهاراتی صراحتا این نگرانی را ابراز کرد. اکثریت شیعه در این کشور و  تکلم حد اقل یک سوم مردم بحرین به زبان فارسی، و از طرفی اتحاد شیعه و سنی در برکناری دولت آل خلیفه، و همچنین سرنوشت مبهم ناوگان پنجم دریایی امریکا از مهمترین علل نگرانی دولتمردان این کشور برشمرده می‎شود.
 
معترضین بحرینی: در صورت حضور عربستان؛ از ایران کمک خواهیم خواست
 
با این حال و پیش از ورود نیروهای عربستان به بحرین برای سرکوب معترضین، المشیمع از سران معترضین بحرینی در مصاحبه‎ای با یک روزنامه لبنانی اعلام کرده بود که در صورت در خواست ورود نیروهای عربستان از سوی دولت بحرین معترضین نیز از ایران برای حمایت از اعتراضات خود کمک خواهد خواست.
 
 
در همین حال عضوشورای حقوق بشربحرین نیز در گفتگو با بی‎بی‎سی ازحمایت سیاسی ورسانه ای ایران ازقیام مردم بحرین استقبال کرد.  عباس العمران گفت ایران کشورهمسایه بحرین است وماباایران دارای روابط تاریخی هستیم دو ملت دارای روابط دینی و فرهنگی هستند. مامخالف حضورسعودی هادراراضی بحرین هستیم ودخالت در امورداخلی خودمی دانیم ماازهرگونه حمایت سیاسی ورسانه ای ایران ازملت بحرین استقبال می کنیم.
 
این در حالی است که دولت بحرین برای فرار از واکنش‎های احتمالی ایران، پیش از آغاز حمله نیروهای سعودی به مردم خود، سفیر خود را  از ایران فراخوانده بود.
 
 
وزارت امور خارجه ایران نیز تلاش‎های دیپلماتیک زیادی را برای کاهش بحران منطقه خلیج فارس آغاز کرده است به نحوی که صالحی دیروز و امروز  در صحبت‎هایی تلفنی با دبیر کل سازمان مللف  سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب خواستار پیگیری این موضوع شده است.
 
علمای دینی ایران، بحرین عراق و لبنان نیز به اقدامات دولت سعودی در کشتار مردم بحرین اعتراض کرده‎اند. آیات عظام صافی گلپایگانی و جعفر سبحانی با صدور بیانیه‎هایی شدیداللحن این اقدام سعودی‎ را محکوم کرده‎اند.
 
گردانهای حزب الله عراق، گروه مقتدی صدر و حزب الله نیز به حمایت از مردم بحرین با انتقاد از دخالت نظامی عربستان سعودی در بحرین، اعلام کرده‎اند: از کشورهای حاشیه خلیج فارس انتظار داشتیم نیروهای خود را برای آزادی قدس از دست صهیونیست ها به حرکت در آورند.
 
وضعیت مصیبت بار در بحرین
 
علی الاسود روز نماینده پارلمان بحرین، به پرس تی‌وی گفت، بیمارستان‌های شهر منامه جایی برای پذیرش و درمان مجروحان اقدامات سرکوب­گرانه نیروهای دولتی علیه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردمی، ندارند. 
 
 
وی تصریح کرد، مردم به مراکز پزشکی بحرین دسترسی ندارند. بیمارستان‌ها یا بسته شده‌اند و یا نیروهای امنیتی بحرین با پشتیبانی نیروهای خارجی، مانع ورود مجروحان درگیری‌ها به بیمارستان‌ها می‌شوند. 
 
در این عملیات نیروهای عربستان علیه مردم بحرین، دست‌کم پنج روستا هدف حملات سربازان و بالگردهایی قرار گرفتند که از گلوله‌های جنگی برای سرکوب مردم بحرین استفاده می‌کردند. 
 
در این اقدامات نیروهای پلیس بحرین که از سوی بالگردهای ارتش بحرین حمایت می‌شدند توانستند کنترل میدان مروارید را در اختیار بگیرند. 
 
 
تغییر موازنه قدرت در منطقه خلیج فارس و احتمال واکنش عملی ایران
 
در حالی که منطقه خلیج فارس پس از پایان جنگ خلیج فارس و حمله عراق به کویت در شرایط موازنه قدرت به سر می‎برد، به نظر می‎رسد حضور نظامی عربستان به نفع یکی از طرف‎های دعوا در بحرین و اقدام به کشتار مردم بحرین، سر آغاز تغییری دوباره در منازعه قدرت در منطقه خلیج فارس باشد. سر آغازی که ممکن است با تشدید اوضاع علیه مردم بحرین و ورود عملی ایران به معرکه بحرین، شرایط منطقه خلیج فارس را به کلی متغییر کند. در همین حال برخی اخبار نیز از برنامه‎ریزی ان جی او های ایرانی فعال در امور جهان اسلام برای ثبت نام استشهادی و حضور در سواحل خلیج فارس برای اعلام آمادگی به اعزام به بحرین حکایت دارد.