ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
بسمه تعالی
بصیرت :گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی آسیا تایمز در مقالهای به قلم «برایان ام. داونینگ» در تاریخ 12 مارس 2011 به وضعیت کنونی تحولات داخلی عربستان و به ویژه شیعیان این کشور پرداخته و مینویسد در حالی که تمام توجه جهانی به جنگ داخلی لیبی معطوف شده، اما حوادث در عربستان سعودی به ویژه در روز جمعه یازدهم مارس 2011 نشانگر وجود ریشههای اعتراضی در عربستان است. جوانان سعودی با تظاهرات در روز موسوم به «روز خشم» علیه رژیم سعودی شعار دادند و برخلاف هشدارهای رژیم خواستار اصلاحات سیاسی شدند. در حال حاضر، سرمایهگذاریها و بورسها در عربستان سعودی وضعیت مطلوبی ندارند و نتیجه چنین شرایطی نامشخص است. در حال حاضر، در عربستان نیز مانند تونس، مصر و لیبی جوانان، مشتاق تصمیمگیری جمعی و مردمسالاری هستند و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را جوانان زیر سیسال تشکیل میدهند و این موضوع به شکاف نسلی در جامعه عربستان منجر شده است.
نویسنده در ادامه میافزاید دولت عربستان سعودی در دهه 1990 به منظور کاهش فشارهای پس از جنگ اول خلیج فارس، مجلس الشورا را تشکیل داد تا به نوعی در راستای اصول مردمسالاری گام بردارد. اما این مجالس به انتخاب مردم تشکیل نمیشوند و همگی منصوب شخص شاه هستند. این مجالس قدرت قانونگذاری ندارند و بیشتر نقش مشورتی دارند. این مجالس بیشتر دیدگاههای پیران قبایل، مجمعهای صنفی و شبکههای پشتیبان مالی و ذینفع را بیان میکنند. از 28 میلیون سعودی 10 تا 15 درصد شیعه هستند که حقوق مذهبی آنها زیر پا گذاشته میشود و حتی در یافتن شغل و گرفتن پست و مقام با تبعیض مذهبی رو به رو هستند.
نویسنده در پایان مینویسد: شیعیان منطقه پس از انقلاب اسلامی به نوعی به احیای هویت خود بیشتر مشتاق شدند و انقلاب اسلامی ایران به نوعی انگیزهای جدی در آنها ایجاد کرد و این موضوع به ویژه در عربستان سعودی و بحرین همواره مشهود بوده است. از این رو، رژیم عربستان سعودی در ایجاد ائتلاف ضدایرانی به عنوان الگوی شیعیان همواره نقش مهمی ایفا کرده و در راستای مانعتراشی در برابر برنامه هستهای ایران نیز تمام تلاش خود را به کار بسته است.